Gå til innhold

Dverghamster!


Dina

Anbefalte innlegg

I dag har vi vært og kjøpt 2 søte små dverghamster! :D Guttene mine på 6 og 9 1/2 er i ekstase....

Jeg har overhodet ingen erfaring med hamster, noen som vet litt som vil dele litt tips, gode råd og erfaringer?

Dina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hamstre er noen sære små skapminger som elsker å være våken om nettene og bråke. Om dage vil de helst ligge i fred og sove.

De er fryktelig søte og nusselige og min Hampus var kjempeskjønn :wink: - det lille jeg såg av han. :-? Han pleide å gnage iltert på gitteret om nettene så jeg ikke fikk sove. Om dagen så sov han. Våknet bare om morgenen når jeg skulle på jobb. Da vraltet han dovent og sakte ned fra sovehuset sitt og hang seg opp på gitteret inne i buret, og så tigget han frokost av meg. han pleide å få en bit som han stappet inn i kinnposen. Og så vraltet han tilbake til sovehuset igjen.

De er søte - men de passer ikke så godt som kjæledyr siden deres naturlige døgnrytme er motsatt av vår. Det er ikke gøy med et dyr man ikke ser- og derfor så vekker man de ofte. Det er ikke helt bra for da forstyrrer og plager man jo når de trenger å sove.

Jeg vet ikke om dverghamstre er veldig forskjellige fra vanlige hamstre- men vanlige skal iallefall helst bo alene. Hunnen kan være meget hissig og bør helst bare settes sammen med hannen når hun skal parres. hamstre av samme kjønn går heller ikke sammen.

Jeg kunne ikke kose med min for han hadde ikke tålmodighet til å ligge i hånden. Dessuten så var han jo så liten at det ble liksom ikke så veldig kos av det *ler* - bare litt klapp med fingertuppene :wink: Sånne små dyr tåler veldig lite så man må passe godt på de! de må ikke klemmes hardt eller mistes. Og pass på at føttene ikke klemmes i døren på buret.

De skal ha bur med flere etasjer og gode klatremuligheter. Min hang noen ganger oppned i taket på buret *ler* jeg vil anbefale å søke litt på nettet- det er masse å finne om stell og sånn der.

MEN - jeg må jo få legge til da at man bør jo sette seg litt inn i sakene før dyrene er i hus da :fy: :wink:

*bla litt i hamsterbok og mimre over en liten søt tass som ikke ble så lenge på vår jord* :( De er sannelig søte ...........*nei Virgo - IKKE fler dyr nå!!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke det fantes dverghamstere, jeg....

Jeg har hatt to - tre hamstere da jeg var liten, og de ble veeeeeldig kosete. Men de dør ganske tidlig - blir vel rundt to år tror jeg.

De liker iallefall å ha løpehjul og et lite trangt hus de kan sove i om natten. De er ganske søte når de hamstrer mat og har så store buler på kinnene sine, at de ikke kommer inn i huset sitt.

Men vær så snill: Ikke bruk disse bittesmå hamsterburene.

Og pass på dem når de løper rundt inne. Den ene min forsvant inn i ventilen (!) og kom frem igjen dagen etter i et annet rom i den andre enden av huset. Vi skjønner enda hvordan den klarte å ta den turen gjennom veggen mht. isolasjon, bjelker og alt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for erfaringer begge to, og spesielt takk for linker Virgo! :D

Virgo; må bare si at vi kjøpte dem ikke på impuls, har sjekket en del rundt, så jeg vet da litt om hvordan de er. Ville bare høre fra noen som har egne erfaringer...! :wink:

Vi har et ganske stort bur, og det ser ut som om de koser seg der. Det jeg har hørt er at dverghamster ikke er typiske nattdyr, slik som vanlige hamstre. Håper det stemmer, det er jo koselig om de kan være litt våken når vi er det... Kjempesøte er de ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er søte - men de passer ikke så godt som kjæledyr siden deres naturlige døgnrytme er motsatt av vår. Det er ikke gøy med et dyr man ikke ser- og derfor så vekker man de ofte. Det er ikke helt bra for da forstyrrer og plager man jo når de trenger å sove.

:enig_animasjon:

Hadde flere hamstre opp igjennom oppveksten fordi det var det eneste jeg klarte å få igjennom hos mine foreldre siden vi allerede hadde altfor mange dyr. Har bestemt meg for at jeg aldri skal ha gnagere (av noe slag) igjen og ikke fugler heller! Ikke noe kos, bare lort og mas. De gnager og løper i hjulet sitt hele natten og om dagen sover de bortgjemt inne i "huset" sitt. Ble så lei den siste dverghamsteren min at han fikk sitt eget rom i huset. Stakkars.

Syns katt er best jeg. Mye kos, lite arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...