Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2012 #41 Skrevet 28. mars 2012 Ja denne bhg er nok noe spesiell, i hvert til å være kommunal. Jeg har selv arbeidet i div.kommunale barnehager, og der ble formålsparagrafen praktisert forskjellig, men alle hadde kirkebesøk til jul, og et "opplegg" med en kirkelig medarbeider (ungdomsprest, søndagsskole-lærer e.l) til påske. Likevel kan nok ikke dette ha blitt oppfattet særlig "forkynnende" av barna. En liten gutt (med norske, men ikke-kristne foreldre) trodde at det var Muhammed som ble født i jula! Tror nok man kan bli så forsiktig med å nevne alt som er kristent, slik at en del som vokser opp nå kommer til å ha større forståelse av andre religioner enn av kristendommen. Synes dette er litt trist, siden norsk kultur har et kristent fundament. Selv om jeg er kristen selv, synes jeg likevel at det er foreldre som skal kunne bestemme hva de ønsker at deres barn skal være med på av gudstjenester og lignende. I den siste kommunale bhg jeg jobbet i (for ca 5 år siden), kunne foreldrene velge å ikke sende barna på gudstjeneste før jul. Det var kun ett barn som ble igjen i bhg med en voksen ansatt til å passe på. Dette barnet har norske foreldre. Mens barna med muslimske og hinduiske foreldre, ble med på gudstjeneste og storkoste seg! For dem var dette nytt og spennende.
Gjest imli Skrevet 28. mars 2012 #42 Skrevet 28. mars 2012 Ja denne bhg er nok noe spesiell, i hvert til å være kommunal. Jeg har selv arbeidet i div.kommunale barnehager, og der ble formålsparagrafen praktisert forskjellig, men alle hadde kirkebesøk til jul, og et "opplegg" med en kirkelig medarbeider (ungdomsprest, søndagsskole-lærer e.l) til påske. Likevel kan nok ikke dette ha blitt oppfattet særlig "forkynnende" av barna. En liten gutt (med norske, men ikke-kristne foreldre) trodde at det var Muhammed som ble født i jula! Tror nok man kan bli så forsiktig med å nevne alt som er kristent, slik at en del som vokser opp nå kommer til å ha større forståelse av andre religioner enn av kristendommen. Synes dette er litt trist, siden norsk kultur har et kristent fundament. Selv om jeg er kristen selv, synes jeg likevel at det er foreldre som skal kunne bestemme hva de ønsker at deres barn skal være med på av gudstjenester og lignende. I den siste kommunale bhg jeg jobbet i (for ca 5 år siden), kunne foreldrene velge å ikke sende barna på gudstjeneste før jul. Det var kun ett barn som ble igjen i bhg med en voksen ansatt til å passe på. Dette barnet har norske foreldre. Mens barna med muslimske og hinduiske foreldre, ble med på gudstjeneste og storkoste seg! For dem var dette nytt og spennende. Dette har eg ofte sett/høyrt og. Innvandrarar med andre religionar er meir opptekne av religion, og mange tykkjer det er positivt med religionsfokus i skule og barnehage, både kr.dom og andre religionar.
Gjest asy Skrevet 28. mars 2012 #43 Skrevet 28. mars 2012 Dette har eg ofte sett/høyrt og. Innvandrarar med andre religionar er meir opptekne av religion, og mange tykkjer det er positivt med religionsfokus i skule og barnehage, både kr.dom og andre religionar. Tja, jeg vet ikke helt. Jeg er en av disse innvandrerne, og ville vært like sjokkert som TS dersom noen forkynnet kristendommen eller en annem religion i mine barns barnehage. Det finnes ateister/ agnostikere også blant oss innvandrere, men ikke alle har skjønt at de har rett til å reagere... For min del er det helt greit at ungene lærer om kristendommen, islam, jødedommen og alle de andre religionene når de er klare for det, dvs. på skolen. Imamene, prestene og munkene bør holde seg langt unna den offentlige skolen og barnehagen.
Gjest imli Skrevet 28. mars 2012 #44 Skrevet 28. mars 2012 Tja, jeg vet ikke helt. Jeg er en av disse innvandrerne, og ville vært like sjokkert som TS dersom noen forkynnet kristendommen eller en annem religion i mine barns barnehage. Det finnes ateister/ agnostikere også blant oss innvandrere, men ikke alle har skjønt at de har rett til å reagere... For min del er det helt greit at ungene lærer om kristendommen, islam, jødedommen og alle de andre religionene når de er klare for det, dvs. på skolen. Imamene, prestene og munkene bør holde seg langt unna den offentlige skolen og barnehagen. Klart det finnest ateistar blant innvandrar, men eg presiserte då tydeleg i innlegget mitt at eg snakka om innvandrarar med ein religion, gjorde eg ikkje?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå