Gå til innhold

"e.Kr og f.Kr"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Before Christian Era og Christian Era, ellers korrekt. ;)

Eh, nei. Som Hedvig sier, Common Era er det riktige. Det brukes mye i USA, av folk generelt men spesielt av ikke-kristne, som bruker det nettopp for ikke å bruke noe som har Christian/Christ i seg. F.eks kjenner jeg mange jøder som bruker disse uttrykkene konsekvent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Fortsetter under...

On 3/26/2012 at 8:27 PM, Okapi said:

Jeg ville unngått BC og AD på engelsk. Dette er avlegse termer; i dag bruker man Before Current Era (BCE) og Current Era (CE).

nonsense

Anonymkode: ea838...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2012 den 20.27, Okapi skrev:

Jeg ville unngått BC og AD på engelsk. Dette er avlegse termer; i dag bruker man Before Current Era (BCE) og Current Era (CE).

For noe vås. Da har man jo intet referansepunkt.

Anonymkode: 44e6c...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2012 den 23.14, Aranciata skrev:

Eh, nei. Som Hedvig sier, Common Era er det riktige. Det brukes mye i USA, av folk generelt men spesielt av ikke-kristne, som bruker det nettopp for ikke å bruke noe som har Christian/Christ i seg. F.eks kjenner jeg mange jøder som bruker disse uttrykkene konsekvent.

Det vil jo være umulig å skjønne hva man snakker om, når man har et årstall uten noe utgangspunkt.

Anonymkode: 44e6c...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2012 den 20.17, Gjest Herr Drue skrev:

Har alltid lurt på hvorfor det heter noe så fancy som "Anno Domini", mens det heter "Before Christ".

 

Hva er greia? Og når vi er inne på det, hva står "ok" for?

Årsaken er nok så enkel som at tidsregningen i Europa skiftet fra den romerske kalenderen til den kristne kalenderen i senantikken/tidlig middelalder, hvor latin var språket som ble brukt i Kirken og blant de få som kunne skrive og lese. Da er Anno Domini (i Herrens år) naturlig.

Før dette skiftet hadde grunnleggelsen av Roma i 753 f.Kr vært utgangspunktet. Dette betegnes «ad urbe condita». Dette året vi lever i nå, er for eksempel 2773 ad urbe condita.

Before Christ er nok laget mye senere, av folk i den engelskspråklige delen av verden som har hatt et behov for å beskrive årstall i eldre historie.

 

Anonymkode: 39901...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe vås. Da har man jo intet referansepunkt.

Anonymkode: 44e6c...b0b

Det har man ikke uansett. Jesus er en semimytisk person vi ikke har noen sikker fødselsdato på, og uansett er det jo et vilkårlig valg. Er helt forståelig at muslimer, hinduer og andre ikke er så gira på å bruke en kristen religiøs referanse i dateringer.

Forøvrig er det jo mange sånne. En uke, hvilke referansepunkt har den? Hvorfor er det 24 timer i et døgn? Hvorfor er det 60 sekunder i et minutt? Dette er vilkårlige størrelser vi bruker av historiske årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Okapi skrev:

Det har man ikke uansett. Jesus er en semimytisk person vi ikke har noen sikker fødselsdato på, og uansett er det jo et vilkårlig valg. Er helt forståelig at muslimer, hinduer og andre ikke er så gira på å bruke en kristen religiøs referanse i dateringer.

Forøvrig er det jo mange sånne. En uke, hvilke referansepunkt har den? Hvorfor er det 24 timer i et døgn? Hvorfor er det 60 sekunder i et minutt? Dette er vilkårlige størrelser vi bruker av historiske årsaker.

Betegnelsene AD og BC er de mest riktige, da vår vanlige datering referer til Jesu fødsel. Folks følelser angående dette har ingen betydning.

Det kunne jo vært interessant å prøvd å lage en ny dateringsmetode, felles for hele verden. Men dette hadde tatt tid, både å bli enig og ikke minst implementere det.

Anonymkode: 39901...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Betegnelsene AD og BC er de mest riktige, da vår vanlige datering referer til Jesu fødsel. Folks følelser angående dette har ingen betydning.

Det kunne jo vært interessant å prøvd å lage en ny dateringsmetode, felles for hele verden. Men dette hadde tatt tid, både å bli enig og ikke minst implementere det.

Anonymkode: 39901...a34

På sett og vis. Som jeg har påpekt tidligere i denne tråden er ikke det konsekvent heller, da de er på to forskjellige språk. Samtidig er det sentrale her at det ikke er relevant hva referansepunktet er, så lenge man er enige om en tidsregning. 

Navn på slike enheter bytter navn hele tiden, og å insistere på at den originale referenten må være med hele veien, selv om mange ønsker en endring, er urimelig. Jeg setter en femmer på at selv om mener det er umulig å skjønne hva man snakker om når boka nevner BCE (en term som brukes av en samlet akademia, forøvrig), har du ingen problemer med alle de andre ordene du bruker der den opprinnelige referenten er fjernet for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Okapi skrev:

På sett og vis. Som jeg har påpekt tidligere i denne tråden er ikke det konsekvent heller, da de er på to forskjellige språk. Samtidig er det sentrale her at det ikke er relevant hva referansepunktet er, så lenge man er enige om en tidsregning. 

Navn på slike enheter bytter navn hele tiden, og å insistere på at den originale referenten må være med hele veien, selv om mange ønsker en endring, er urimelig. Jeg setter en femmer på at selv om mener det er umulig å skjønne hva man snakker om når boka nevner BCE (en term som brukes av en samlet akademia, forøvrig), har du ingen problemer med alle de andre ordene du bruker der den opprinnelige referenten er fjernet for lenge siden.

Greit nok at begreper endrer mening hele tiden, og at opprinnelsen ofte kan bli glemt. Særlig forkortelser er utsatt for dette.

Selv om jeg ikke er kristen, synes jeg det blir historieforfalskning å fjerne referansen til Jesu fødsel når den vestlige tidsangivelsen vi bruker er kristen og baserer seg på nettopp denne hendelsen. Så kan man selvfølgelig diskutere i det endeløse når Jesus faktisk ble født, de munkene som etablerte vår tidsregning hadde neppe full oversikt over dette de heller. Å bruke CE og BCE føyer seg inn i et mønster hvor kristne referanser skal fjernes fordi enkelte med andre livssyn ikke liker å minnes om Jesus. Det blir som om jeg skulke finne opp et nytt ord for algebra fordi jeg misliker at islamske matematikere oppfant denne grenen av matematikken.

Anonymkode: 39901...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...