Gå til innhold

Homofili, 50 år siden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke rettigheter hadde homofili for rundt 50 år siden?

Oppgi gjerne kilder. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Homofile*

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig det første jeg bruker, men det hjelper lite når jeg ikke finner det jeg er ute etter.

Skrevet

NRK skole

Denne kan sikkert hjelpe deg. (Har ikke sett den selv)

AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok ikke lett godt nok :) Det kan hende du må på biblioteket en tur, eller ta kontakt med organisasjonen for homofile e.l.

Gjest MikeWaters 2.0
Skrevet

Sex mellom menn var forbudt ved lov fram til 1972, så tviler på at de hadde noe særlig rettigheter.

• Liker 1
Skrevet

De hadde ingen rettigheter utover eventuell legebehandling (!). For femti år siden var homofili en diagnose, og frem til 1972 var det straffbart for to menn å ha sex.

Slenger på noen relevante årstall i full fart:

1950 - Norges første organisasjon for homofiles rettigheter hadde sitt første stiftelsesmøte. (Forbundet av 1948, forgjengeren til LLH).

1972 - Endring av straffelovens paragraf om utuktig omgang, homofili avkriminalisert.

1977 - Homofili fjernet som diagnose.

1981 - Forbud mot nedsettende omtale og diskriminering av homofile.

1993 - Partnerskapsloven

2009 - Felles ekteskapslov

Har ingen kilder, dette er fritt etter egen hukommelse. Har lest en del både på LLHs hjemmesider, i Psykologisk tidsskrift og Store Norske Leksikon.

AnonymBruker
Skrevet

Så før 1972 så kunne man få fengsel for sex med samme kjønn? Hvor nøye var den loven fulgt i de siste 20-30 årene før 1972?

Skrevet

Jeg er kjempeglad for at retten til å være menneske har kommet så langt som det har.

Jeg vet at det er mange som sliter der ute og ennå syns at det er vanskelig å si at de liker et menneske av samme kjønn - det skulle ikke ha vært slik i 2012, men det er på rett vei. :skravle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...