AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Jeg er 19 år og bor fortsatt hjemme. Jeg klarte å pådra meg dobbelsidig mellomøre-betennelse for ikke så lenge siden. Mamma sendte meg til fastlegen, og jeg har aldri vært hos fastlegen min før, inntil nylig. Da jeg kom der var det en utenlandsk mann som het noe jeg ikke husker. Han pratet litt med meg og undersøkte ørene mine, og virket veldig sint. Han kjeftet nesten på meg fordi jeg hadde pådratt meg dette... Så skulle han skrive ut medisin til meg, og da han sa hva han skulle skrive ut, sa jeg forsiktig at jeg ikke tålte penicillin. Han fnøs av meg og sa hvem som hadde sagt det til meg. Jeg sa at mamma hadde sagt dette til meg, og han sa at "du skal ikke tro, eller høre på, alt mora di sier!" Jeg ble helt stille og tok imot resepten. Så ville han ta imot betaling på kontoret. Jeg sa at venninnene mine ventet på meg på venterommet og hadde lommeboken min, og han ble enda surere. Jeg syns det var så ekkelt, og jeg ble redd han så jeg gikk ut på venterommet, og han fulgte etter og så mistenksom på meg. Jeg fikk lommeboken min og husker ikke helt hva som skjedde etter det. Ble så forfjamset av oppførselen hans og det svimlet litt for meg. Når vi kom ut av legekontoret begynte jeg å gråte og venninnene mine skjønte ingenting. De fulgte meg hjem til mamma, og der fortalte jeg mamma hva som hadde skjedd. Hun ble fly forbanna og ringte legekontoret og fikk ordnet riktig medisin og fikk byttet fastlege. Men jeg turte ikke gå tilbake til det fastlegekontoret, så jeg skal få fastlege på en annet kontor. Hva syns dere om hans oppførsel? Oppførte han seg slik fordi jeg er jente? Og fordi faren min døde for 2 år siden?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Og fordi faren min døde for 2 år siden? Hæ? Dette skjønte jeg ikke så mye av. Noen mennesker er bryskere enn andre, man må bare venne seg til at man opplever idioter innimellom. Kommunikasjon er ikke enklet bestandig. 6
Birgitta Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Nå har du jo byttet lege, så problemet er ute av verden. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Hæ? Dette skjønte jeg ikke så mye av. Noen mennesker er bryskere enn andre, man må bare venne seg til at man opplever idioter innimellom. Kommunikasjon er ikke enklet bestandig. Ja, om han oppførte seg slemt mot meg fordi jeg ikke har noen far lenger? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Nå har du jo byttet lege, så problemet er ute av verden. Ja, det er det, men jeg lurte på hva dere syns. Om dere hadde taklet det på en annen måte? Eller om jeg lar meg selv tråkke på?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Eh, hva har det med saken å gjøre? Legen din kjenner deg jo ikke personlig. 3
Jinta Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Ja, om han oppførte seg slemt mot meg fordi jeg ikke har noen far lenger? Hvordan skulle han vite at du ikke har en far lenger? 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes han oppførte seg uprofesjonelt. Spesielt når det gjaldt det at du ikke tåler penicilin. 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes han oppførte seg uprofesjonelt. Spesielt når det gjaldt det at du ikke tåler penicilin. enig! bra du har byttet fastlege. 2
Glynis Skrevet 25. mars 2012 #10 Skrevet 25. mars 2012 Hva syns dere om hans oppførsel? Oppførte han seg slik fordi jeg er jente? Og fordi faren min døde for 2 år siden? Dette får meg til å tro at du holder tilbake noe fra historien, eller at din oppførsel var litt spesiell den også. 11
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Dette får meg til å tro at du holder tilbake noe fra historien, eller at din oppførsel var litt spesiell den også. Kanskje han ikke liker sjenerte og stille jenter? For det er meg.. Han begynte å hisse seg opp når han så hvor dårlig det stod til med ørene mine. Kanskje han syns det var fælt? Jeg vet ikke, men jeg opplever ofte at andre blir irriterte og truende i nærheten av meg. Vennene mine og moren min kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt, og at det må være noe galt med de. At de irriterer seg på meg fordi jeg er sånn som jeg er. Jeg ville tro at en lege på 50 år ville forstått hvordan det er å være 19 og usikker? TS.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Kanskje han ikke liker sjenerte og stille jenter? For det er meg.. Han begynte å hisse seg opp når han så hvor dårlig det stod til med ørene mine. Kanskje han syns det var fælt? Jeg vet ikke, men jeg opplever ofte at andre blir irriterte og truende i nærheten av meg. Vennene mine og moren min kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt, og at det må være noe galt med de. At de irriterer seg på meg fordi jeg er sånn som jeg er. Jeg ville tro at en lege på 50 år ville forstått hvordan det er å være 19 og usikker? TS. herregud, skjerp deg. Du har skiftet lege, ferdig med det. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Du er 19 år og usikker, ikke noe rart eller spesielt med det. Men du må prøve å ikke la folk tråkke på deg. Neste gang du er i en sånn situasjon så trekk pusten, tenk at personen er bare et menneske det også og si klart i fra at (i dette tilfelle) du ikke tåler penicillin og må ha noe annet. 1
