Gå til innhold

EL-BIL!

Gjest Lillekanin

Anbefalte innlegg

Gjest Lillekanin

Saken er at jeg trenger en liten bil til å kjøre til og fra jobben. Det er ca 5-6 km. Jeg har vurdert fram og tilbake, også vurdert sykling, men det er tungvint om en skal ha med seg rettebunker hjem, gymtøy, treningstøy++. Dessuten tviler jeg på det er like hyggelig å sykle vinterstid i 7-tida om morgenen, styre med å dusje osv på jobb etterpå.

SÅ - jeg vurderer elbil! Lurer på om det er noen inne her med elbil-erfaring som vil dele de med meg?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Saken er at jeg trenger en liten bil til å kjøre til og fra jobben. Det er ca 5-6 km. Jeg har vurdert fram og tilbake, også vurdert sykling, men det er tungvint om en skal ha med seg rettebunker hjem, gymtøy, treningstøy++. Dessuten tviler jeg på det er like hyggelig å sykle vinterstid i 7-tida om morgenen, styre med å dusje osv på jobb etterpå.

SÅ - jeg vurderer elbil! Lurer på om det er noen inne her med elbil-erfaring som vil dele de med meg?=)

Skulle gjerne ha kjøpt,men foreløbig går de for kort før en må lade.

De er dyre i innkjøp,svært få plasser en kan lade. Så etter x anall km må du bytte batteri, og det koster skjorta.

Foreløbig sparer en ingenting i forhold til vanlig bil.

Untatt miljøet da,men det hjelper ikke når kr skal ut

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Her i huset har de nettopp gått til innkjøp av en Nissan Leaf. Foreløpig har jeg bare sittet på, men bilen er stor, romslig og stillegående.

Fra før av har de en dieseldrevet bil som koster ca 10 kr/mil, til sammenligning koster Nissanen 1-2 kr. Ved fulladet bil er rekkevidden ca 12 mil, antakelig noe kortere med passasjerer og bagasje. Men når den går ca 4 mil om dagen før lademuligheten er der er det jo perfekt som pendlerbil. :) Mulighetene for lading bare øker og øker, ved utangen av 2011 var det rett i overkant av 3000 ladepunkt fordelt over hele landet ( Link ). På www.ladestasjoner.no kan du forøvrig finne hvor de har ladepunkter i nærheten av der du pleier å ferdes.

Selv hadde jeg aldri hatt råd til å kjøpe Nissan Leaf nå, den koster i underkant av 300 000 kr å kjøpe ny. Utgiftene ut over dette kjenner jeg ikke til, men her kan du lese litt om det i det hele tatt er noen økonomisk gevinst i det å ha elbil for deg.

Dersom det ikke er noe å spare på elbil, og du hovedsakelig kommer til å bruke bilen på disse korte turene og at det er gode muligheter for lading ville jeg sagt kjør på! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde med elbil på jobb, primært tenkt på korte kjøreturer og leveringer. Erfaringene var mange.

Det var helt klart en stillferdig affære, det eksisterer kun veistøy. Motormessig er det bare litt summing.

Veldig greit med gratis parkering og null bomringer. Veldig ok å kunne bruke kollektivfeltene når det er rush. Sånn lastemessig fungerte det egentlig helt som dieselbilene de avløste. Vi hadde en Th!nk og en Peugeot Boxter.

Men! Det som ikke fungerte. Etter et halvt års bruk, ca 20.000 km, begynte batterier å tulle. Det var også en del elektriske problemer til målere og lys. Man merket etterhvert at hadde man moderat last i bilen, så trakk de mer og mer strøm. Når vinteren kom var hundreoghelvete ute. Th!nken hadde aldri noe havari, men tok veldig lite strøm til seg under lading i perioder. Peugeoten måtte hentes av bergingsbil hele 6 ganger på 4 måneder. Det ble etterhvert klart at vi ikke kunne ha tillit til denne i vinterhalvåret. Delene var dyre, riktignok gikk alt på garanti. Det var også lang ventetid på verkstedet, og vi var nødt til å bruke forhandlerens verksted. Fixbil, Meca, SnapDrive nektet å ta imot oss.

Etter 18 måneders bruk valgte vi å bytte inn bilene i bensindrevne Toyota Yaris og en Aygo.

Eneste tapet vi har nå er at vi ikke kan bruke rush-feltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...