Gå til innhold

Ovnsbakte poteter og kyllling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant denne oppskriften i dag og tenkte jeg skulle prøve den, men jeg fikk lyst til å lage kyllingfilet til. Jeg tenkte å ha potetene i en ildfast form, men da får jeg jo ikke plass til å ha kyllingfiletene i ovnen samtidig.

Tror dere det kan bli bra om jeg gjør som i oppskriften, skrur ned til 200 grader, og så legger tynne kyllingfiletskiver over? Kan det bli for varmt for kyllingfileten?

Hilsen utforskende, men ikke så god kokk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest fjosa
Skrevet

Ha kyllingen i en annen form med bacon surret rundt, da tåler den 200 grader. Ikke del opp kyllingfileten. Ville satt inn potene ti minutter før kyllingen, så den ikke blir for tørr.

Skrevet (endret)

Vet ikke hvor tynt du tenker på når du skriver "tynne skiver" av kyllingfilet, men sjansen for at det blir knusktørt er stor. Vanlige hele kyllingfileter skal gjerne ikke ha mer enn 15 min på 200 grader , om du lager dem tynnere og i tillegg steker med metoden som er beskrevet over så vil du ende opp med skosåler :gjeiper:

Jeg ville enten lagt inn kyllingfiletene sånn ca halvveis i steketiden, eller brukt kyllinglår i stedet. Kyllinglårene har mer fett og kollagen, og tåler derfor (og har ofte godt av!) mer steking. Eller så ville jeg brunet kyllingfiletene raskt i panne og satt dem i ovnen når det er omtrent 15 min igjen. Du vet jo ikke akkurat når potetene er ferdige - men en kyllingfilet har ikke vondt av å hvile litt etter steking, altså.

Kyllingen ville jeg lagt på rist over potetene. De blir nok ikke fullt så sprø da, men til gjengjeld vil det dryppe (ihvertfall om du steker lår, brystfiletene er for magre) kraft og fett ned på potetene og sette en deilig smak på dem. :)

Edit: fiksa defekt smiley

Endret av Pingting
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...