Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en seksjon og en sjenk som jeg er nesten sikker på at er ubehandlet furu. Og de har jeg lyst til å male enten sorte eller hvite, men lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Må jeg grunne de først med grunning med kvistlakk i? Og hvor mye maling trenger jeg ca til en tredelt seksjon og en sjenk? Hva koster en bøtte med maling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Hvis møbelet ikke er kvistfritt er du nødt til å bruke kvistlakk eller grunning med kvistlakk for at resultatet skal bli fint.

Hvor mange liter maling og hvor mye det kommer til å koste vet jeg ikke. Det er en stund siden jeg malte møbler sist, så jeg husker ikke pris og mengde :) Du kommer antakeligvis til å trenge mer enn ett strøk.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg malte en reol i lutet furu i fjor høst. Grunnet den med sens grunning for tre og panel. Malte så to strøk med sens vegg,panel,list, glans 30. Brukte ikke kvistlakk eller sperregrunn. Skuret ikke med salmiakk og pusset heller ikke med sannpapir. Kan ikke se at resultatet ble noe dårligere av den grunn. Malte den i lys lys grå.

Jeg betalte ca 300 for grunning på byggmix, 3 liters spann. For toppstrøkene betalte jeg 200 for 1 liter. 3 liter med glans 30 kostet ca 400, og 3 liter med glans 10 kostet ca 300. Har malt en del siste året så jeg merket meg priser :) Handlet på coop byggmix. Priser varierer vel litt fra kjede til kjede. Det hender jo også at de har kampanje på enkelte malingstyper.

Skrevet

Sånne prosjekter tar mye tid, så ta deg tid til skikkelig grunnarbeide. Det er så kjedelig å bruke masse tid på noe som blir bare halvveis pent...

Vask skikkelig, og puss gjerne over med fint sandpapir før du begynner.

Jeg ville hatt på et par runder med kvistlakk. Selv om det ser strøkent ut med en gang uten, har kvister en tendens til å tyte fram etter litt tid.

Deretter har du på et strøk eller to med heftgrunn, gjerne i den fargen du skal male i, og så noen strøk oljemaling. Resultatet blir penest med flere tynne strøk enn om du smører tjukt på for å spare tid ;)

Har du farget grunning, klarer du deg antakelig med en treliter med maling!

Skrevet

Kvistlakk anbefales. Det er variabelt om og når kvistene begynner å bli synlige. Det kan gå år. Om man må bruke noen timer mer nå så spiller jo ikke det så stor rolle i den store sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...