AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har en sønn som går i en kommunal barnehage her i bygda. Jeg er ikke kristen, heller aktivt utmeldt av statskirken, og sønnen min er heller ikke døpt da jeg synes barn skal få stå fritt til å velge selv senere i livet. Det jeg lurer på i denne omgang er i hvor stor grad religion spiller inn i barnehagehverdagen?? Vi har flyttet hit fra en annen kant av landet, og jeg er ikke vant med at religion har en sentral plass i kommunale barnehager. Her, derimot, har de "gudstjeneste" minst 3 ganger årlig (til jul, påske og pinse) og minst ett ekstra besøk i kirken på høsten. Jeg synes det er helt greit at de skal en tur i kirken rundt jul, for da er det jo faktisk mange som bruker å gå i kirken. I forrige uke var de der og fikk høre om påske, og i dag (TO arbeidsdager senere) var presten på besøk i barnehagen og holdt "påskesamling". Sønnen min kommer hjem og kan fortelle at Jesus er større en døden, og at han hadde det vondt på korset fordi alle mennesker hadde gjort noe feil. Påfølgende spørsmål blir selvsagt: Hvorfor er det sånn, Mamma?? De lærer selvfølgelig også påskesanger om Jesus som døde på korset... Dette er en kommunal barnehage, hvor det også går barn med andre religioner (i tillegg til barn med ingen religion, som min sønn). Jeg føler for å spørre ped.leder når de skal til moskeen eller synagogen eller en katolsk kirke for å lære litt om det også!! Hva skjedde med å lære om årstidene, trekkfugler, bjørnen sover og askeladden?? 5
Silfen Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Har barnehagen utvidet kristen formålsparagraf? Ingen av barnehagene jeg har hatt mine i har hatt utvidet og de har heller ikke holdt på slik du beskriver.
SoftKitty Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Jeg hadde definitivt tatt det opp med ped.leder eller styrer. Så små barn er ikke i stand til å forstå at dette ikke nødvendigvis er sant, og bør derfor ikke bli fortalt sånne historier.. det får være opp til foreldrene isåfall. Barnehagen skal da vitterlig ikke være religiøs? Jeg har jobbet litt i kommunal barnehage og kan aldri huske vi gjorde noe sånt.. men så var ikke jeg der hver dag, bare vikar innimellom. Når det nærmet seg jul handlet det mest om nissen, kan ikke huske vi snakket om Jesus.. Tror ikke vi dro til kirken engang? Skjønner ikke helt hvorfor barnehagen skal gjøre det i det hele tatt, kirkebesøk for folk ta på fritiden hvis de er kristne tenker jeg.
Gjest Kvikklunsj Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Ikke for å virke frekk, men du bor i Norge, et kristent land... :-) Det er jo. Derfor naturlig at de lærer om kristendommen i kommunale bhger :-) 7
Silfen Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Ikke for å virke frekk, men du bor i Norge, et kristent land... :-) Det er jo. Derfor naturlig at de lærer om kristendommen i kommunale bhger :-) Ehm ... nei. 6
Gjest Kvikklunsj Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Hvorfor ikke, Silfen? Er det mer naturlig å lære de at nissen kommer gjennom pipa med pakker, storken kommer med babyer, eller at de for all del ikke må tegne profeten? 2
Mayami Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Hadde ikke godtatt det... Endret 27. mars 2012 av Mayami 2
Silfen Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Hvorfor ikke, Silfen? Er det mer naturlig å lære de at nissen kommer gjennom pipa med pakker, storken kommer med babyer, eller at de for all del ikke må tegne profeten? I følge menneskerettighetene skal foreldre stå for barnas religiøse opplæring, ikke staten. Eventyr er ikke religion, selv om kanskje ikke alle er enig i det argumentet. At Norge har en kristen HISTORIE betyr ikke at barna skal lære at kristendom er det eneste rette. For de foreldrene som ønsker dette har man barnehager med utvidet kristen formålsparagraf, som jeg forøvrig aldri hadde latt mine barn sette sin fot i. 4
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Alle barnehager har en kristen formålsparagraf, dvs. at de skal bygge på grunnleggende verdier som man finner i kristendommen, humanismen osv. De nye formålsparagrafene understreker at barnehagen og skolen skal formidle verdier, men ikke påvirke elevene til å følge en bestemt religion. Se mer her. De skal altså ikke drive med forkynning, men opplæring. De skal lære at noen tror at man feirer påske fordi det og det skjedde. De skal ikke lære slike ting du skriver. Jeg hadde tatt det opp med ped-leder evnt. styrer og spurt om de egentlig vet hva de driver med. Jeg gjorde det rundt juletider da de klart drev med forkynning i min sønns barnehage. Jeg sa klart fra at de må passe på ordlyden, og at de skal formidle dette på en nøytral måte. Det er vanskelig for de små å forstå dette og tror ofte at det er sant osv. Men ta det opp med barnehagen, det kan være at de ikke er klar over dette. Når det er sagt så ønsker jeg ikke min sønn fritatt fra dette, men de skal passe på hva de sier slik at de gjør sitt for at det skal komme som informasjon eller en fortelling, ikke som fakta. Det er også dette de skal gjøre, gjør de ikke det følger de ikke loven. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 I vår kommunale barnehage går de i kirken før jul, og selv i min mest ateistiske periode har jeg ikke klart å se at det skulle være galt. Det har ikke noe for seg å være totalt allergisk mot alle slags påvirkninger. Vi foreldre besitter tross alt så godt som all makt over hva våre barn tenker er riktig. Men det du forteller høres da ut til å være i overkant for en kommunal barnehage? Er det slik at de benytter kirken som en del av et pedagogisk opplegg? Sånn i forlengelsen av "ufarlig babysang der alle kan delta" eller noe? 1
frøkna Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Tror ikke det er noe å legge for mye i. Jeg gikk i kristen barnehage der presten kom hver uke, og på barneskolen hadde jeg en veldig kristen lærer som fortalte bibelhistorier mens vi spiste lunsj. Jeg vokste fra meg kristendommen sånn ca rundt da jeg vokste fra meg julenissen, tannfeen og troll. Sønnen din kommer uansett til å høre om kristendommen gjennom livet sitt, det kommer nok ikke til å gjøre han til en kristen fordet. Er vel bare å forklare han at mange tror på de historiene, noen gjør ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 Jeg synes folk som får fnatt fordi barna får høre om islam og Allah er like ille som folk som får fnatt fordi barn får høre om Jesus og kristendommen. Har du så lite å si i livet til barna dine at det er andre som oppdrar de er det ikke deres feil, da er det din feil som forelder. 2
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 Jeg synes folk som får fnatt fordi barna får høre om islam og Allah er like ille som folk som får fnatt fordi barn får høre om Jesus og kristendommen. Har du så lite å si i livet til barna dine at det er andre som oppdrar de er det ikke deres feil, da er det din feil som forelder. Forskjellen ligger vel i å høre om og å bli forkynnet til? Jeg vil at mitt barn skal lære om alle religioner, men ikke bli forkynnet til. 6
Gjest imli Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Eg trur det er viktig at barn får høyre om ulike religionar, både kulturelt, historisk og idéhistorisk. Kommunale barnehagar har som fleire har nemnt kristen formålsparagraf. I "vår" barnehage går dei i kyrkja til jul, eg har ikkje noko i mot det, sjølv om eg ikkje kallar meg personleg kristen. Eg trur ungar av dei som er "allergiske" mot religion tapar mykje på ikkje å få vera med. Viss du verkeleg ynskje at ungen din skal velje sjølv kva han vil tru på, kvifor er du så redd for at han skal høyre om noko du ikkje trur på? Då er du jo ikkje betre enn dei som berre tillet ungane å ha same religion som foreldra... Eg trur i alle fall ungar tener mest på mange ulike impulsar, slik vert dei betre rusta til å ta eigne val. 3
Olive Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Ikke for å virke frekk, men du bor i Norge, et kristent land... :-) Det er jo. Derfor naturlig at de lærer om kristendommen i kommunale bhger :-) Ikke for å virke frekk, men du er rimelig teit om du tror at alle i Norge er kristne. Om man regner med andre religioner og oss som ikke tror så er det vel flere av oss enn de som faktisk syns det er greit at små barn blir fortalt historier om hvordan Jesus led på korset - innenfor veggene på en offentlig barnehage! Hva folk gjør hjemme og i private barnehager får de styre selv, men de har faktisk ikke lov å forkynne i de offentlige barnehagene. Små barn har ingen kritisk sans og burde skjermes fra denne typen historier før de er gamle nok til å forstå at dette er noe noen tror på, og at det ikke nødvendigvis er fakta. TS: Syns du skal spørre barnehagestyrer om hvorfor det er så mye fokus på kristendom og mer spesifikt om hvordan de fremstiller det. Man kan jo aldri stole helt på små unger der I tillegg burde du selvsagt også oppmuntre til at man tar en kikk på andre religioner i tillegg, om de først skal holde religionsfokus. 2
Gjest imli Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Forskjellen ligger vel i å høre om og å bli forkynnet til? Jeg vil at mitt barn skal lære om alle religioner, men ikke bli forkynnet til. Kva legg du i "forkynning" då? Er det forkynning å lære om jule/påskebodskapen? 2
Olive Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Kva legg du i "forkynning" då? Er det forkynning å lære om jule/påskebodskapen? Ikke om budskapet i seg selv, men syns det kan regnes som forkynning når barna kommer hjem og sier at "Jesus er større enn døden". 2
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2012 #18 Skrevet 27. mars 2012 Kva legg du i "forkynning" då? Er det forkynning å lære om jule/påskebodskapen? Når barna kommer hjem og sier at Jesus er større enn døden har de gått over en grense for min del. Eller hvis de kommer hjem og sier at dette er "sannheten". Jeg er fullstendig klar over at man kan legge fram ting på en nøytral måte og likevel kommer barna hjem og forteller som om man har lest Bbelen til dem og sagt at alt som står her er sant. Det er ikke forkynning å lære om det, men når de trår over den grensa og forteller at slik er det og slik tror alle vi på, da blir det feil. De skal få det fram som at noen tror på det. Når de blir større kan man jo også dra inn jødedommen og deres tro. Jeg kommer ikke til å nekte min sønn å gå i kirka, han skal selv få valget. Jeg synes bare de kunne hatt kirkebesøk framfor gudstjenester... 2
Gjest imli Skrevet 27. mars 2012 #19 Skrevet 27. mars 2012 Uansett korleis ein ordlegg seg, kan ein unge lett akseptera det som sant. Små ungar greier ikkje skille mellom "forkynning" og "informasjon"! 4
Gjest pysepusen Skrevet 27. mars 2012 #20 Skrevet 27. mars 2012 Uansett korleis ein ordlegg seg, kan ein unge lett akseptera det som sant. Små ungar greier ikkje skille mellom "forkynning" og "informasjon"! Derfor må vi voksne være ekstra tydelige! Når de går i kirka såpass ofte og i tillegg har besøk av presten har jeg liten tro på at de ordlegger seg særlig verdinøytralt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå