AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Jeg er ei jente på 26 år. Jeg har variert og sunt kosthold, og prøver å være litt aktiv hver dag. Jeg har siden i høst blitt mer og mer trøtt og utslitt og føler aldri at jeg får nok søvn. Legger meg tidlig, og passer på å få mellom 8-9 timers sammenhengene søvn (før var 7 timer mer enn nok). Likevel er jeg helt ferdig når vekkerklokka ringer om morgenen. I høst trodde jeg at det var mørketida som sugde energien i fra meg (bor i Nord-Norge), men nå er lyset og sola kommet tilbak, men ikke energien min. Tvert i mot er jeg slappere enn noen sinne. Jeg har begynt med vitamintilskudd, og tar ekstra jerntilskudd de dagene jeg menstruerer. Jeg er student og legger opp dagene mine selv, og det passer bra siden jeg er alene med en 4-åring. Det er klart det er stressende å være student og alenemamma, men føler ikke at det er derfor kroppen min streiker. Jeg har fått uren hud, vondt i ALLE leddene og musklene i kroppen og har løs mage hver dag, opp til flere ganger for dagen. Føler at ALT er et ork, og en tur til butikken, eller venner og lekekamerater av ungen kan være nok til å "slite meg helt ut". Jeg føler at jeg kan sovne hvor som helst og når som helst. Jeg har til og med problemer med å stå lenge av gangen. Må til slutt bare sette meg ned. Jeg synes også det er et ork å finne på ting med mine egne venner, og jeg er sluttet å glede meg til ting som før var artig, for jeg vet at kroppen min svikter og jeg blir sliten og trøtt av alt, til og med dusjing er slitsomt, og jeg får lettere vondt i hodet nå enn før. Før var det vanlig å trene 2-3 ganger i uka, vaske og rydde huset, reise bort osv, men dette er ting jeg må manne meg opp til å gjøre nå. Jeg er ung og skal jo føle meg sterk og frisk, men hva i alle dager er det som har skjedd med meg siden i høst? Kjenner ikke igjen meg selv...skjønner ikke hvordan det skal gå når jeg er ferdig å studere og skal ut i jobb, der jeg kanskje ikke får mulighet til å ta alle "pausene" jeg føler at jeg trenger i dag...
drosophilia Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Du bør definitivt gå til en lege så fort som mulig. Forklar alt dette. Det kan være veldig mye som er galt, og det aller meste kan jo fikses. Det er ikke normalt å være så energiløs. Først bør du undersøke helsemessige ting som f.eks sykdom, eller vitaminmangel (det holder ikke å stappe i seg vitaminpiller, du bør definitivt sjekkes av lege). Hvis det ikke er noe påfallende fysisk galt, er det mulig du er deprimert. Stress og depresjon kan slå ut på kroppen slik du beskriver. Depresjon trenger ikke være "tristhet", det kan godt være energimangel og følelse av apati. Jeg har hatt en situasjon som du beskriver, med leddsmerte og total utmattelse. Det viste seg at jeg hadde en sjelden type gikt. Et par måneder med medisin senere føler jeg meg seriøst gjenfødt! Hvis jeg bare hadde antatt at jeg var deppa og manglet vitaminer, kunne det gått betydelig verre. Uansett, lykke til. Håper du går til legen. Hvis du ikke liker legen din, kan du bytte fastlege på nett. Det skjer med en gang, og du kan deretter booke time hos ny lege.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 En tur til legen ja! Du bør be om, om ikke legen selv skjønner det, at du får målt stoffskiftet ditt. Les litt om lavt stoffskiftet og se om symptomene stemmer for deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå