Gå til innhold

Mer åpehet, mer demokrati...


Gjest videmo

Anbefalte innlegg

Gjest videmo

I dagbladet er det skrevet et tankevekkende innlegg:

http://www.dagbladet.no/2012/03/24/kultur/debatt/kronikk/psykisk_helsevern/lovforslag/20817632/

Det er skremmende å se hvordan dagens ledelse har glemt alle demokratiske og rettferdige prinsipper. Dette er et parti som innfører alt fra EU ukritisk, slik som det anti-demokratiske DLD. Dette er partiet som synes det er viktigere å overvåke folk til lydighet ennå gi folk en egen samvittighet der de handler ut fra sin egen iboende godhet og fornuft. (Tenk på noe så banalt som fotobokser).

Det gjør vondt innvendig å se hvordan AP her bryter alle demokratiske prinsipp for å begå sadistiske overgrep mot et monster de selv har skapt. (Gjennom stadig nedbygging og underfinansisering av barnevern og psykisk helsevern). I stede for å sette inn solide midler på å forebygge at mennesker skal få lov (det vil si å hindre at noen ønsker) å havne så på utsiden av samfunnet så innfører AntidemorkatiskParti en lov der enkan sperre mennesker inne til evig tid, ikke fordi DU er en fare for samfunnet, men fordi vi har bestemt at samfunnet er en fare for deg. Hele logikken i dette lovforslaget er et hvilket som helst fascistisk diktatur verdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Breivik bør ikke komme seg ut til samfunnet, og det som straff for at han tok 77 andre vekk fra det samme samfunn. Jeg synes det blir helt feil om han noengang blir fri, det være om han dømmes til soning eller psykisk hjelp. Slik dagens ordning er, så er muligheten der for at han kan bli løslatt en dag i fremtiden.

Men ved å hasteinnføre en slik lov med såpass kort høringsfrist, bryter vi med de prinsipp vi allerede har i samfunnet, og som skal gjelde helt til neste lovendring. Dermed synes jeg allikevel at dette forslaget og begrunnelsen blir usmakelig, selvom jeg er positiv til endelige målet den eventuelt ville medført. Dessuten bør domstolene innvolveres når noen blir satt en dom over på noe vis. Alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer åpenhet og mer demokrati?

Hvem er det de prøver å lure egentlig? Det er sprøyt fra ende til annen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik bør ikke komme seg ut til samfunnet, og det som straff for at han tok 77 andre vekk fra det samme samfunn. Jeg synes det blir helt feil om han noengang blir fri, det være om han dømmes til soning eller psykisk hjelp. Slik dagens ordning er, så er muligheten der for at han kan bli løslatt en dag i fremtiden.

Men ved å hasteinnføre en slik lov med såpass kort høringsfrist, bryter vi med de prinsipp vi allerede har i samfunnet, og som skal gjelde helt til neste lovendring. Dermed synes jeg allikevel at dette forslaget og begrunnelsen blir usmakelig, selvom jeg er positiv til endelige målet den eventuelt ville medført. Dessuten bør domstolene innvolveres når noen blir satt en dom over på noe vis. Alltid.

Dette er bare sludder. Det dreier seg ikke om å kaste Breivik i en mørk og kald bunker der han må sitte alene til det gror mose på ham. Det er snakk om å opprette en psykiatrisk avdeling med forsterkede sikkerhetstiltak, der han vil bli isolert fra andre psykiatriske pasienter, men ikke noe isolat. Det vil være personale, og det vil være anledning til fritidsaktiviteter. Jeg tipper at det ikke vil være så mye forskjellig fra de forholdene han soner under per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en lov med tilbakevirkende kraft. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en lov med tilbakevirkende kraft. Ikke bra.

Det er en lov som regulerer forhold i de regionale sikkerhetsavdelingene i psykiatrien. Den har ikke tilbakevirkende kraft. Den gjelder for alle som er innlagt i slike avdelinger fra det tidspkt loven blir vedtatt. Noe jeg håper den blir. Dagens sikkerhetsavdelinger er ikke kalibrert for å håndtere samvittighetsløse massemordere som har en agenda om å fortsette å myrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare sludder. Det dreier seg ikke om å kaste Breivik i en mørk og kald bunker der han må sitte alene til det gror mose på ham. Det er snakk om å opprette en psykiatrisk avdeling med forsterkede sikkerhetstiltak, der han vil bli isolert fra andre psykiatriske pasienter, men ikke noe isolat. Det vil være personale, og det vil være anledning til fritidsaktiviteter. Jeg tipper at det ikke vil være så mye forskjellig fra de forholdene han soner under per i dag.

Det er allikevel en endring i systemet som skjer relativt fort, og selv om jeg virkelig ikke unner mannen noe godt overhodet, så er jeg skeptisk til å hasteinnføre en endring for å endre forholdene for én mann. Denne mannen er så visst et monster, men ein så lenge han dessverre er eit monster på demokratisk jord, bør man ikkje innføre nye saker i all hast, med mindre det er snakk om umiddelbar katastrofe om man lar vær. Enn så lenge denne endringen har en langsiktig påvirkning og gjelder alle mann; bør den følge vanlige regler med vanlig høringsfrist.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allikevel en endring i systemet som skjer relativt fort, og selv om jeg virkelig ikke unner mannen noe godt overhodet, så er jeg skeptisk til å hasteinnføre en endring for å endre forholdene for én mann. Denne mannen er så visst et monster, men ein så lenge han dessverre er eit monster på demokratisk jord, bør man ikkje innføre nye saker i all hast, med mindre det er snakk om umiddelbar katastrofe om man lar vær. Enn så lenge denne endringen har en langsiktig påvirkning og gjelder alle mann; bør den følge vanlige regler med vanlig høringsfrist.

Hvis man vil ha et forsvarlig opplegg på plass til Breivik blir dømt, så MÅ det med nødvendighet gå nokså fort. Men "fort" i denne sammenhengen betyr bare at høringsfristen er satt kortere enn normalt, ikke at man ikke innhenter relevante reaksjoner på forslaget.

Dersom man IKKE har et tilstrekkelig gjennomarbeidet opplegg på plass før Breivik evt skal sone som psykiatrisk pasient, så ER det fare for en reell katastrofe. Jeg er ikke så redd for at han skal bli tatt av dage, men for at han skal komme seg ut. Da kommer det til å resultere i flere mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke hasteinnføre en lov som gjør at overfallsmenn blir merket og sendt ut også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha et forsvarlig opplegg på plass til Breivik blir dømt, så MÅ det med nødvendighet gå nokså fort. Men "fort" i denne sammenhengen betyr bare at høringsfristen er satt kortere enn normalt, ikke at man ikke innhenter relevante reaksjoner på forslaget.

Dersom man IKKE har et tilstrekkelig gjennomarbeidet opplegg på plass før Breivik evt skal sone som psykiatrisk pasient, så ER det fare for en reell katastrofe. Jeg er ikke så redd for at han skal bli tatt av dage, men for at han skal komme seg ut. Da kommer det til å resultere i flere mord.

Det er vel nettopp denne hasten om å innføre et nytt system på grunn av Behring Breivik som mange føler seg skeptisk til, da nye vedtak burde bli skapt med tanke om noe mer 'allment' heller enn én enkel person.

Annet enn av hensyn til demokratiske prinisipper, kunne jeg strengt tatt ikke brydd meg mindre om hvilke forferdelige saker som kunne rammet den mannen på alle vis. Han har påført mange i samfunnet nok lidelse til at noen skal unne ham noe positivt innslag videre i hans liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp denne hasten om å innføre et nytt system på grunn av Behring Breivik som mange føler seg skeptisk til, da nye vedtak burde bli skapt med tanke om noe mer 'allment' heller enn én enkel person.

Annet enn av hensyn til demokratiske prinisipper, kunne jeg strengt tatt ikke brydd meg mindre om hvilke forferdelige saker som kunne rammet den mannen på alle vis. Han har påført mange i samfunnet nok lidelse til at noen skal unne ham noe positivt innslag videre i hans liv.

Men nå er det vel slik at vi har ikke hatt noe presserende behov for slike tiltak før Breivik entret scenen med en serie brutale drap og en erklært ideologi og målsetning som gjør at man må forvente myrderier i samme skala dersom han skulle komme seg ut av fengsel eller sykehus før han evt er rehabilitert. Så hva mener du, skal vi ha en slik høyrisikoperson i et opplegg som er ad hoc laget bare for ham og i konflikt med lovene, eller skal vi sørge for at vi lager et opplegg for ham etter nye lover som de relevante instansene har fått anledning til å uttale seg om.

En ting er sikkert: Breivik kan ikke oppbevares sikkert i en normal "Regional Sikkerhets-Avdeling". Det skjer rett som det er at folk flykter også fra dem, og det kan man ikke koste på seg med en morder av hans kaliber. Han har gjort det veldig klart at han anser det som sin plikt å begå flere mord dersom han klarer å unnslippe fengsel. Og den risikoen bør man ikke ta.

Havner han i et vanlig fengsel så har vi allerede graderinger av sikkerheten på plass som antakelig er tilfredsstillende. Havner han i psykiatrien, så finnes det pt ikke fasciliteter som er gode nok. Det var allerede klart for flere måneder siden, og da foreslo man jo å lage en ad hoc avdeling inne på Ila, der han kunne tilbys et psykiatrisk behandlingstilbud innenfor rammene av fengselets sikkerhetstiltak, men isolert fra de andre fangene. Siden han jo strengt tatt ikke skulle sitte i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...