Gå til innhold

Cipralex...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått på cipralex i 2,5uke pga depresjon. Er litt bedre i nedstemtheten, men grusomme angst bivirkninger.

Begynte med 5mg som start dose. jeg er / var så langt nede at jeg velger å bite det i meg om det kan hjelpe meg fremmover.

Angsten er nesten uholdbar, trodde jeg skulle stryke med å dø i 3-4 dager.

Er nå oppe i 10mg og fikk etter dette en "klump" følelse i halsen. Den er der om jeg drikker, spiser osv. Ligger jeg i en avslappet stilling merker jeg ikke noe til det. Føles trangt når jeg skal svelge og som jeg er litt bedøvet på en måte om jeg får til å forklare det rett

Det jeg lurer på er egentlig, OM jeg hadde fått en allergisk reaksjon, ville jeg ha merket denne før 2,5uker var passert ? Siden jeg har fått en "klump" aktig følelse i halsen.

Siden jeg missliker sterkt medisiner av alle slag så er jeg litt i tvil om dette er frykten min (psykisk) eller en allergisk reaksjon jeg føler / kjenner.

Blir svært takknemlig for svar tilbake :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, da jeg begynte på Cipralex hadde jeg motsatt erfaring, det stoppet angsten min. Tar det nå mot angst og det fungerer veldig bra synes jeg.

Tar du dem på kvelden eller om morningen? Jeg startet med å ta mine om kvelden, men fikk da en reaksjon som kunne minne om angst/panikk.. følte meg stressa og med hjertebank osv og fikk veldig sære drømmer. Etter å ha spurt legen om dette begynte jeg å ta dem om morningen istedet og da fikk jeg ingen sånne bivirkninger. Etter en stund gikk jeg opp til 10mg og nå har jeg gått på det i årevis uten bivirkninger i noen større grad.

AnonymBruker
Skrevet

Synes forresten du burde snakke med legen din ang. "klump"-følelsen, det høres rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte på Cipralex hadde jeg de merkeligste bivirkningene. Jeg gjespet i ett kjør i 2-3 uker. Hadde klump i halsen og følte meg generelt dårlig. Etter en måneds tid var kroppen vant med medisinen og alt var bra.

Så fortsett du, og er du i tvil ring legen.

Jeg har forøvrig brukt medisin i 10-15 år og har innsett at det må jeg fortsette med resten av livet. Og sålenge livskvaliteten er bedre gjør jeg det.

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

Da jeg begynte på Cipralex hadde jeg de merkeligste bivirkningene. Jeg gjespet i ett kjør i 2-3 uker. Hadde klump i halsen og følte meg generelt dårlig. Etter en måneds tid var kroppen vant med medisinen og alt var bra.

Så fortsett du, og er du i tvil ring legen.

Jeg har forøvrig brukt medisin i 10-15 år og har innsett at det må jeg fortsette med resten av livet. Og sålenge livskvaliteten er bedre gjør jeg det.

Jeg har brukt Cipralex i 6 år, og har også innsett at jeg kommer til å gå på medisin så lenge den fungerer så godt som den faktisk gjør. Jeg tar det mot angst, så det kan vel ha ulik virkning på dem som ikke har det fra før. :)

"Klump" i halsen er nok et utslag av psyken, det har jeg også hatt i perioder. :)

Les gjerne dette (om symptomer på angst):

Throat tightening/Choking/Swallowing problems

What you feel:

Often one of the first symptoms of anxiety. People complain of feeling as though they will choke or being strangled. In reality its not nearly so dramatic - the muscles in the throat contract and salivary glands produce thick mucus leading to a feeling of restriction around the throat, it can produce a feeling that you are having difficulty swallowing or breathing. In fact you are not having difficulty, it just feels as though you are. You also get a dry mouth and it can feel like you cannot drink but you can.

You feel as though there is something stuck in your throat or sometimes feel there is a lump in your throat. Other times you may feel that you can barely swallow or that there is a tightness in the throat, or that you have to really force yourself to swallow. Sometimes this feeling can lead you to think that you may suffocate or get something stuck in your throat.

What causes this:

When in danger, stress biology produces a tightening in the throat muscles which produces the choking or 'something stuck in the throat' feeling. When in a nervous or stressful situation, many people will experience this feeling. It is often referred to as 'a lump on your throat'.

There is minimal danger of choking or suffocating under normal conditions, however, some people are very sensitive to things in their throat and therefore caution should always be observed when eating. Chewing food thoroughly andslowly will prevent inadvertently swallowing something that may provoke someone to gag. This symptom can come and go, and may seem to intensify if one becomes focused on it.

Klippet fra denne nettsiden: http://www.nomorepanic.co.uk/articles/symptoms/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...