Gå til innhold

Pause i p-pillebruk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om det er farlig eller dumt å la være å bruke p-piller i en mnd, for så å fortsette som vanlig? Skal på ferie, og samler mye vann i kroppen når jeg bruker p-piller, det er plagsomt når jeg flyr og i varmt klima. Det tar bare noen dager uten p-pillebruk før jeg 'mister' vannet og ikke blir så oppblåst, så det frister å bare ta en pause nå når jeg skal på ferie :)

Men jeg har hørt rykter om at faren for blodpropp øker om man går av og på p-piller istedenfor å bruke dem jevnt, noen som har hørt noe liknende?

Videoannonse
Annonse
Gjest happy_me
Skrevet

Jeg vil tro det går helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det du har hørt om at risikoen for blodpropp er større i det man starter på p-pillene, derfor frarådes det å starte og stoppe hvis det ikke er en veldig god grunn til det.

Jeg fikk selv blodpropp av p-piller, så jeg vet hva jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet

Blodproppfaren er alltid størst i det du starter opp med p-piller, så hvis du slutter og starter opp flere ganger, vil du i prinsippet ha større risiko for blodpropp enn hvis du hadde gått på de kontinuerlig. Men samtidig er den absolutte risikoen ganske liten, så jeg tror ikke du tar noen stor sjanse.

En annen sak er at du kan risikere å få større eller mindre blødninger når du tar pause i pillene, og det er jo ofte kjedelig med mensen på ferie, i hvert fall hvis ferien involverer bading ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar! :blomst:

Jeg har mensen nå, og drar på ferie til uka, så akkurat den biten er jeg ikke bekymret for heldigvis :)

Skummelt å risikere blodpropp, men hvis risikoen er så liten uansett lurer jeg på om ikke jeg prøver å droppe pillene.. Hadde vært deilig å slippe den ballongfølelsen. Bruker støttestrømper på flyet, de skal vel kunne virke motblodpropper?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar! :blomst:

Jeg har mensen nå, og drar på ferie til uka, så akkurat den biten er jeg ikke bekymret for heldigvis :)

Skummelt å risikere blodpropp, men hvis risikoen er så liten uansett lurer jeg på om ikke jeg prøver å droppe pillene.. Hadde vært deilig å slippe den ballongfølelsen. Bruker støttestrømper på flyet, de skal vel kunne virke motblodpropper?

Støttestrømper er bra, og så må du huske å være ekstra forsiktig/oppmerksom et par måneder når du starter med p-pillene igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...