Gå til innhold

Hvordan vasker man badet?


Vegglampe

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg kan vaske badet. Jeg er nybegynner og må ha det inn med t-skje :sjenert:

Jeg har et bad som virkelig støver. Hvis jg ikke fjerner støvet etter to dager så ligger det et tykt lag med støv som ikke er til å unngå å se..

Hvordan vasker jeg doen utvendig?

Hvordan vasker jeg servanten/ vasken?

Hvordan vasker jeg dusjkabinettet?

Hvordan vasker jeg flisene på veggen og på gulvet?

Hvordan bruker man en mikrofiberklut? våt eller tørr?

har vaska flater med en våt mikrofiberklut og jeg må si at det lå igjen sånne svarte "dotter" med støv som kluten ikke fikk med seg.. Uansett om jeg skyllte kluten..

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som at du har et helt normalt bad. Mitt blir også støvete igjen på null komma nix. Nesten umulig å ha et reklame-skinnende bad hele tiden, så jeg er ganske avslappet på det viset. :fnise:

*venter på alle de gode husmortipsene som snart kommer her* :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også støver det noe jævlig, trodde det var noe feil med badet mitt og :(

Venter på svar jeg og, ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaater baderom. Alt støv syns så mye bedre og det ser snikkelig skittent ut selv om det bare er et par dager siden man har vasket der og knapt brukt det siden :fnise:

Dette gjør jeg:

- hell litt klorin i do, pass på at du får det litt oppover kantene. La dette så bare være.

- tørk over speilet med en våt klut. Ta så litt barberskum og smør utover hele speilet og tørk så godt av. Høres helt teit ut, jeg vet, men dette forhindrer at det dugger helt igjen etter en dusj ;)

- så blander jeg vann og litt klorin i en bøtte. Tar en helt vanlig klut og tørker over benken, vasken og andre overflater. Viktig å skylle kluten ofte eller bare drar man støvet utover.

- støvsug gulvene (man har selvfølgelig kastet ut tepper, satt vekk skittentøyskurv osv før man starter.

- så går jeg igang med toalettet. Tørker over med våt klut på utsiden, bak, på sidene, oppå dolokket osv. Skyller kluten ofte. Tar en svamp, væter den i klorvannet og skrubber under doringen, dokanten og øverst på innsiden. Tørker over med kluten.

- tar så dobørsten og skrubber nedi do.

- vasker over gulvet, tømmer vaskebøtta i do og skyller ned.

- kler av meg, tar en svamp og en såpespray, hopper inn i dusjen og vasker dusjen mens jeg vasker meg selv :) Derfor er det lurt å alltid ta baderommet helt til slutt dersom man har storrengjøring hjemme :)

Noen ganger bare rister jeg baderomsteppene ute før jeg legger dem på plass igjen, andre ganger kaster jeg de i vaskemaskinen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et lite flislagt bad. Det støver også noe forferdelig, i tillegg har vi en kattedo der, så det blir liggende litt sand på gulvet. Når sanden blir våt ser det ikke ut. Jeg pleier å skrubbe gulvet med en håndholdt skrubb fra clas ohlosn og sprayer på med sånn spayflaske beregnet på baderom. Etterpå er det bare å skylle, vi har ikke noe skille på gulvet for dusjen og resten av badet.

Om dette er riktig aner jeg ikke.

Vasken bruker jeg enten papir eller en helt vanlig klut og jif spray beregnet på speil(henger jo rett over vasken).

Doen er det versten! Gud som jeg hater den! Den pleier jeg å spraye med jif og tørke over med klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hopper inn i dusjen og vasker dusjen mens jeg vasker meg selv

Samtidig?!? :sjokkert: Nå er jeg veldig imponert over husmoreffektiviteten din her altså.

Det der hadde ikke jeg klart. :legrine:

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig?!? :sjokkert: Nå er jeg veldig imponert over husmoreffektiviteten din her altså.

