Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker på å reise på cruise i år, lurer derfor på hva regner dere i "lommepenger".

Feks hvor mye koster drikken ombord (ca. priser)- ser jo at det ikke er lov til å ta med drikke ombord på båten og tenker da at dette kanskje er en post som fort blir dyr?

Hva må man regne med av "utgifter" på båten - (vi har ikke bestemt selskap eller tur enda og vi er førstegangs cruisere...)

Hva bør vi vite på forhånd?

Vi har sett mest på RCCL og cruise i middelhavet....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du reiser med RCCL eller Celebrity, som også er under samme rederi, er tips inkludert i prisen. Det er en daglig sum per passasjer (typisk 12-15 dollar), som skal dekke service fra både kelnere og lugarbetjentene, blant annet.

Hos de fleste andre rederier må denne tipsen betales i etterkant, og det gjøres slik at summen legges til din "onboard account".

Det brukes ikke kontanter ombord, men lugarkortet ditt kobles til denne såkalte "onboard account" som må gjøres opp siste dag av cruiset. Du bruker lugarkortet når du betaler i barer, i butikkene ombord og i eventuelle betalrestauranter.

Hos RCCL og Celebrity kan du til enhver tid sjekke status på denne kontoen via TVen i lugaren din.

Når det gjelder hvor mye lommepenger du bør beregne, kommer det helt an på hvor mye du drikker og hvilket rederi du reiser med. De fleste rederiene tilbyr ulike "drikkepakker", som kan bestå av alt fra bare brus og juice til brus og øl eller premiumpakker hvor det meste er inkludert. Disse har en daglig kostnad, og er sånn sett greie å beregne hva det vil koste i løpet av turen.

Drinker i barene ligger stort sett på rundt norske utepriser, kanskje hakket under hos noen rederier.

Til måltidene ombord er vann gratis, og til frokost er det et greit utvalg av juice og kaffe tilgjengelig.

Men ja, drikke kan fort bli den desidert største posten.

Anbefaler forøvrig forumet hos CruiseCritic, med forbehold om at kulturforskjellen mellom amerikanere og nordmenn til dels er ganske stor. Men her er det veldig mye hjelp å få for en nybegynner, pluss at det kan være interessant å registere seg på "roll call-en" for cruiset dere skal på, når dere har bestemt dere.

Skrevet (endret)

Jeg skal snart ut på mitt fjerde cruise så jeg begynner å få litt erfaring i cruiselivet. Jeg har reist med både Royal caribien og Norwegian cruise line. På Rccl er som tidligere sagt tips inkludert i prisen og det kan man også velge på Ncl sine båter. Jeg har reist med Voyager of the seas og Independence of the seas med rccl

Dette er store båter med egen handlegate som et sentrum ombord. Her arrangeres det parader og fester om kveldene som er fine å få med seg.

På Ncl sine båter så har man ikke disse gatene. Der er sentrum et atrium der man kan sitte ned og ta en drink og høre på pianomannen. Det var slik på norwegian Gem som jeg var på sist og deg er slik på Norwegian Jade som jeg skal besøke snart

Bortsett fra norwegian epic så er disse båtene mindre.

På Rccl sine båter har man for det meste fast bordsetting der dere får tildelt fast bord til en fast tid under hele turen. Dette er den vanlig standarden her,men jeg vet at de har innført en form for fri bordsetting her også,men det betyr etter hva jeg har sett å stå i lang kø for å vente på ledig bord.

Ncl har fri bordsetting som standard der du kan spise når du vil og hvor du vil. Hva man liker er en smaksak. Vi har gjort de begge og det er uten betydning for oss. Fikk nye venner med fast bordsetting så det var jo hyggelig. Så sant det er flere nordmenn ombord så blir de satt på samme bord. På Rccl blir det arrangert flere formal nights i løpet av en uke og det krever pen selskapskjole på damen og dress på mannen. Det blir ikke arrangert slike kvelder på Ncl,men skal man spise middag i hovedrestauranten så er et par pene langbukser på mannen og vanlig pent tøy på damen antrekk som gjelder.

Begge rederiene har gratis restauranter og noen man betaler et lite gebyr på om man ønsker å benytte de. Det er så mye god mat i gratisrestaurantene at betalingsrestaurantene ikke er noe must for å stille sulten. I buffetrestauranten har man gratis vann, kaffe, melk og juise til alle måltider.

Til middagen i de store restauranten får man kaffe gratis.

