Angelheart2 Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Vi skal endelig, etter mange års vurdering, få oss akvarium. Dette skal være i veggen, som skille mellom to rom. Har funnet ut at vi trenger et kar på ca 240 liter. Da ingen av oss hverkan har erfaring eller noen ekstreminteresse av akvariefisk, trenger vi noen råd om hvilke typer fisk som kan passe inn hos oss. Jeg har prøvd å søke råd på akvarieforum, men har inntrykk av at på disse sidene er det for det meste ekstremikerne med kjempekar, ofte huset fullt av fisk, driver oppdrett og eksprimentell fiskehold.... det er ikke slike råd jeg trenger... Dessuten skjønner jeg ikke terminologien... Våre kriterier: * Ferskvann * Må være enkle å holde, har ikke tenkt å kjøpe fisk som dør etter en uke fordi vi ikke klarer de spesielle kravene de har. * Vi skal ha et kar med planter i, så fisken må ikke være storbeiter. * Fargesterke. Da karet skal ha innsyn fra begge sider må fiske ikke være av den gjennomsiktige typen, da de vil forsvinne mot bakgrunnen. Vi ønsker oss både noen små stimfisk + et par-tre større typer. Er det noen her som kan anbefale noe til oss?
#Mj# Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 vi hadde akvarium i en del år, tror akvariet vårt var på rundt 200 liter. greien med større akvarium er at man ikke trenger å vaske de så ofte. vi vasket vårt ca. en gang i uken, det spørst hvor mye alger der var. vi hadde egentlig aldri noe særlig problem med at fiskene døde eller spiste opp plantene, om du spør de som jobber i dyrebutikken når du kjøper fisk går det nok helt fint. de aller fleste akvarium har ferskvann, og de aller fleste fisk som selges er til ferskvann. min erfaring er at om fiskene dør eller ikke raskt etter at de blir sluppet ut i akvariet har mye med dyrebutikken å gjøre. fiskene fra noen butikker virket det som døde etter en uke uansett hvilken type de var. en annen ting er at det er en del ting man må gjøre med akvariet før man i det hele tatt kan ha fisk i det, vet ikke om du er klar over det? er det ikke noe forum eller noe for nybegynnere? om det ikke er det tror jeg kanskje jeg ville skaffet meg noen bøker om det.
linnformasjonen Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Hei, jeg ville kjøpt noen tetrafisker som stimfisk (neontetra, kardinaltetra etc) og valgt noen fargesterke gurami par, ville også kjøpt en malle og et par pansermaller til å "støvsuge og rydde litt" på bunn. Scalarer er også fine. Amazonasfisk generelt er et fint utgangspunkt. Ellers kan dere kjøre malawifisk. De er ofte veldig fargerike, men trenger litt hardere vann og mer steinhuler. Lykke til!
LilleSnupp Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Ellers kan dere kjøre malawifisk. De er ofte veldig fargerike, men trenger litt hardere vann og mer steinhuler. Lykke til! Jeg ville overhode ikke anbefalt malawifisk til nybegynnere da de krever litt ekstra mtp ph og gh. Du finner masse nyttig lærdom på www.akvaforum.no
Angelheart2 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2012 Takk for svar. Joda, jeg har selvsagt lest meg opp endel om selve akvarieholdet, så jeg begynner å få god greie på dette med utstyr, temperaturer ol, men synes fortsatt det er vanskelig å få noen konkrete tips på hvilke fisk som er gode "nybegynnerfisk" til mine krav. Jeg bor på en liten plass og dyrebutikken her på stedet har mest greie på kattesand og hundefor, så det er dessverre ikke mye hjelp å få rundt dette der.... Det med spising av planter har jeg fra foreldrene mine. De hadde akvarium i mange år og slet en stund med noen fisker som spiste planter så man skulle tro de var drøvtyggere.... Der måtte det "etterfylles" med grønt omtrent hver uke. Fikk da høre at enkelte fiks spiste veldig mye planter og at man ikke skulle ha slik fisk i akvarium med grønne planter, men heller ha stein og røtter i karet. Jeg vil ha grønt kar og derfor ikke slike plantespisere.
Namine Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Hei! syntes du har valgt deg en veldig fin størrelse på karet, ikke for stort, ikke for lite. Aller først vil jeg anbefale deg denne siden, her har de et underforum som heter nybegynner, veldig kjekt å stille spørsmål der. (og nei, det er ingen som kommer til å si du må ha et tonn med vann ) Om du skal ha mye planter, vil jeg anbefale deg siamesisk algeeter For det første får den en flott størrelse, og jeg syntes den er veldig pen å se på når "sølvskinnet" glinser i lyset. Og sist, men ikke minst, den er, som navnet tilsier, en algeeter, så et lite stim av de vil være en god hjelper i et plantekar. http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Den er veldig lett å forveksle med denne fisken her, så det må du være litt obs på, da de kun ligner på hverandre i utseende. Den ene er en god algeeter og rolig, den andre er ikke særlig god algeeter, og kan bli litt hissig. en av de vakreste fiskene jeg vet om, er discus, men den kan være litt vrien å holde, og er nok ikke noe å satse på som nybegynner. Men den er veldig vakker, og kan jo kanskje være noe å tenke på etterhvert. fembåndsbarbe er også en fisk med fine farger, som er lett å holde. Den stimer også veldig bra. (obs! Vær forsiktig når det kommer til andre type barber, da de fleste er kjent for å være litt brutale. Den jeg har funnet frem til deg her er rolig.) Neontetra og kardinaltetra (som blir litt større og syntes litt bedre enn neon) er også kjente og flotte stimfisk. ellers er jo guppy en flott og lettholdt fisk. (dog litt liten) Sverddrager blir noe større, og er en lettholdt og populær akvariefisk. En av mine andre favoritter, er scalaren Veldig vakker å se på! I tillegg er den ikke vansklig å holde. Men den kan finne på å spise små fisk, eller fisk med slør. Jeg har hatt mine sammen med både neontetra og kampfisk, og det har gått bra, men det kommer litt ann på fisken. Og selvfølgelig botia! Her har du mange å velge mellom, som feks praktbotia (men denne vil med tiden bli veldig stor), og pakistanbotia, som har samme adferd, men ikke blir fullt så stor. Her har jeg forøvrig gjort et søk etter hva som passer i ditt kar, størrelsesmessig. Men anbefaler deg at du går inn å søker deg litt frem selv, etter hva som kan passe med hva. Når du søker opp en fisk vil du komme inn på info på den. Rett over bildet av fisken ser du også en "fane" som heter akvarievenner. Det er fisker som er registrert i samme kar som den fisken du søkte på (det er da ikke en garanti at fiskene alltid går sammen fordi de er på fiskevenn-lista, men det er i alle fall en liten pekepinn.) På infosiden av fisken vil du se vanskelighetsgrad, verdikrav, temperaturkrav, om den bør være alene eller i stim, og krav til størrelse av karet osv. Veldig kjekt og greit. =) Men før jeg skriver meg helt bort her, så jeg tror jeg bare skal ønske deg lykke til! Edit: Et annet tips! Som bunnsubstrat er det veldig vanlig å bruke akvariegrus. Mange er jo veldig glad i lys sand, men den kan for det første være litt vrien å få tak i, og på dyrebutikker er den ofte litt dyr. På både biltema og jula har de sand som man kan bruke på akvarium. På biltema heter den bare sand, og det koster rundt 65 kr for en sekk på 16 liter. =) Endret 27. mars 2012 av Namine 6
Namine Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Oi, så det var fler av linkene mine som ikke funket. Men alle skal funke nå!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Vi skal endelig, etter mange års vurdering, få oss akvarium. Dette skal være i veggen, som skille mellom to rom. Har funnet ut at vi trenger et kar på ca 240 liter. Da ingen av oss hverkan har erfaring eller noen ekstreminteresse av akvariefisk, trenger vi noen råd om hvilke typer fisk som kan passe inn hos oss. Jeg har prøvd å søke råd på akvarieforum, men har inntrykk av at på disse sidene er det for det meste ekstremikerne med kjempekar, ofte huset fullt av fisk, driver oppdrett og eksprimentell fiskehold.... det er ikke slike råd jeg trenger... Dessuten skjønner jeg ikke terminologien... Våre kriterier: * Ferskvann * Må være enkle å holde, har ikke tenkt å kjøpe fisk som dør etter en uke fordi vi ikke klarer de spesielle kravene de har. * Vi skal ha et kar med planter i, så fisken må ikke være storbeiter. * Fargesterke. Da karet skal ha innsyn fra begge sider må fiske ikke være av den gjennomsiktige typen, da de vil forsvinne mot bakgrunnen. Vi hadde på 450 liter,og stort nok. Aldri hatt problemer med alger eller skitt i karet. i kjøpte div fisker,husker ikke navn,men fikk hjelp i butikken da vi startet. Etterom årene gikk prøvde vi med andre og dyrere sorter. Noen med hell,andre ikke. Skiftet ut noen planter innimellom,men ikke ofte. Husk:akvarieforsikring. Om uhellet skulle være ute Vi ønsker oss både noen små stimfisk + et par-tre større typer. Er det noen her som kan anbefale noe til oss?
Angelheart2 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2012 Tusen takk, Namine! Supre tips og akkurat noe slikt jeg var ute etter! Nå blir det fisk!!
Namine Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Så bra! Bare hyggelig vettu, du får ha masse lykke til med fisk og akvarium!
frozt Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Hei! Jeg er også som deg, har akvarium, men er ingen ekspert. Men det går kjempefint alikevel! Et lite tips til deg, som jeg har lært av erfaring, er at det lønner seg absolutt IKKE å kjøpe maller som ancistrius om man vil ha planteakvarium. Jeg fikk en haug av de med akvariet, og de måtte jeg bare gi bort. Da ble sverdplantene kjempefine igjen! Gibbiceps er også litt plantespiser, men ikke like ille som ancistriusen. Som `renholdsarbeidere`i mitt akvarium har jeg Ococinnklus(ikke helt sikker på skrivemåten der)populært kallt Otto, Siamesiske Algespisere(de blir fort store), Corydoras og Kuhliål. Kjempefin blanding som holder karet vedlike!Ellers er forskjellige Guramier veldig fine og rolige fisker. Lykke til!!
minienthe Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 (endret) angående siamesiske algespisere, populært kalt SAE. vil generelt sett ikke anbefale disse som algegnafsere da de har en stygg tendens til å bli forferdelig late med alder og størrelse. vil heller anbefale en skokk otocincluser (ottoer). de er effektive og snillere på planter. bare gi de god tilvenning til nytt kar når du har kjøpt de, ikke bare hell posen oppi karet. hadde jeg skullet innrede det karet det snakkes om her så hadde jeg gått for en 20 - 30 kardinaltetra. de er litt større en neontetraen og liltt mindre i faresonen for å bli spist av scalare. 3-4 yngre dvergscalarer eller helst et etablert par. litt avhengig av høyden på karet du planlegger så er jeg skeptisk til vanlige scalarer. har sett alt for mange eksempler på defomerte finner når de ikke har skikkelig svømmeplass. planlegger du derimot et kar som er minimum 50 cm i høyden så bør vanlige scalarer gå greit (jadda.. mange har sikkert heeeeelt fiiint hatt scalarer i mindre kar, de lever og spiser men bør man ikke etterstrebe å gi dyret et godt liv i tillegg ?) corydoras er en tøff liten tass som er uhyre flinke til å rydde på bunnen men de krever sand som bunnsubstrat. biltemasanden er genial og billig, bare pass på at du kjøper den UTEN olivin. dette er en cory som ofte er å se i handelen, tøff liten tass som rydder godt og lager litt liv i karet. ønsker du noe i toppsjiktet så er økser en artig skrue. bare pass på at du har tett topp for de kan finne på å hoppe ut av karet hvis de blir skremt. når det gelder selve oppsettet, du trenger kar, lys, varmekolbe og filter. jeg anbefaler på det sterkeste et utvendig filter (bøtte som står på utsiden av tanken) da dette har større kapasitet og det ser estetisk penere ut. det du må huske på er at hvis det står på esken at filteret klarer f.eks 500 liter så klarer det i realiteten 180 - 200 liter. produsenter er veldig flinke til å overdrive effekten på varene sine. har du tenkt noe på hva slags lysoppsett dere skal ha ? hvordan skal dere ha tilgang til renhold, foring etc ? ventilasjon ? (og en liten advarsel til sist... glem aldri at dyrebutikken tenker først og fremst profitt og det finnes de som ikke tar fem øre for å dytte en nybegynner full av ting og tang man ikke har bruk for eller som prakker på deg fisk du ikke kan/bør ha) Endret 29. mars 2012 av minienthe
Namine Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 (endret) *snipp*Gibbiceps er også litt plantespiser, men ikke like ille som ancistriusen. *snipp* gibbiceps bør man ikke skaffe seg med mindre man har stooort kar! Den blir nesten en halvmeter, og den blir stor fort! Jeg har en selv i 530 literen, og det er ikke mer enn et 10 måneder eller så siden den var liten og søt. Nå er den over 20 cm lang.. Og jeg har aldri hatt noe problemer med mine SAE-er, men det er klart at om man begynner å fore de med annen mat, vil de ikke holde unna algene like bra. =) Endret 29. mars 2012 av Namine
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Vi skal endelig, etter mange års vurdering, få oss akvarium. Dette skal være i veggen, som skille mellom to rom. Har funnet ut at vi trenger et kar på ca 240 liter. Da ingen av oss hverkan har erfaring eller noen ekstreminteresse av akvariefisk, trenger vi noen råd om hvilke typer fisk som kan passe inn hos oss. Jeg har prøvd å søke råd på akvarieforum, men har inntrykk av at på disse sidene er det for det meste ekstremikerne med kjempekar, ofte huset fullt av fisk, driver oppdrett og eksprimentell fiskehold.... det er ikke slike råd jeg trenger... Dessuten skjønner jeg ikke terminologien... Våre kriterier: * Ferskvann * Må være enkle å holde, har ikke tenkt å kjøpe fisk som dør etter en uke fordi vi ikke klarer de spesielle kravene de har. * Vi skal ha et kar med planter i, så fisken må ikke være storbeiter. * Fargesterke. Da karet skal ha innsyn fra begge sider må fiske ikke være av den gjennomsiktige typen, da de vil forsvinne mot bakgrunnen. Vi ønsker oss både noen små stimfisk + et par-tre større typer. Er det noen her som kan anbefale noe til oss? huff da regner med du fikk kjeft av Janne, Donald eller Mona O.. du må ikke høre på hva de 3 sier, de er bare ute etter å lage kvalm =) ellers så har du fått kjempe gode svar av folk her inne, men jeg vil jo også anbefale deg å se inn på dvergciklider, de er fargerike, snille og lette å holde 2
Namine Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 (endret) huff da regner med du fikk kjeft av Janne, Donald eller Mona O.. du må ikke høre på hva de 3 sier, de er bare ute etter å lage kvalm =) ellers så har du fått kjempe gode svar av folk her inne, men jeg vil jo også anbefale deg å se inn på dvergciklider, de er fargerike, snille og lette å holde Endret 29. mars 2012 av Namine 1
minienthe Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 (endret) huff da regner med du fikk kjeft av Janne, Donald eller Mona O.. du må ikke høre på hva de 3 sier, de er bare ute etter å lage kvalm =) ellers så har du fått kjempe gode svar av folk her inne, men jeg vil jo også anbefale deg å se inn på dvergciklider, de er fargerike, snille og lette å holde humre... ser poenget ditt ja dvergcichlider er flotte men kan være djevelsk territorielle og krever som oftest litt tilrettelegging på vannkvalitet. i tillegg så krever de flest artene finkornet sand (har hatt mange av disse og hadde en periode et svært så godt forhold til nærmeste biltema) Endret 29. mars 2012 av minienthe 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #17 Skrevet 30. mars 2012 humre... ser poenget ditt ja dvergcichlider er flotte men kan være djevelsk territorielle og krever som oftest litt tilrettelegging på vannkvalitet. i tillegg så krever de flest artene finkornet sand (har hatt mange av disse og hadde en periode et svært så godt forhold til nærmeste biltema) kurveciklider trenger ikke sand og de er flotte de <3
minienthe Skrevet 30. mars 2012 #18 Skrevet 30. mars 2012 kurveciklider trenger ikke sand og de er flotte de <3 jeg kjenner ikke til arten personlig men ut i fra hva jeg leser meg til å kommer den fra amazonasområdet og rolige pytter/bekker deromkring. bunnsubstratet der er stort sett sand og mudder. de fleste dvergcichlider (og cichlider generelt) kan fint leve på grus men da er vi tilbake til at bør man ikke etterstrebe naturlig livsførsel for de vi har tatt ansvaret for.
frozt Skrevet 30. mars 2012 #19 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har heller aldri hatt problemer med mine SAE,de er store, ca 15 cm, og veldig aktive. Beiter hele tida, og de tar også en type alge (som jeg ikke husker navnet på), som ingen andre fisker tar. Det er en alge det kan bli veldig fullt av etterhvert. Ble det hos meg, ser ut som små mosedotter som setter seg overalt.. Men de forsvant fort da jeg kjøpte SAE.. Og Gibbicepsen min trives også kjempefint, da han har 400 liter å kose seg på. Gøy med fisk!! 1
Crazyparrotwoman Skrevet 30. mars 2012 #20 Skrevet 30. mars 2012 hva med blå dverg gurammier? de er omtrent noen blå og fredelige =) (bare for mange hannr i et kar så sloss de)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå