karogalaro Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er ei jente på 24år som har hatt MASSE problemer med visdomstanna mi. Den er stadig betent og jeg blir super-hoven og det gjør innmari vondt. Har vert hos legen og fått antibiotika, og da går det over etter et par dager. Men nå MÅ jeg bare komme meg til legen og få trekka den! Men hva koster det? Får man det gratis? hvor bør jeg henvende meg for at det skal koste minst mulig? På forhånd takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Det er tannleger som trekker visdomstenner, ikke leger Jeg har gått til private tannleger å trukket, der kostet det rundt 1500 kr per tann. Hvis du skal trekke og vil ha det billigst mulig så ringer du den vanlige tannlegen din så får du time der.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Gratis er det ikke, jeg tror jeg har betalt ca 600 hos min offentlige tannlege, og nesten 1000kr da jeg måtte til en privat en. Dette er 3år siden,,
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Jeg måtte operere ut to av visdomstennene, og trekke de to andre. Dette kostet meg til sammen ca 3200 kroner, men noe av det var bare egenandel fordi jeg måtte operere.
Burn Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Jeg fjernet visdomstannen min da jeg var 18 hos skoletannlege som jeg brukte siden jeg var liten. Ettersom dette er en stund siden husker jeg ikke nøyaktig hvor mye jeg betalte, men mener å huske at det bare var egenandel ettersom jeg fortsatt var under 20 og fikk dekket 75% av utgifter av staten.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Hvor mye du må betale kommer litt an på tannen, egentlig. Er den vanskelig (ligger litt kronglete til, har veldig bøyde røtter, er nærme en nervekanal, ligger delvis dekt av bein osv) så kan det godt være at den må opereres ut. Da kan det være du henvises til en oral kirurg eller en tannlege som driver mye med visdomstenner. Dersom man må operere, så får man litt dekt fra NAV (det trekkes fra i prisen hos tannlegen), men det blir ikke gratis, og det kan fort koste rundt 1500 (og kanskje også mer, kommer an på om du må til spesialist eller ei og hva den aktuelle tannlegen tar som betaling). Man får bare gratis tannbehandling frem til man fyller 18 år. Dersom tannen er forholdsvis enkel kan sikkert den vanlige tannlegen din bare trekke den, uten at det bør bli så altfor dyrt (mellom 500 og 1000 kr for trekkingen). Husk at det sikkert blir nødvendig å få tatt litt røntgenbilder av tannen før den tas ut, og at du vil ha bedøvelse. Det koster jo litt det og. Bestill deg time til en undersøkelse, og snakk med tannlegen din om hva han/hun anbefaler i akkurat ditt tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Hvis du bor et sted der det finnes tannlegestudenter kan du få trukket tanna for 2-300 kroner. Det er vanligvis lang ventetid hos studentene, men om det er akutt tar de deg ofte inn tidligere. Jeg går kun til studenter og er superfornøyd med både behandling og pris.
a_dive Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Betalte 200 tror jeg i egenandel, men gjorde det på sykehus fordi den måtte opereres ut
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Hvor bor du? Hvis vi vet hvor du bor (sånn cirka) kan vi kanskje komme med konkrete tips.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Husk at du får dekket deler av det hos Nav. Rundt 1400 pr visdomstann du trekker. Be tannlegen om nødvendig dokumentasjon, gjerne før inngrepet, siden man ofte er litt surrete etterpå. Så får du et skjema på Nav, som du fyller ut og leverer der.
Gjest ... Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har betalt alt fra 295 - 2500. Dette er ETTER fratrekkene fra HELFO (Det er ikke NAV som dekker dette, de gjorde det tidligere). Fratrekkene gjøres automatisk hos tannlegen. Det er de som får dekket deler av beløpet, og du må ikke noen søknad som AB sier. Jeg måtte trekke alle etter jeg var 20 år, og har betalt rundt 6000 kroner til sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå