AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg hører stadig folk sier de danser zumba, både instruktører (!!!) og utøvere. Og jeg undrer meg seriøst hver gang, om de faktisk tror de DANSER når de er med på en zumbatime? Jeg har danset (ikke zumba, forskjellige dansestiler) i en årrekke, og omgåes mange dansere. Flere av oss synes gjerne zumba er moro, og har det som en tilleggstrening, men ingen av oss anser det som dans. Zumba er en danseINSPIRERT treningstime, der man henter musikk og trinn fra forskjellige dansestiler, men man danser jo faktisk ikke! Jeg har til og med hørt zumbainstruktører gå rundt og hevde de "instruerer dans flere ganger i uka"... (og dette er mennesker jeg VET verken kan danse eller på langt nær lære bort dans) Tror mange faktisk at zumba er en egen dansestil? eller at de danser når de trener det? (og jada, det er godt mulig vi som danser faktiske dansearter er litt "hårsåre" på ting, men dans er jo noe man bruker tid og krefter på i årevis, går skoler, tar kurser, privattimer og mer skoler eller klasser... det føles litt merkelig når noen som ikke engang lytter til og tolker musikken kaller seg danseinstruktører.)
Gjest Raindrops Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hva må egentlig til for at du vil kalle det dans? Hvis jeg spretter rundt og shaker rumpa i stuen min, danser jeg da, eller bare beveger jeg meg til musikk siden jeg ikke har trent på det i årevis? :gjeiper: Endret 26. mars 2012 av Raindrops 33
MichelleBelle Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Du er hårsår. For folk som sjeldent beveger seg, og i hvert fall ikke rytmisk, så oppleves zumba som dansing. Ikke ta fra dem gleden de opplever ved å si at de har danset ved å rakke ned på at det teknisk sett ikke er dans. 16
Gjest Offensive Pie Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har flere venninner som er klassisk trente sangere. De klager ikke når jeg sier at jeg synger SingStar, selv om jeg ikke synger teknisk bra. 21
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Her hvor jeg bor sier de at de går på Zumba. Går på, skal på, har vært på, gikk på osv. Kanskje du kan tipse Språkrådet? 1
Rosalie Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Å bevege seg etter rytme eller musikk er jo faktisk å danse, da, så ja, på Zumba-trening danser man. 11
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Jeg hører stadig folk sier de danser zumba, både instruktører (!!!) og utøvere. Og jeg undrer meg seriøst hver gang, om de faktisk tror de DANSER når de er med på en zumbatime? Jeg har danset (ikke zumba, forskjellige dansestiler) i en årrekke, og omgåes mange dansere. Flere av oss synes gjerne zumba er moro, og har det som en tilleggstrening, men ingen av oss anser det som dans. Zumba er en danseINSPIRERT treningstime, der man henter musikk og trinn fra forskjellige dansestiler, men man danser jo faktisk ikke! Jeg har til og med hørt zumbainstruktører gå rundt og hevde de "instruerer dans flere ganger i uka"... (og dette er mennesker jeg VET verken kan danse eller på langt nær lære bort dans) Tror mange faktisk at zumba er en egen dansestil? eller at de danser når de trener det? (og jada, det er godt mulig vi som danser faktiske dansearter er litt "hårsåre" på ting, men dans er jo noe man bruker tid og krefter på i årevis, går skoler, tar kurser, privattimer og mer skoler eller klasser... det føles litt merkelig når noen som ikke engang lytter til og tolker musikken kaller seg danseinstruktører.) Who cares??! 5
Gullskje Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har selv dansa i mange år og jeg anser zumba for dans sammensatt av forskjellig type sjanger innenfor latin! Ja, du er hårsår og kanskje en smule bedreviter. Dans er ikke noe som kan eies, det er heller ikke fasit på dans og det er opp til hver enkelt hvordan dem vil tolke musikk og rytmer. Dette burde du vite som er danser 13
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Her er nok noen av dansefolket litt hårsåre. Det handler om ord. Du nedvurderer andre så det holder TS. Jeg kan ikke at jeg danser fordi jeg ikke har trent i mange år, slitt, tatt privattimer. Dette i følge deg. Dans er alt mulig og på alle nivåer. Jeg innbiller med da ikke at jeg er en danser bare fordi jeg er innom Zumbatimene. Det tror jeg ingen andre gjør heller. Det er bare ord og uttrykk man bruker. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er verken enig eller uenig med deg, men hva må egentlig til for at du vil kalle det dans? Hvis jeg spretter rundt og shaker rumpa i stuen min, danser jeg da, eller bare beveger jeg meg til musikk siden jeg ikke har trent på det i årevis? :gjeiper: tja, at man beveger seg MED musikk og ikke bare tråkker trinn man får vist opp? Jeg både går på dansekurs selv og underviser i dans, og begge steder er både nye og gamle enige i at det er først etter en stund, når man kan stegene og kan begynne å bruke de for å uttrykke musikken, at man faktisk danser. spretter du rundt i stua og shaker rumpa, så danser du. Men samler du sammen en gjeng og lærer bort å hoppe opp og ned, så er du ikke danseinstruktør. Du er hårsår. For folk som sjeldent beveger seg, og i hvert fall ikke rytmisk, så oppleves zumba som dansing. Ikke ta fra dem gleden de opplever ved å si at de har danset ved å rakke ned på at det teknisk sett ikke er dans. I know. Jeg er det. For meg, og mange dansere/dansende jeg kjenner, så er jo dans lidenskapen vår, det er mer over på kunst. Man setter bilde på musikken. Da blir zumba noe helt annet. For all del, jeg synes zumba er helt supert, både artig og god cardio hvis man tar i underveis, og det er kanskje mest det at mange instruktører velger å se seg selv som danseinstruktører som har fått meg og noen venner av meg til å reagere. (jeg har forøvrig aldri valgt å si dette til noen av de, rett og slett pga det du sier, jeg ønsker egentlig ikke ta fra noen verken glede eller stolthet over å trene, så det er mer en undring fra meg. ) hilsen TS 2
Bachata Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Og bortsett fra det så ser jeg at min undring tolkes på mange forskjellige måter her gitt... Til deg som spør "who cares", vel, siden jeg undrer meg, så gjør vel jeg. Hvis du ikke gjør, la være å svar da vel?
Bachata Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Og bortsett fra det så ser jeg at min undring tolkes på mange forskjellige måter her gitt... Til deg som spør "who cares", vel, siden jeg undrer meg, så gjør vel jeg. Hvis du ikke gjør, la være å svar da vel? så mye for anonymknappen.... 3
Jerle Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Herlighet for en teit tråd. La nå folk få kalle det å danse Zumba. 5
Gjest WendyClear Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 (endret) danse v1 (norr dansa, gj gfr, kanskje fra ghty danzon 'dra hit og dit') 1. utføre, være med på dans han d-r elendig / d- vals / d- tett / d- med bruden / d- ballett / d- på line balansere / subst i pr pt: de d-nde / overf: d- etter ens pipe adlyde en i ett og alt 2. bevege seg urolig; hoppe, trippe, fyke d- av sted / myggen d-t hit og dit / fingrene d-t over tangentene / slå i bordet så kopper og fat d-r (herfra) Endret 26. mars 2012 av WendyClear 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er enig med TS. Det er ingen som kaller aerobics for dans heller. Gruppetimer faller ikke under begrepet dans etter min mening, det er trening til musikk. Har selv danset mye klassisk, og når man står ved barren, eller gjør rene øvelser ute på gulvet så kaller jeg ikke det dans heller. Dans blir det først når man har en mer helhetlig koreografi, før det er det bare øvelser.
Strikkemamma Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Da jeg gikk på Zumba sa jeg at "jeg trener dans". Man føler rytmene, hopper og spretter og lærer avansert koreografi som man trener seg til å bli god på. Hva er det om det ikke er dans da? 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 Nå er vel ikke klassisk ballett mer impulsivt enn en gruppetime Zumba, da. For eksempel. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Såmba er da dans - det er jo sattt sammen av mange forskjellig dansearter! Det folk driver med rundt på dansegulv i fylla kl tre på natta, er det dans, da? 3
Bachata Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er enig med TS. Det er ingen som kaller aerobics for dans heller. Gruppetimer faller ikke under begrepet dans etter min mening, det er trening til musikk. Har selv danset mye klassisk, og når man står ved barren, eller gjør rene øvelser ute på gulvet så kaller jeg ikke det dans heller. Dans blir det først når man har en mer helhetlig koreografi, før det er det bare øvelser. jeg er enig. Jeg lærer meg magedans nå, det er ett helt nytt felt for meg. Foreløpig lærer vi koreografier, vi lærer trinn og teknikker og øver på disse. Men en så lenge er det ikke så mye dans. ... Til det kan vi ikke nok enda. Da jeg gikk på Zumba sa jeg at "jeg trener dans". Man føler rytmene, hopper og spretter og lærer avansert koreografi som man trener seg til å bli god på. Hva er det om det ikke er dans da? Jeg sier ikke at du ikke får lov til å kalle det å danse, men jeg undret meg, og nå har jeg fått svar. Mange anser zumba som dans. Ser du aerobic og step som dans også? Der jeg trener (ikke dans, men trening ellers) går jeg på bl.a dancestep, det er langt mer avanserte koreografier en den zumbaen jeg har vært borti, men likevel er det ingen der som mener de danser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå