Gå til innhold

Ankelblokade

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal snart opereres for en feilstilling for foten.

Har fått beskjed om jeg skal ha narkose og ankelblokade, men hva er ankelblokade?

Syns ikke jeg får så bra svar på Google :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ankelblokkade vil si at man setter lokalanestesi som totalt lammer nervene fra ankelen og ned :)

AnonymBruker
Skrevet

Ankelblokkade vil si at man setter lokalanestesi som totalt lammer nervene fra ankelen og ned :)

Takk for svar :)

Vet du hvorfor man får det?

Jeg får jo narkose i tilegg, trodde det skulle holde :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Vet du hvorfor man får det?

Jeg får jo narkose i tilegg, trodde det skulle holde :)

Under operasjonen settes det sannsynligvis en stram mansjett rundt beinet (tilsvarende blodtrykksmansjett) som stenger av blodtilførselen slik at man oppnår det som kalles "blodtomhet". Dette forhindrer blødninger under operasjonen. Men dette kan være ganske ubehagelig for pasienten, derfor legges du i narkose i tillegg. Ankelblokkaden gir god smertelidring både under og etter operasjonen.

Gjest EryMax
Skrevet

Du får vel også en veneflon i ankelen for å kunne gi mer lokalbedøvelse. Jeg fikk en blokade i lysken når jeg hadde en leddbåndsoperasjon. Da kom jeg ut med en litt større veneflon(grønn) og den fikk jeg bedøvelse i pga sterke smerter.

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel også en veneflon i ankelen for å kunne gi mer lokalbedøvelse. Jeg fikk en blokade i lysken når jeg hadde en leddbåndsoperasjon. Da kom jeg ut med en litt større veneflon(grønn) og den fikk jeg bedøvelse i pga sterke smerter.

Man gir ikke lokalebedøvelse i venflon, da alt du gir via vener vil raskt gå rundt i hele kroppen. Men smertestillende kan man få i venflon, men da er det i prinsippet det samme om den er i foten eller i hånden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...