Gå til innhold

spm ang ordet KCAL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på noe, og vil gjerne ha svar fra noen som vet.. Jeg vet jo forsåvidt hva kcal(kalorier) er for noe, men det jeg lurer på er alt det andre som også stå under... feks så kan det stå calories 60, men på calories from fat står det kanskje 4. og noen ganger står det til og med null der.. så de kcal som står øverst, regner de også med proteinene og evnt vitaminene og alt det der..? skjønner ikke det her jeg, når det står fekst 80 kcal, men null fra fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om null av kaloriene kommer fra fett så kommer kaloriene fra andre ting, feks karbohydrater/sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skitten pique

Feil, kcal er ikke kalorier. Det er kilokalorier.

Det er like feilaktig som å si at 1km = 1m.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, kcal er ikke kalorier. Det er kilokalorier.

Det er like feilaktig som å si at 1km = 1m.

Nja, i utgangspunktet har du rett, men det er eigentleg blitt ei heilt vanleg språkleg forenkling, i likskap med at dei aller fleste seier berre "kilo" når dei eigentleg meinar "kilogram".

Det er som dei andre her seier, at dersom ikkje alle kaloriane kjem frå feitt, så kjem dei frå protein og karbohydrat som òg finst i vara.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skitten pique

Nja, i utgangspunktet har du rett, men det er eigentleg blitt ei heilt vanleg språkleg forenkling, i likskap med at dei aller fleste seier berre "kilo" når dei eigentleg meinar "kilogram".

Njoa, men alt for mange tror det skal leses "kalorier" når man leser det, poenget var at det er en vanlig misoppfatning :)

En kilo og et kilogram er det samme, da kilo betyr tusen (ganger så mye som et gram). Så kilo, uten noen benevning handler om vektenhet.

En kalori og en kcal er jo ikke det samme. En kilo og et kilogram er jo det.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurer på noe, og vil gjerne ha svar fra noen som vet.. Jeg vet jo forsåvidt hva kcal(kalorier) er for noe, men det jeg lurer på er alt det andre som også stå under... feks så kan det stå calories 60, men på calories from fat står det kanskje 4. og noen ganger står det til og med null der.. så de kcal som står øverst, regner de også med proteinene og evnt vitaminene og alt det der..? skjønner ikke det her jeg, når det står fekst 80 kcal, men null fra fett...

Når det står kun Kcal/calories/kalorier og så et tall, viser dette det totale kaloriinnholder, alt medregnet. Det som står under viser spesifikt hva slags næringsstoffer disse kaloriene består av.

Kalorier kommer i all hovedsak fra proteiner, fett og/eller karbohydrater. Hvor mye av disse næringsstoffene den enkelte matvare inneholder, varierer voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njoa, men alt for mange tror det skal leses "kalorier" når man leser det, poenget var at det er en vanlig misoppfatning :)

En kilo og et kilogram er det samme, da kilo betyr tusen (ganger så mye som et gram). Så kilo, uten noen benevning handler om vektenhet.

En kalori og en kcal er jo ikke det samme. En kilo og et kilogram er jo det.:)

På engelsk skriv dei faktisk berre "calories", og forkortinga kcal blir sjeldan brukt på lista over næringsinnhaldet i matvarer. Det er òg vanlegast å berre kalle det "kaloriar" på norsk, så før eller seinare blir det like lite misforstått som når ein seier "kilo" for kilogram. Det har uansett ingenting å seie for forståinga/daglegbruken av energiinnhaldet i mat.

"Kilo" betyr berre "tusen", og har eigentleg ikkje nokon verdas ting med masse å gjere (ja, for gram er ei eining for masse, ikkje vekt). Men, som det ofte er med daglegtale, så blir ting riktig (trivialt sett) etter kvart som det blir normalt å seie det. Difor snakkar vi om at noko "er 70 kilo tungt", når det formelt sett "har ein masse på 70 kilogram" eller "har ei tyngd på om lag 0.70 kiloNewton" (eller "blir trekt mot jorda med ei kraft på om lag 0.70 kiloNewton").

Endret av Moscato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, kcal er ikke kalorier. Det er kilokalorier.

Det er like feilaktig som å si at 1km = 1m.

Dette har ingenting med saken å gjøre, det er ikke det ts spør om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skitten pique

På engelsk skriv dei faktisk berre "calories", og forkortinga kcal blir sjeldan brukt på lista over næringsinnhaldet i matvarer. Det er òg vanlegast å berre kalle det "kaloriar" på norsk, så før eller seinare blir det like lite misforstått som når ein seier "kilo" for kilogram. Det har uansett ingenting å seie for forståinga/daglegbruken av energiinnhaldet i mat.

"Kilo" betyr berre "tusen", og har eigentleg ikkje nokon verdas ting med masse å gjere (ja, for gram er ei eining for masse, ikkje vekt). Men, som det ofte er med daglegtale, så blir ting riktig (trivialt sett) etter kvart som det blir normalt å seie det. Difor snakkar vi om at noko "er 70 kilo tungt", når det formelt sett "har ein masse på 70 kilogram" eller "har ei tyngd på om lag 0.70 kiloNewton" (eller "blir trekt mot jorda med ei kraft på om lag 0.70 kiloNewton").

Du har rett i mye av det du sier, er jeg sikker på - men jeg leser omtrent kcal på alt av mat og drikke.

Min greie her var altså et kcal og kalori ikke er det samme - og at det faktisk er det samme som å si 1m= 1km. Men selvfølgelig er andre ting brukt i hverdagen, på måter som vi sikkert forstår hverandre og ord brukes litt feil her og der, og kanskje litt om hverandre. Men jeg tenker sånn - vet de egentlig hva de snakker om? Når de leser kcal som kalorier? Det var poenget mitt, at ytterst få tenker over det som to forskjellige ting da "cal" er så lite, at man må oppi kcal ser ingen noe til cal og kan se forskjellen. Når folk sier "kilometer" vedr. km, syns jeg bare man skal vite at kcal er kilokalorier - hva man bestemmer seg for å si er opp til hver enkelte. Det ER jo korrekt å si kilokalorier om kcal. :)

Dette har ingenting med saken å gjøre, det er ikke det ts spør om.

Det har du rett i - men jeg leser ikke at noen har spurt om dine krasse bidrag heller. Unnskyld for at jeg prøvde å gi noen en smule viten.

Endret av Skitten pique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Kroppen trenger energi, både for å holde oss i live (holde kroppstemperaturen, hjertet skal slå og blod strømme, tarmene beveger seg, kroppsceller skal vedlikeholdes etc.), summen av disse livsnødvendige energikrevende prosessene kaller vi basalstoffskiftet (altså summen av energi man trenger for å holde oss i live). I tillegg til dette har vi en viljestyrt forbrenning, denne kan du påvirke selv ved aktivitetsnivået du velger å ha, om du f.eks. tar deg en lang og tung sykkeltur (trener) så vil du øke din forbrenning da dette jo krever energi.

Energi tilfører vi kroppen via maten vi spiser, man snakker da om tre energigivende næringstoffer, fett samt karbohydrater og proteiner. I tillegg til å være energigivende næringstoffer, så har disse også andre "oppgaver" i vår kropp. Forskjellige matvarer og forskjellige matvaregrupper har således forskjellig sammensetning med tanke på hvor mye fett, proteiner og karbohydrater vi finner i de forskjellige matvanene. Kjøtt f.eks. inneholder mye proteiner og fett, mens småkaker inneholder lite proteiner men kan ha desto større innhold av karbohydrater og fett.

Hvor mye energi vi får i oss fra hvert av de energigivende næringstoffene kommer således an på hvor mye vi spiser av en matvare og ikke minst hvilken matvare vi snakker om. Spiser man f.eks. en middag med mange forskjellige ingredienser kompliserer det regnestykket litt, for man må regne det ut fra hver enkel ingrediens man benytter for å finne totalen.

I norge opplyses innholdet pr. 100 gram/1dl matvare, f.eks. inneholder helmelk pr. 100 gram (1dl) 3,2 gram protein, 4,6 gram karbohydrater og 3,9 gram fett. Noe som samlet sett gir oss en energimengde på 277 Kj eller 66 kcal som tilsvarer samme energimengde. I praksis snakker ikke lenger fagmiljøet innad om kcal mer, der benyttes utelukkende Kj som måleenhet, men da folk ellers kjenner mer til kcal så snakkes det fortsatt om kalorier utenfor fagmiljøene. Dog blir det riktigere å snakke om kilokalorier i forbindelse med mat, og da snakker vi om tusen kalorier, en kalori er nemlig en veldig liten mengde energi - mange blander de to begrepene, og nevner mengde i kalorier når det dem egentlig snakker om er tusen ganger mer energi, altså kilokalorier.

Ett gram fett inneholder ikke like mye energi som ett gram karbohydrat eller protein, dessuten er det forskjell på hvor godt kroppen kan utnytte energien i de respektive energigivende næringsstoffene. F.eks. så har kroppen en mindre utnyttelsesgrad, dersom man skal benytte proteiner som energikilde, kontra fett og karbohydrater som kroppen utnytter bedre. Dette fordi kroppen må gjennom en større prosess for å nyttegjøre seg energien i proteinet, en større andel av energien i proteinene går således med bare for at kroppen skal kunne utnytte energien i proteinene (energi går opp i varme og blir ikke brukt til f.eks. bevegelse). Skal ikke komme inn på tall her, selv om jeg kunne kommet med det også, i praksis har det liten betydning.

Dog har det praksis betydning hvor mye energi ett gram av hvert næringstoff, hva gjelder kcal (ikke Kj som er mer nøyaktig) så er det;

1 gram fett = 9 kcal

1 gram protein = 4 kcal

1 gram karbohydrat = 4 kcal

Men som sagt, det er bedre og mer nøyaktig å regne i Kj og ikke i kcal som man uansett er gått bort fra.

Med viten om hvor mye man har inntatt av de forskjellige næringstoffene så kan man raskt regne ut f.eks. hvor mange prosent av det totale energiinntaket hvert enkelt næringstoff bidrar med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...