Gå til innhold

Cøkiaki, egg og melke allergi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har diagnosen utbrenthet (ME), men har også funnet ut på blodprøve og pusteprøve at jeg har Cøliaki (også en spyttprøve viste dette). Jeg får også utslag på melk og egg (inntolleranse).

Jeg føler jeg blir dårligere uansett hva jeg spiser i formen. Mine symptomer er blant annet at jeg må fjerte ofte etter jeg har spist og det lukter råtten mat, får også tåkesyn\synsforstyrrelser, øresus og konsentrasjonsproblemer. Disse blir som regel forsterket når jeg spiser.

Jeg lurer på om noen andre her med samme plagene har samme symptomer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen :(

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Jeg har ikke cøliaki, men jeg har fått påvist gluten- og melkeintoleranse. Etter at jeg har lagt om kostholdet har jeg merket store forskjeller. Jeg er blant annet mye mindre oppblåst, jeg føler meg mye lettere i kroppen, mye mindre luft i magen, jeg har mer jevn energi, mindre eksem og pulsen blir ikke like skyhøy etter jeg har spist lenger. Så jeg merker stor forskjell fra nå og tidligere hvor jeg spiste ting kroppen ikke tolererer.

Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt; men jeg har hatt plager og utfrodringer som har vært relatert til kosthold, og disse har blitt mye bedre etter jeg la om.

Hvos du har fått påvist cøliaki og ulike intoleranser vil jeg virkelig anbefale deg å legge om kostholdet ditt. Kroppen vil trolig bli kjempe takknemlig, og gi deg mindre plager enn tidligere. Det er masse informasjon rundt om på nettet, både med råd, tips og bra oppskrifter du kan bruke.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Hei. :)

Jeg har ikke cøliaki, men jeg har fått påvist gluten- og melkeintoleranse. Etter at jeg har lagt om kostholdet har jeg merket store forskjeller. Jeg er blant annet mye mindre oppblåst, jeg føler meg mye lettere i kroppen, mye mindre luft i magen, jeg har mer jevn energi, mindre eksem og pulsen blir ikke like skyhøy etter jeg har spist lenger. Så jeg merker stor forskjell fra nå og tidligere hvor jeg spiste ting kroppen ikke tolererer.

Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt; men jeg har hatt plager og utfrodringer som har vært relatert til kosthold, og disse har blitt mye bedre etter jeg la om.

Hvos du har fått påvist cøliaki og ulike intoleranser vil jeg virkelig anbefale deg å legge om kostholdet ditt. Kroppen vil trolig bli kjempe takknemlig, og gi deg mindre plager enn tidligere. Det er masse informasjon rundt om på nettet, både med råd, tips og bra oppskrifter du kan bruke.

Masse lykke til! :)

Kan du skrive litt om hva du spiser?

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki kan ikke påvises bare ved pusteprøve og spyttprøve, så den diagnosen har du nok ikke fått.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste som tester positivt på blodprøve har cøliaki, men man må ta tynntarmsbiopsi for å få satt diagnose. Det er viktig at man ikke begynner med glutenfri kost før tynntarmsbiopsi er gjennomført.

Ubehandlet cøliaki kan i verste fall være dødelig.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du skrive litt om hva du spiser?

Hm ja, hva spiser jeg..

Akkurat nå spiser jeg blant annet grøt laget av hirseflak og solsikkekjerner som er kokt på vann og soyamelk. :)

Jeg baker også veldig mye fra bunnen av, blant annet knekkebrød, brød og rundstykker som jeg kan spise. Hvetemel o.l som innholder gluten har jeg byttet ut med annet mel, blant annet quinoamel og soyamel etc. (Det skal nevnes at i tillegg til ikke å spise melk eller gluten, er jeg bevisst det å ikke spise for mye raffinerte karbohydrater da jeg har merket at kroppen reagerer litt negativt på det. Jeg spiser derfor også litt moderat lavkarbo).

Jeg spiser også egg i mange fasonger og varianter- til lunsj spiser jeg feks noe av hjemmebaksten eller en salat med flere proteinkilder og fettsyrer; feks kylling/skinke, oliven, bønner, linser, avocado +++ og en god dressing.

Til middag lager vi all mat fra bunnen av, vi bruker gode og rene råvarer og masse grønnsaker som vi enten bruker i salat eller vi ovnsbaker det. Som tilbehør hender det vi bruker quinoa, naturris og også noenganger glutenfri grovere pasta, men ofte har kun grønnsaker og kjøtt/fisk.

Etter at jeg har lagt om kosten min har jeg lært masse spennende om mat og kosthold generelt, og jeg synes det er veldig spennende å eksperimentere litt på kjøkkenet. Det er masse godt en kan lage uten melk og gluten! :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg må legge om kosten fordi det er tydelig at det er mye jeg ikke tåler. Symptomenr som oppblåst vond mage, høy puls etter mat, diare, m.m. Men jeg synes det er vanskelig ... i tillegg til at jeg egentlig ikke interesserer meg så mye for matlaging :kjefte:

ps. jeg er ikke ts.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg må legge om kosten fordi det er tydelig at det er mye jeg ikke tåler. Symptomenr som oppblåst vond mage, høy puls etter mat, diare, m.m. Men jeg synes det er vanskelig ... i tillegg til at jeg egentlig ikke interesserer meg så mye for matlaging :kjefte:

ps. jeg er ikke ts.

Har du tatt prøver for å se hva du ikke tåler/tolerer? Jeg vet det feks finnes ulike klinikker i Oslo som tar slike tester. Det koster flesk, men det er verdt det (synes jeg) da en får klare svar, råd og oppfølging. Når det gjelder mattoleranser, eksem o.l. har jeg mistet troen på den vestlige medisinen.

Jeg vil anbefale deg å ta omleggingen litt etter litt. Begynn feks å trappe ned med det du ikke kan spise, både for egen psyke, men også for at det ikke skal bli for hard overgang for kroppen. Finn et par oppskrifter som du kan prøve ut, les deg litt opp på tilgjengelig info. Og vips, hvem vet, kanskje du plutselig begynner å interessere deg for matlaging du også.. Masse lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...