I Grosny Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Jeg synes at den legen var en skikkelig iddiotdust, og at du var flink som byttet lege. Leger kan være kunnskapsløse og ta feil, men mange tror så altfor mye på dem fordi de har lang utdannelse. Jeg blir ikke imponert. 3
ini Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Han burde jo så absolutt få en smekk på fingeren for å ikke tro på at du ikke tåler penicillin. Det står ganske presist i den Hippokratiske ed at man ikke skal gjøre noen skade på pasientene sine (Do no harm), og det tør jeg absolutt påstå at han har prøvd på - hvis du da er allergisk på den måten at du går i anafylaktisk sjokk. Det har han jo ikke noe grunnlag for å vite, så at han velger å skrive ut penicillin til deg er uproffesjonelt. 4
Gjest Elseby13 Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 Noe sier meg at vi har fått denne saken ganske enkeltsidig forklart. Hvordan du oppførte deg vet vi ingenting. Kanskje du heller ikke hadde en god dag. Mange tror de er allergiske mot penicillin fordi de blir kvalme av det. Kvalme er den vanligst bivirkning av alle antibiotika. Hvis man får rødt utslett av penicillin, da er man helt sikkert allergisk. Kanskje du ikke forklarte dette godt nok for ham. Eller så var han bare sur og uprofesjonell. Uansett syns jeg ikke du skal lage så stort oppstyr rundt dette og gå videre i livet ditt.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Noe sier meg at vi har fått denne saken ganske enkeltsidig forklart. Hvordan du oppførte deg vet vi ingenting. Kanskje du heller ikke hadde en god dag. Mange tror de er allergiske mot penicillin fordi de blir kvalme av det. Kvalme er den vanligst bivirkning av alle antibiotika. Hvis man får rødt utslett av penicillin, da er man helt sikkert allergisk. Kanskje du ikke forklarte dette godt nok for ham. Eller så var han bare sur og uprofesjonell. Uansett syns jeg ikke du skal lage så stort oppstyr rundt dette og gå videre i livet ditt. Hvordan i alle dager kan du skrive dette?! TS sier at hun ikke tåler penicillin, det er det legen har å forholde seg til. Hun sier ikke hvilke reaksjoner hun får, kanskje hun faktisk ikke vet dette fordi hun ikke har fått penicillin siden hun var veldig liten? Og UANSETT om Ts hadde en dårlig dag, så skal faktisk ikke legen oppføre seg slik som dette. JEG ville ringt fylkeslegen og fortalt om hvordan jeg ble behandlet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 Hvordan i alle dager kan du skrive dette?! TS sier at hun ikke tåler penicillin, det er det legen har å forholde seg til. Hun sier ikke hvilke reaksjoner hun får, kanskje hun faktisk ikke vet dette fordi hun ikke har fått penicillin siden hun var veldig liten? Og UANSETT om Ts hadde en dårlig dag, så skal faktisk ikke legen oppføre seg slik som dette. JEG ville ringt fylkeslegen og fortalt om hvordan jeg ble behandlet. Akkurat hvilke reaksjoner pasienten har fått på penicillin, er veldig relevant for legen å vite. Mange sier at de ikke tåler penicillin fordi de blir dårlige i magen av det, men dette er ikke allergi, heller en vanlig bivirkning og tilsier ikke at det skal forskrives noe annet medikament. Har man derimot fått utslett, pustevansker o.l., skal man så klart ikke ha penicillin. Men jeg er enig i at hvis denne historien stemmer, har legen vært unødvendig brysk. Men jeg føler at historien er veldig ensidig forklart, og regner med at det finnes en mer naturlig forklaring på legens oppførsel. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Når vi kom ut av legekontoret begynte jeg å gråte og venninnene mine skjønte ingenting. De fulgte meg hjem til mamma, og der fortalte jeg mamma hva som hadde skjedd. Hun ble fly forbanna og ringte legekontoret og fikk ordnet riktig medisin og fikk byttet fastlege. Dette burde du klare å ordne opp i selv når du er 19 år. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Fastlegen din hørtes ut som en tosk!! Uansett om du hadde en dårlig dag, om du ikke har en far(?) eller hva som helst, så hørtes det ikke ut som om legen din oppførte seg særlig proffesjonelt.. Håper du blir mer komfortabel med den nye fastlegen din 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå