Gå til innhold

Spørsmål om rundkjøringer


Nala

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående rundkjøringer med to filer og fire armer:

Er det lov å ligge i ytterste felt når man skal til venstre?

Litt usikker her. Bor i en by der folk tar rundkjøringene på gefühlen nemlig. Og blinkelys, se det er det tydeligvis ingen biler her i byen som har - i alle fall må de ramle av på mystisk vis like før rundkjøringene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lov, men du må følge regler for feltskifte, dvs blinke og skifte til ytterste felt når du skal ut av rundkjøringen - og så blinke på nytt igjen ut av rundkjøringen.

Rundkjøring er et uløst mysterium for mange.

Det er ikke vanskelig - man kjører inn i den som om man fortsetter på en vei som svinger. Og man kjører ut av den ved å blinke ut den veien man skal - som om man skal foreta et feltskifte.

Men - nå er blinklys også et uløst mysterium for mange da så... i hvert fall her i Oslo - så da er vi vel like langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det høres litt merkelig ut. For det du sier Fryden betyr i praksis at man ikke trenger å vike for bilen som allerede er inni rundkjøringen (og fro eksempel skal ut på den armen som blir rett fram for deg), man legger seg bare utenfor den, og dermed må den vike for deg når den skal ut av rundkjøringen. For det er jo den som må skifte felt, men må altså vente til du har kommet deg lenger fram. Ok, dette ble en helt håpløs forklaring :oops:

Rundkjøringer er et mareritt. For de tolkes så ulikt. Var jo til og med en sak som gikk til Høyesterett og nærmest endret alt som var opplest og vedtatt om rundkjøringer jo. Og her var det fagfolk og jurister som var involvert. Er det rart vi lekfolk blir forvirra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Da jeg tok lappen for et år siden lærte jeg ihvertfall at man skal kjøre i venstre fil dersom man skal til venstre.

Eller dersom man skal rett frem da, og det ikke går noen vei til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal til høyre (arm 1) eller rett fram (arm2) i en rundkjøring skal du ligge i høyre felt.

Når du skal til venstre (arm 3) eller helt rundt og tilbake der du kom fra (arm 4) skal du ligge i venstre felt.

Sånn lærte iallefall jeg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om når vi er inne i rundkjøringen ja - selvsagt har man vikeplikt for de i rundkjøringen når man kommer utenfra.

Og inni rundkjøringen har vi vanlig høyreregel ved flere felt.

Problemet med rundkjøringer er at de heter rundkjøringer, tror jeg.

For det er vanlig vikepliktsregler, feltskifte og blinklysregler som gjelder.

Unntaket er at man har vikeplikt for de i rundkjøringen - når man selv står utenfor. Ellers er det vanlig høyreregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal til høyre (arm 1) eller rett fram (arm2)  i en rundkjøring skal du ligge i høyre felt.  

Når du skal til venstre (arm 3) eller helt rundt og tilbake der du kom fra (arm 4) skal du ligge i venstre felt.

Sånn lærte iallefall jeg det :D

Sånn lærte jeg også det. Men det er veldig mange som legger seg ytters (altså i høyre felt) når de skal til venstre. Jeg synes dette skaper trafikkfarlige situasjoner. Men så tør jeg liksom ikke stå på krava heller da. Vil jo ikke pådra meg skade for så å risikere å få skylda for herligheta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering

Plasseringen som beskrevet nedenfor bør nyttes som en norm for rundkjøring generelt. Lokale reguileringer bør sjekkes opp og tas spesielt under den videre øvingen.

 

a) to felt inn mot rundkjøring

Der det er flere felt fram mot rundkjøringen, og det ikke er oppmerket felt inne i rundkjøringen, opptre da som om det er oppmerket felt også inne i rundkjøringen . Felt skal velges ut fra dit det skal kjøres.  

Utgangspunktet (hovedregel) er:

ytre felt dersom du skal halvveis eller mindre rundt  

indre felt dersom du skal mer enn halvveis rundt  

MEN HUSK AT SKILT OG OPPMERKING KAN ANGI ANNET FELTVALG.

--------------------------------------------------------------------------------

 

B) tre veger inn mot rundkjøringen

Plassering der det er 3 veger inn mot rundkjøringen, to felt inn og ett felt ut:

ytre felt dersom første veg til høyre ut av rundkjøringen  

indre felt dersom andre veg ut av rundkjøringen.  

Dette er bare en norm. Ytre felt kan selvsagt velges om du skal andre veg ut. Er trafikken stor må det vurderes hvilket felt som er det beste. Du skal jo bidra til god avvikling i trafikken.

--------------------------------------------------------------------------------

 

c) fire veger inn mot rundkjøringen

Plassering der det er 4 veger inn mot rundkjøringen, to felt inn og to felt ut:  

ytre felt dersom du skal første eller andre veg ut av rundkjøringen  

indre felt dersom du skal i indre felt i andre veg ut av rundkjøringen.  

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lærte jeg også det. Men det er veldig mange som legger seg ytters (altså i høyre felt) når de skal til venstre. Jeg synes dette skaper trafikkfarlige situasjoner. Men så tør jeg liksom ikke stå på krava heller da. Vil jo ikke pådra meg skade for så å risikere å få skylda for herligheta.

Nei, jeg er ikke så tøff at jeg bare kjører på uansett jeg heller. Men jeg blir mektig irritert og kan finne på å bruke lydsignaler mot den det gjelder :evil: Det verste var nå likevel da trafikken stoppa opp helt og en gammel gubbe (som kom inn i rundkjøringa i feil kjøreretning) kom ut av bilen og kjefta og smalt på oss som kjørte feil i rundkjøringa :o :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om når vi er inne i rundkjøringen ja - selvsagt har man vikeplikt for de i rundkjøringen når man kommer utenfra.

Jeg tror vi har snakket rundt hverandre, Tusenfryd. For i mitt opprinnelige scenario er det ikke mulig å "blinke og skifte til ytterste felt før du skal ut av rundkjøringen", for du ER nemlig allerede ytterst. Ytterste felt = høyre felt :wink:

Jeg tror problemer er at mange tenker at de kan ligge i dette feltet og at de ikke får vikeplikt fordi de rett og slett ikke må bytte felt i det hele tatt. De kjører i samme felt gjennom hele rundkjøringen de. Og så glemmer de at de har vikeplikt for de som allerede er INNI rundkjøringen. Det er min teori. Men jeg vil jo gjerne ha bekreftet at ikke denne teorien er helt bak mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei! Du har ikke lov å ligge i "ytterste" felt når du skal til venstre, så lenge det er en firearmet rundkjøring.

Forøvrig regnes en rundkjøring som et veikryss, der veibanen i rundkjøringen regnes som forkjørsvei. Derfor har alle som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for de som allerde er der.

Hilsen

En bergenser som har lært seg å kjøre i rundkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg ikke lest alle svarene her skikkelig, men....

Jeg tror ikke det er forbudt å ligge i ytterste felt gjennom hele rundkjøringen (gjerne flere runder hvis du vil :wink: ), men det er ikke å anbefale! De som ligger ytterst har faktisk forkjørsrett for alle siden de i venstre felt får vikeplikt når de må skifte felt på vei ut (som Tusenfryd sier).

Nala; det siste du sier om at de har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen blir jo litt feil dersom det er flere felt. Dersom det ligger en bil i innerste felt er det jo lov å legge seg ytterst, selv om det lager krøll for han innerste når han skal ut. Noe av problemet er vel kanskje at rundkjøringene i Norgen generelt er litt små, og mange kutter svingene både gjennom rundkjøringen og ikke minst på vei ut....

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en by der folk tar rundkjøringene på gefühlen nemlig. Og blinkelys' date=' se det er det tydeligvis ingen biler her i byen som har - i alle fall må de ramle av på mystisk vis like før rundkjøringene :wink:[/quote']

Høres veeelig kjent ut...:wink:

Jeg har også forstått reglene for rundkjøring slik som du og Monja beskriver det, men folk kjører jo som galninger i denne byen - det virker som om den som har størst tilfart inn i rundkjøringen har forkjørsrett. Filer og blinkelys, hva er nå det for tull da?!? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt vi er flere som er litt uskikre her :wink:

Kom akkurat til å tenke på et unntak som bekrefter regelen om at man skal ligge ytterst når man skal til høyre og rett fram og innerst når man skal til venstre. Benytter meg av dette unntaket hver dag nemlig :wink:

Man kan faktisk ligge innerst når man skal rett fram så lenge det er 2-felts rundkjøring og du skal ut i den innerste (den venstre). Jeg kjører sånn hver dag. Det samme gjør veldig mange andre. For da slipper man å bytte fil når man kommer ut. Og å slippe nettopp det i rushmarerittet, se det er lurt det :D

PS. Nilma, pass deg for forvirra Nala i rundkjøringene her i byen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Nilma, pass deg for forvirra Nala i rundkjøringene her i byen  :ler:

:hoho: Så lenge du holder deg innerst når du skal helt til venstre, er vi enige; det verste jeg ser folk gjøre i rundkjøringene, er å ligge i høyre fil, uansett hvor de skal :x .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dr Zoidberg

Det er egentlig ganske lett. Se på markeringen i kjørebanen. Hvis det er en striplet linje som leder ditt høyre felt frem til en utkjørsel, så har du ikke lov å fortsette videre i rundkjøringen. Dette markerer utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på rundkjøringen som en urskive. Du kommer inn kl.6. Du har vikeplikt for de som er i R. Hvis du skal ut kl.3 eller 12, velger du yttre fil. Skal du ut kl.9, velger du innern' Blink deg ut!!

Got it?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på rundkjøringen som en urskive. Du kommer inn kl.6. Du har vikeplikt for de som er i R. Hvis du skal ut kl.3 eller 12, velger du yttre fil. Skal du ut kl.9, velger du innern' Blink deg ut!!

Got it?

Ja, det er sånn jeg tenker også. Men det finnes jo unntak til regelen da, sånn som at man kan legge seg innerst om man skal ut i den venstre fila kl 12. Da kan det jo tenkes at man også har lov til å legge seg i den ytre fila om man skal ut i høyre fil kl 9. Det er det jeg ønsker å få avklart, om det finnes et slikt unntak til regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå rører du noe forferdelig Hvorfor skal du innerst når du skal ut kl 12?

Det er jo mulig at en bil kommer inn kl 9 og holder seg i yttern fordi den skal ut kl 12. Og så kommer du og skal ut i den samme yttre fil, men der er jo det allerede en bil. See my point.

Følg min anvisning, eller bli fotgjenger eller ta trikken. Det er intet unntak!

Ja jeg er streng. På den annen side, det er din forskjerm det går ut over.

Jeg ser du har vært medlem siden 1970. Lenge før Internett. Gratulerer.

Lappen siden 1965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...