Kaffe latte og den slags betaler man for. For en strawberry daiqueri og en bailys betalte jeg sist rundt 11 dollar. Det er en fordel for oss at dollareren er lav for det er valutaen de regner i ombord. Begge rederiene har fine show i teateret hver kveld og det er inkludert i prisen.

Minibaren på lugaren er dyr. Vannet på flaskene er dyre. Så regn med noen kroner der.

Andre ting å bruke penger på ombord: om du ønsker deg en spa behandling eller frisør så er dette forholdsvis dyrt ombord. Skal du bli med på utfluktene som selskapet organiserer så er dette også ganske dyrt,men det er mange turer å velge mellom med forskjellig varighet og pris. Man kan fritt gå i land på egen hånd og spare mye der.

Det er flere butikker ombord som selger varer som klær, smykker,klokker,vesker , drikkevarer, sigaretter, sjokolade og souvernier. Det er stadig salg ombord og her kan man gjøre noen gode kjøp. Man kan ta bilder med kapteinen, med hverandre, når man går ombord, når man går på land, i middagsrestaurantene. Vil man kjøpe noen av de så koster dette også penger. Det er minibanker ombord på rccl sine skip. Om man vil benytte de og har satt sperre på kortet sitt så husk å åpne det opp også for usa før man reiser da disse bankene er koblet opp mot amerikanske banker. Kan være grei om man trenger noen kontanter i land. Ellers går som tidligere sagt alle utgifter du bruker om bord på seapass kortet og blir trukket fra det kredittkortet det er koblet opp mot ved reisens slutt.

Når man er ute på land så går det fort noen kroner på litt shopping her og der.

Om dere har mulighet så vil jeg anbefale å få en balconglugar. Det er verdt de ekstra kronene.

Nå har du fått litt informasjon fra de to selskapene jeg kjenner til. Hva dere velger kommer ann på hvem dere er og hva slags stil dere trives med samt hvilken rute dere synes ser spennende ut. Personlig så holder jeg en knapp på Rccl. Synes båtene er finere, bedre mat, bedre lugarer og bedre underholdning, men Ncl er som regel billigere og helt ok å reise med. Det bli de for oss denne gangen for de hadde den ruten jeg ville prøve nå.

Men hadde Royal caribian hatt samme tilbudet så hadde jeg nok valgt dem.

Endret av caroprins
Skrevet

Skal på cruise med RCCL og der har vi kjøpt drikkepakke slik at vi slipper å tenke på dette. Cruiset er ikke der vi beregner mest penger, mest fordi vi har bestilt en god del på forhånd, slik f.eks drikkepakken, men jeg beregner ca 500 kr dagen for oss to. Utflukter etc er da ikke tatt med.

Mvh Yvonne :heiajente:

• 1 år senere...
Gjest Superwoman!
Skrevet

Noen som vet hvor mye man bør beregne hvis man reiser med MSC?

AnonymBruker
Skrevet

Skal på cruise med RCCL og der har vi kjøpt drikkepakke slik at vi slipper å tenke på dette. Cruiset er ikke der vi beregner mest penger, mest fordi vi har bestilt en god del på forhånd, slik f.eks drikkepakken, men jeg beregner ca 500 kr dagen for oss to. Utflukter etc er da ikke tatt med.

Mvh Yvonne http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/heiajente.gif

Kan jeg spørre hvordan du fikk forhåndsbestilt drikkepakke? Har ikke sett at dette er et alternativ inne på mine sider.

Anonymous poster hash: 8bca3...68e

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du fikk forhåndsbestilt drikkepakke? Har ikke sett at dette er et alternativ inne på mine sider.

Mener jeg la dette inn da vi bestilte reisen. Hvis det ikke går på mine sider så kan du jo kontakte RCCL, eventuelt kjøpe dette første dagen dere kommer ombord på cruiset. Denne kan nemlig også kjøpes ombord, men tror det kun er mulig første dagen.

Skrevet

Mener jeg la dette inn da vi bestilte reisen. Hvis det ikke går på mine sider så kan du jo kontakte RCCL, eventuelt kjøpe dette første dagen dere kommer ombord på cruiset. Denne kan nemlig også kjøpes ombord, men tror det kun er mulig første dagen.

Takk for svar! :) Hvis det kan kjøpes om bord, venter jeg. Kostet nok penger den ene gangen jeg måtte ringe dem. Ikke helt fornøyd med førsteinntrykket servicemessig, men det blir nok bra!

Skrevet

Vi kjøpte ikke drikkepakke, og er glad for det! Drikker ikke så mye brus og de hadde vann og vann med forskjellige smaker som var forfriskende og godt i varmen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...