AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Hei er en 17 år gammel gutt og prøver å se for meg fremtiden min. Har tenkt til å kanskje flytte til Sveits, enten det er permament eller bare for et halvt eller et helt år. Har da noen spørsmål: -Lest at de er restriktive når det kommer til innvandring. Burde dette være et problem hvis jeg får over 5 i snitt (vgs) og evt får en utdanning som siviløkonom? -Hvis man ikke trenger å utdanne seg i Norge (over), er det da en idé å utdanne seg i Sveits? Med tanke på om det er generelt "bedre" å utdanne seg der, feks. ved at man får bredere kompentanse, eller mer spesialisert. -Hvor mye skatt betaler man der? -Prøver å lese meg litt opp på politikken deres (altså partier som sitter i parlamentet), er det sånn at Sveits er et generellt liberalt/liberalistisk land? Så at de har et Klassisk Liberalistisk parti (http://en.wikipedia.org/wiki/FDP.The_Liberals) og et høyre populustiskparti/neo liberalistisk (http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_People%27s_Party) i en koalisjon, men at det også er et kristent parti og et sosial demokratisk parti i denne koalisjonen. Vet noen om hvordan politikken er i Sveits? (tenker ikke på direkte demokrati, bare rent ideologisk sett, som at i Norge så er det sosial demokrater som er i regjeringen. -Har hørt at det er ganske restrektivt der, stemmer dette? Husker ikke helt hva det var, men var mye med at man ikke kan style biler etc. -Hvilken by(er) burde man velge å bo i? Altså vil bo i en storby og ikke ute i alpene (er fint der, men vil ikke bo der), men en by som er lignende som Berlin feks. Takk på forhånd, skal skrive mer og/eller utfylle hvis det trengs
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Hvis du vil utdanne deg her må du kunen tysk eller fransk, de færreste læresteder underviser på engelsk. Du må også regne med å betale skolepenger. Tar du en siv.ing.grad i Norge og lærer deg tysk/fransk i tillegg har du gode sjanser til å finne jobb her. Politikk her er mindre synlig enn i Norge. Det er ikke voldsomt personfokus, kanskje pga direktedemokratiet som gir mindre makt til enkeltpolitikere uansett. Skatt kommer an på type oppholdstillatelse. Kildeskatt for utlendinger er vanlig, i tillegg kommer sosiale utgifter som sykeforsikringer etc. Hvis jeg regner alt samme har vi vel en skattebelastning på ca 30%. Hvis du vil bo i en storby som Berlin, flytt til Berlin. Sveits har ingen storbyer.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Ja kan tysk ;)Har tenkt å utdanne meg som siviløkonom er det like gode sjanser da for å komme inn, eller er de dårligere? Hvor mye skatt betaler man i Norge? Har bare hørt at Sveits er et skatteparadis ^^ Neida trenger ikke å være en like stor by, men hvordan er Zürich feks?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Siviløkonomer har gode sjansre, men alt kommer jo an på spesialisering. Bankvesnet er stort her, så det er vel en av de bedre mulighetene. Zürich er nydelig og steindyrt! Sveits er ikke noe skatteparadis for de vanlige dødlige... Skattenivået er helt ok, men som vanlig arbeidstager kommer man ikke nødvendigvis så mye bedre ut enn i Norge, men igjen, det kommer jo an på lønn og hvor man velge rå bosette seg. Zürich er flott, men steindyrt. SÅ her er du herved advart. Det holder forresten ikke med skoletysk, du kommer ikke så langt med det. Jobber du i internajsonal bedrift er engelsk viktigere, men da snakker vi høyt nivå businessengelsk, endel over skolenivået igjen. Med andre ord er det lurt å lære seg språk svært godt og i forhold til hvordan du planlegger å bruke det. At du klarer å cahtte ivei på internasjonale forum gjør deg ikke god på forretningsspråk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 HEhe ok takk, skal ta det under etterretning. Hvor dyrt snakker vi om her da?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 TS her (er også meg som er over) igjen: Trenger ikke å bo i selve byen, men kan bo utenfor, enten om det er 10 min eller 3 timer. Prøver å se litt rundt på nettet etter priser og forhold. Synes bare at Sveits virker som et fint og interessant land, og det samme med Tyskland egentlig, men av en eller annen grunn så har jeg blitt trukket mot dette landet. Ja som sagt så leser jeg på et sveitisk eiendomsmegler firma, så får trent meg i tysk samt sjekket ut prisene der ^^
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Hvis du vil ha et rikt kulturliv med lave bokostnader, velg Tyskland. Som politikkstudent har jeg også en personlig interesse for Sveits, men jeg ville heller bodd i Tyskland. 'Skatteparadis' gjelder for øvrig for folk som Fredriksen og Gates, skatteparadis brukes ikke om steder der vanlig inntektsskatt er lav. Og som noen sa over, den er ikke så lav for oss vanlige dødelige. Studer økonomi, lær deg f l y t e n d e tysk, jobb i et internasjonalt selskap med fløyer overalt, og du kan få i pose og sekk. Anbefaler uansett Tyskland pga. levekostnader.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Hvis du vil ha et rikt kulturliv med lave bokostnader, velg Tyskland. Som politikkstudent har jeg også en personlig interesse for Sveits, men jeg ville heller bodd i Tyskland. 'Skatteparadis' gjelder for øvrig for folk som Fredriksen og Gates, skatteparadis brukes ikke om steder der vanlig inntektsskatt er lav. Og som noen sa over, den er ikke så lav for oss vanlige dødelige. Studer økonomi, lær deg f l y t e n d e tysk, jobb i et internasjonalt selskap med fløyer overalt, og du kan få i pose og sekk. Anbefaler uansett Tyskland pga. levekostnader. Ja skjønner at det ikke er et skatteparadis for oss dødelige, bare lurte på hvor den ligger sånn ellers også. Var en som sa at den lå på sånn 13%, men tydeligvis stemmer ikke det. Har alltid hatt lyst til å flytte til Tyskland, så alternativene ligger egentlige mellom Østerrike, Tyskland og Sveits. Men sånn det ser ut som nå så er vel Tyskland det beste alternativet. Skal lære meg flytende Tysk, søsteren min bodde også en stund i Tyskland så hun kan det. Vet dere hvilken krav man må ha for å studere økonomi i Tyskland, utenom å kunne tysk da selvfølgelig. Eller er det best å studere som siv.øk. på NHH?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Ja skjønner at det ikke er et skatteparadis for oss dødelige, bare lurte på hvor den ligger sånn ellers også. Var en som sa at den lå på sånn 13%, men tydeligvis stemmer ikke det. Har alltid hatt lyst til å flytte til Tyskland, så alternativene ligger egentlige mellom Østerrike, Tyskland og Sveits. Men sånn det ser ut som nå så er vel Tyskland det beste alternativet. Skal lære meg flytende Tysk, søsteren min bodde også en stund i Tyskland så hun kan det. Vet dere hvilken krav man må ha for å studere økonomi i Tyskland, utenom å kunne tysk da selvfølgelig. Eller er det best å studere som siv.øk. på NHH? 13% ren skatt er riktig per se, men du må regne med de sosiale forsikringene (helseforsikring, pensjon etc) som kommer i tillegg og er inkuldert i den norske skatten. Med andre ord kan du ikke bare sammeligne skattenivåene i Norge og Sveits direkte uten å ta hensyn til de ulike systemene. Opptakskrav til studier må du nesten undersøke på de stedene som er aktuelle for deg, men en norsk utdannelse er jo helt kurant så fremt den ikke er for spesifikk for Norge.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Opptakskrav til studier må du nesten undersøke på de stedene som er aktuelle for deg, men en norsk utdannelse er jo helt kurant så fremt den ikke er for spesifikk for Norge. Mener ikke å mase, men prøver å finne frem selv til studietilbud i utlandet. Men finner ikke frem til noe særlig. Vet du hvor jeg skal lete, hvilken sider jeg skal besøke?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Opptakskrav til studier må du nesten undersøke på de stedene som er aktuelle for deg, men en norsk utdannelse er jo helt kurant så fremt den ikke er for spesifikk for Norge. Mener ikke å mase, men prøver å finne frem selv til studietilbud i utlandet. Men finner ikke frem til noe særlig. Vet du hvor jeg skal lete, hvilken sider jeg skal besøke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå