Gå til innhold

~ LD's Amsterdam-nedtelling ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

SÅNN! *klapper meg i hendene*

Da er Amsterdam-langweekenden for meg og LD-mannen bestilt :D . Og i og med at jeg ikke gleder meg noe særlig (duh...), har jeg bestemt meg for å lage en nedtellingstråd, slik at tiden kanskje kan gå litt fortere frem til avreise! :ler:

Altså; idag er det "bare" 69 dager igjen til jeg reiser!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nicoline
Skrevet

Heldige - det er virkelig en by jeg ønsker å reise til ... Kanskje noe å tenke på til sommerferien ...

God tur :)

Skrevet

68 dager igjen nå LD.. Hva er det dere skal der da?

Skrevet
68 dager igjen nå LD.. Hva er det dere skal der da?

Bare kose "vårs". Har noen feriedager igjen fra ifjor. Skal bl.a. få med oss Anne Franks hus, markeder, shopping, noen museer, kafeer osv. Det er uendelig mye spennende å være med på der, har jeg funnet ut.

Idag er det forøvrig "bare" 66 dager igjen! :D

Skrevet

65 dager... 8)

Skrevet

63 (sekstitre) :ler: dager....

Gjest Koningin Wilhelmina
Skrevet

Hei,

jeg har bodd i A'dam, og det er all grunn til å glede seg!! Fantastisk by, skulle gjerne flyttet tilbake. Men hvis jeg var deg (det er jeg jo ikke, så du må bare velge å overse mine tips hvis du vil), ville jeg:

*Droppet Anne Franks hus. Les heller boka, gjerne i en av de nyere utgavene, som ikke er sensurert av Otto Frank. Eller besøk den jødiske gravplassen eller en konsentrasjonsleir, hvis det er for å minnes Holocaust du vil dit. Anne Franks hus er en slags merkelig og ganske usmakelig blanding av Holocaust-minnesmerke og Disneyland. Beklager (personlig, privat mening, klar over at andre kan se annerledes på det).

*Leid sykler (det finnes bøttevis av byråer, men å leie på stasjonen er enkelt, greit og ganske billig). Bruk en hel dag til å (ta-da-dam) forlate Amsterdam! Dere kan for eksempel sykle nordover, i Waterland, hvor det er utrolig vakkert. Spis pannekaker i Monnickendam, og kjøp masse ost i Edam. Ta turen om Marken og sykle tilbake langs Ijselmeer. Da kommer du inn i byen igjen østfra. Eller dere kan sykle rett vest, til kysten, og gå lang tur på stranda. Også når dere skal rundt omkring i A'dam er det supert å sykle.

*Spist stamppot (stappe av poteter og grønnsaker). Høres ekkelt ut, men er deilig mat. Og ekte nederlandsk :)

*Kjøpt masse, masse tulipaner med hjem (reglene for innførsel av avskårne blomster til Norge tillater maks 25, tror jeg, men vis meg den tolleren som slår hardt ned på ulovlig tulipan-import).

Ååååh, jeg blir for misunnelig til å fortsette her. GOD TUR!!!

Varm hilsen fra meg

Skrevet

Tuuuuusen takk for tips. Alle tips mottas med stor takk.

Når det gjelder Anne Franks hus... jeg har lest boken... flere ganger, men er ikke sikker på om det er den redigerte utgaven eller ikke. Jeg har vært i Auschwitz, Birkenau, Ravensbrûck og Dachau. Og når jeg allikevel skal til AmDam, er Anne Franks hus noe jeg føler jeg MÅ få med meg. Selvom det er gjort om til et slags Disneyland for turister, har jeg et behov for å SE og SANSE.

Sykler, ja. Jeg leste et sted at AmDam har 700 000 innbyggere og 500 000 sykler. Hvis disse tallene er korrekte, sier det litt om hvor mange sykler som er i omløp. Vi har allerere planlagt å leie en sykkel. Det er så masse vi har lyst til å se, og dette strekker seg over ganske store områder. Så for å slippe å traske og gå til vi sliter oss ut, kan dette være en fin løsning.

Stamppot, sier du? Hørtes ikke noe særlig innbydende ut, du har rett i det. Men jeg har lest om noe som kalles "rijstaffel". Har du smakt dette?

Har du ellers noe du vil anbefale oss (gjerne i sentrum av Amsterdam)? Gode restauranter, populære utesteder...? Vi skal feire bursdagen til kjæresten min, så vi har lyst til å finne en bra restaurant med god mat og grei service.

Vi skal forøvrig bo rett ved Rembrandtplein. Vet du noe om området?

Og så holdt jeg på å glemme.... 48 dager igjen!!!

Gjest Ethereal
Skrevet

Vær forberedt på laang kø til Anne Frank-huset. Beste tips er enten veldig tidlig morgen (tror det åpner kl 0900?) eller tidlig ettermiddag.

Ellers vil jeg si: ta med regnjakke eller paraply! Jeg har nå vært fem uker i Nederland, og har ikke hatt én hel dag uten regn. Gode sko er også viktig, det er brostein overalt, og jeg fatter det ikke, men jentene her tusler rundt i høye hæler?

hvis det ellers skulle være noe, kontakt meg pr PM. Jeg befinner meg i NL til slutten av mai.

Forresten: det er et nydelig sted som selger håndlaget sjokolade; Puccini. Det ligger ved en av kanalene ikke så langt fra sentrum (Kaisersgracht?)

Skrevet
Forresten: det er et nydelig sted som selger håndlaget sjokolade; Puccini. Det ligger ved en av kanalene ikke så langt fra sentrum (Kaisersgracht?)

Takk! :D Og ja, paraply skal jeg huske!

44....

Skrevet

Jeg har ett viktig stikkord til deg for Amsterdam-weekenden;

SUPPERCLUB

(se hjemmesiden her: http://www.supperclub.nl)

Et veldig trendy utested som bare MÅ oppleves! I helgene er det gjerne vanskelig å få plass, bestill gjerne på forhånd (vi bestilte gjennom hotellet). Inngangen er i et trangt smau med en liten minneplate med innskripsjon og hilsen fra Madonna bl.a.. Vi snakker trendy klientell, super klubbmusikk og fantastisk mat... servert i enorme senger/sofaer!!

Skrevet
Jeg har ett viktig stikkord til deg for Amsterdam-weekenden;

SUPPERCLUB

Supper Club står allerede på agendaen!! :D

Gjest Ethereal
Skrevet

Hvis du er interessert i shopping, hold fast på lommeboka:

*de Bijenkorf---klassisk department store, mange avdelinger

*Magna Plaza---upgraded kjøpesenter, flott parfymeri (Glamour) med eksklusive parfymer. I tillegg Mango, Replay osv

*Lush i Kalverstraat; perfekt for gaver; håndlagde såper. Den beste leppebalsamen i verden kommer derfra og heter Lip Service

*Ellers finner du mange bra bokhandler rundt omkring i byen.

*Kafé Nielsen i Beerenstraat 19 (rett inn fra Spui, om jeg ikke husker feil) har vanvittig gode sandwicher og er en fin plass å ta lunsj.

*Indonesiske restauranter finner du overalt, bestill gjerne rijstafel (mange retter, passer hvis dere er to eller flere).

*Surinamesiske restauranter, men unngå dem som er indonesisk-surinamesisk eller drevet av kinesere; du vil mest sannsynlig bare få vanlig kinamat der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...