Gå til innhold

Hvorfor kysser vi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke biologisk funksjon har kyssing? Synes det er en rar skikk. Er det bare noe vi har funnet på i vår kultur, eller er det noe som ligger i oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kysset har ikke noen biologisk funksjon, og det er mange folkeslag som overhodet ikke kysser på munnen. Likevel er det gode grunner til å kysse. Leppene har nemlig mange følsomme nerveender, slik at kyss virker sterkt seksuelt stimulerende. Kyss har også en viktig sosial funksjon mellom venner og slektninger. Spesielt blir kinnkyss brukt til å uttrykke intimitet og til å styrke båndene mellom mennesker – og mellom aper. En sjimpanse som søker kjærlig kontakt, lager trutmunn. Og hvis vi rekker håndbaken frem mot apen, trykker den munnen mot den. Atferdsforskeren Desmond Morris tror at dette er en rest fra spedbarnstiden, da både aper og mennesker spisser leppene for å die. Andre forskere tror at kysset er en videreutvikling av dyrenes snusing på hverandre. Det stemmer bra med at blant annet eskimoer og polynesiere hilser ved å presse nesene mot hverandre.

Kilde: http://illvit.no/spor-oss/hvorfor-kysser-vi

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er godt :)

Skrevet

Fordi jeg så det på film. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Litt biologisk er det vel, kvinnelig spytt inneholder visst noe greier som tenner mannfolka. Leste en artikkel om det for ikke så lenge sida, men husker ikke hvor. Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Kyssing er opphissende og godt, og jegkan ikke forestille emg å ha sex uten kyssing.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er godt. Videre så har jeg lært at det er en form for å vise kjærlighet/hengiventet på, samt at man på en måte "renser" partneren sin dyr gjør i naturen når de slikker hverandre, og det viser da at man bryr seg om hverandre vil jeg tro. Er også en urban legend om at det er pga i oltidens hellas stakk mennene tunga inn i munnen på kvinnen når han kom hjem for å sjekke om hun hadde stjålet vin fra han. Personlig så tror jeg heller på rense og at det er et utrykk for kjærlighet teorien.

Står også dette på wikipedia: "Kyssing innen vitenskapen kalles filematologi. Kyssing er tillært handling, beslektet med handlingen å vaske hverandre slik man kan se hos dyr. En del ikke-menneskelige primater kan også vise kyssehandlinger. Kyssing er ukjent for en del kulturer, og innenfor den menneskelige historie synes det å være en sen erstatning for de mer primitive handlinger med å gni neser, lukte, og slikke."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...