Det der hadde ikke jeg klart. :legrine:

Man har da to hender :skratte:

Multitasking er da noe alle kvinner er født med, eller? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvre: jeg ser for meg åtte hender på deg der...i superspeed-modus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ei bøtte med varmt vann og vaskemiddel. Så dypper du kluten neddi og vrir den godt opp. Etterpå tørker du av flatene og skyller kluten i vannet med jevne mellomrom.

Du kan med fordel bruke vann uten såpe i når du har microfiberkluter, men da er det verre å få skyllet av kluten siden såpen bryter overflatespenningen i vannet.Uten såpe i vannet vil støvet flyte oppå vannet og bli med kluten videre...

Vask klutene i vaskemaskin etter bruk, på minimum 60 grader.

Klosettet vasker du utenpå på samme måten, men bruk en egen klut, som du ikke bruker til noe annet. Det er for å ikke få bakteriene fra toalettet over på kraner og servanter, så man ikke blir sjuk. Det går an å bruke en microklut og vann med klorin i til vask av klosettet. Ikke sprut på klærne dine, for da bleker klorinvannet små flekker på dem.

Vask nedi klosettet med børste og klosettmiddel, og skyll ned, FØR du vasker toalettsetet, under toalettseteringen og utenpå toalettet i den rekkefølgen.Vask kluten etterpå på minimum 60 grader, eller skyll den ren i klorinvann og la den tørke.

Dusjen/badekaret vaskes med å spraye med baderomsspray av typen som fjerner kalk (feks Jif, Ajax, Bang el.lign) Etterpå skyller du av og tørker over med den fuktige microkluten.

Speil kan være tricky, men det går kjapt og greit med en microklut før man tørker dem blanke med et frottehånkle som vaskes etterpå.Eventuelt kan du bruke en tørr microklut etter den fuktige.

Gulvet tas med en egen gulvklut og eget golvvann.

Tøm golvvannet i klosettet.

NB! Klorin skal man aldri blande med andre vaskemidler.

Tørrengjøring med microklut er KUN for å fjerne løst støv, og ikke til å vaske vekk flekker og bakterier. For rengjøring av kraner og servanter og toalettseter, samt dusjvegger og badekar må kluten fuktes.

Bruk handsker, så du ikke blir sår på fingrene.

Det bør dekke det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ei bøtte med varmt vann og vaskemiddel. Så dypper du kluten neddi og vrir den godt opp. Etterpå tørker du av flatene og skyller kluten i vannet med jevne mellomrom.

Du kan med fordel bruke vann uten såpe i når du har microfiberkluter, men da er det verre å få skyllet av kluten siden såpen bryter overflatespenningen i vannet.Uten såpe i vannet vil støvet flyte oppå vannet og bli med kluten videre...

Vask klutene i vaskemaskin etter bruk, på minimum 60 grader.

Klosettet vasker du utenpå på samme måten, men bruk en egen klut, som du ikke bruker til noe annet. Det er for å ikke få bakteriene fra toalettet over på kraner og servanter, så man ikke blir sjuk. Det går an å bruke en microklut og vann med klorin i til vask av klosettet. Ikke sprut på klærne dine, for da bleker klorinvannet små flekker på dem.

Vask nedi klosettet med børste og klosettmiddel, og skyll ned, FØR du vasker toalettsetet, under toalettseteringen og utenpå toalettet i den rekkefølgen.Vask kluten etterpå på minimum 60 grader, eller skyll den ren i klorinvann og la den tørke.

Dusjen/badekaret vaskes med å spraye med baderomsspray av typen som fjerner kalk (feks Jif, Ajax, Bang el.lign) Etterpå skyller du av og tørker over med den fuktige microkluten.

Speil kan være tricky, men det går kjapt og greit med en microklut før man tørker dem blanke med et frottehånkle som vaskes etterpå.Eventuelt kan du bruke en tørr microklut etter den fuktige.

Gulvet tas med en egen gulvklut og eget golvvann.

Tøm golvvannet i klosettet.

NB! Klorin skal man aldri blande med andre vaskemidler.

Tørrengjøring med microklut er KUN for å fjerne løst støv, og ikke til å vaske vekk flekker og bakterier. For rengjøring av kraner og servanter og toalettseter, samt dusjvegger og badekar må kluten fuktes.

Bruk handsker, så du ikke blir sår på fingrene.

Det bør dekke det meste.

PS Dette var rekkefølgen og framgangsmåten til en som har vært renholder i mange år.

Det er effektivt og hindrer bakteriespredning fra WC over på annet interiør i badrommet.

Altså ei bøtte med vanlig middel og microklut til servant, speil og dusjvegger/kraner/kar. La sprayen på dusjveggene/badekar virke mens du vasker servantene.

Etterpå tømmes bøtta og man tar i nytt vann med klorin til å vaske WC.

Så tøm, og ta nytt vann med middel og ny klut til gulvet.

Tøm søppel.

Ferdig =)

Vask kluter i maskina/skyll dem i klorinvann,vri opp og heng til tørk.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvre: jeg ser for meg åtte hender på deg der...i superspeed-modus. ;)

Oh I wish :)

Går nok mer i pensjonistmodus dessverre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske seg selv og dusjen samtidig hørtes interessant ut. Med baderomspray, da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell dovaskemiddel i do. Der må du ha en med sånn bøyd flaskehals slik at du kan sprute dovaskemiddel under kanten oppi doen. Jeg tenker på en slik: Min lenke Lokk igjen lokket.

Spray Jif Universal (blå flaske) på speilet og vask av. Spray samme sprayen på vasken benken og vask av. Vask godt nedi vasken og rundt og på selve kranen. Jeg bruker rett og slett dopapir til å vaske med og så kaster jeg det i do. (Men ikke gjør det før du har vasket doen).

Vask doen på innsiden med dokost. Pass på at du vasker godt under kanten.

Lukk igjen lokket på doen og spray med Jif Universal. Tørk og vask med dopapir som du skyller i do etterhvert. Lokk opp lokket. Spray og vask på undersiden av lokket og på doringen. Løft ringen og spray og vask godt resten av doen som ikke har vasket, vær nøye på at du vasker godt rundt selve festet til doringen og dolokket. Kast papiret i do. Spray Jif Universal på utsiden av doe og vask av med papir som du skyller ned i do.

Skyll dusjen med så varmt vann som mulig. Spray med Jif Bad og la det stå en stund. Vask deretter godt med klut, gjerne mikrofiber, og deretter skyller du godt av.

Vask gulvene.

Husk å vaske lokket på søppelbøtten, det blir ofte fort stygt og skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cessie

Slik gjør jeg det:

Hver dag:

-Tørker av speilet med tørr mikrofiberklut når det er duggete etter at jeg har dusja. Da fjerner jeg tannkremflekker o.l. i samme slengen.

-Tørker av benk og vask med fuktig mikrofiberklut.

-Tørker av toalettet (oppå, lokk, sete og under setet) med engangsklut (Ajax).

-Spruter litt toalettrens i toalettet og bruker børsten raskt.

-Rydder vekk klær o.l.

En til to ganger i uka:

-Støvsuger golvet (når jeg støvsuger resten av huset).

-Vasker inni dusjkabinettet med Jif Baderomsskrubb.

-Tørker støv.

-Vasker golvet med Bosch Steam Mop.

-Tømmer søppelbøtta og tørker av den med en fuktig mikrofiberklut.

En gang i måneden:

-Rydder i skapene og kaster ting som ikke brukes.

-Vasker veggene raskt med mikrofibermopp.

-Vasker rundt vifta (samler seg mye støv der).

Vet ikke om dette er "riktig" måte å gjøre det på, men det funker hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- kler av meg, tar en svamp og en såpespray, hopper inn i dusjen og vasker dusjen mens jeg vasker meg selv :)

det pleier jeg og!;p

hadde en samboer engang som var helt vill på det! man måtte vaske dusjen hver gang man dusjet! det var suuuuper viktig! hver gang :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, det støver alltid så innmari på badet på grunn av håndklærne vi henger opp... Men jeg pleier å tørke vekk støvet med en fuktig klut når det begynner å synes, gjerne annenhver dag. Så ser det mye hyggeligere ut der inne.

Vi bor i en studentleilighet, og vi har toalett og bad i to forskjellige rom rett ved siden av hverandre.

Dette gjør jeg:

Jeg pleier å starte med å ha WC-rens i toalettskåla, lar det stå og går inn på badet.

Så vasker jeg av speilet med en fuktig klut, ettersom jeg anser speilet for den reneste delen av badet mitt ;)

Jeg følger opp med å grovtørke alle hyller, benker osv. med kluten, og så bruker jeg Jif Baderom på dem, og tørker til slutt av såpa med vann. Deretter tar jeg vaskeservanten.

Så følger badekaret/dusjen, her går det også med en del Jif. Skrubber inn såpa med en klut eller en svamp og skyller det av med dusjhodet. Skrubber også flisene, og tørker over krana og dusjhodet med klut. Der jeg bodde før hadde vi et dusjkabinett med mange kriker og kroker - ikke glem dem! Der legger det seg lett såperester og skitt, og det blir riktig ekkelt hvis man ikke vasker alle krikene hver uke. Hvis noen vil ha alle detaljer (merk med musa): jeg bodde i et kollektiv hvor noen av jentene var dårlig til å skylle etter med vann de gangene de menstruerte. Av og til kom jeg inn til en tørr dusj med et brunrødt lag i gulvet av dusjen. Utroooolig ekkelt! Jeeeezez jenter, hvis dere ikke kan bruke tampong når dere dusjer, sørg i hvertfall for å vaske dusjen etter dere!

Når jeg er ferdig med baderommet, går jeg inn på toalettet. Skrubber doskåla med dobørsten, og bruker deretter Jif på klosettringen og utsiden av doet.

Avslutter med å bruke klor på alle dørhåndtak mellom toalettet og baderommet (siden vasken er på baderommet og ikke toalettet), samt lysbrytere og knappen vi må trykke på for å skylle ned i toalettet.

Voila, rent bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle svar :)

Jeg er tydligvis ikke så elendig vasker, har gjort mer eller mindre akkurat som jeg får anbefalt.

Og det er godt å høre at det ikke er bare mitt bad som støver.. Jeg trodde faktisk det var noe feil med det... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting... hva med baksiden av dusjkabinettet?? Mot flisene? Det er en kant på utsiden av dusjkabinettet bak, den begynner å bli støvete.. Dessuten kunne glassveggen hatt godt av å bli vasket på baksiden også. Drar man frem hele dusjkabinettet, eller hva? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til å vaske speil er å avslutte med å bruke avispapir på det fuktige speilet og gni med små sirkelbevegelser over hele til alt er tørt.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori når det kommer til støv: i huset vårt har vi to identiske baderom. Lik størrelse, omtrent samme møbler, og samme materialvalg på fliser, vegger, tak og belysning. Eneste forskjell er at det ene badet har to vinuder, mens det andre kun har en ventil ut. Badet uten vindu støver utrolig mye mer enn badet med vindu.

Har dere som har støvende bad vinduer?

Når det gjelder å vaske bak dusjkabinettet kan man sikkert dra frem hele greia? Er det vi bruker å gjøre når vi må komme til nedi sluket under dusjen, så ser ikke helt hvorfor det ikke skal funke? Huff, nesten skummelt å tenke på at det aldri er gjort her..... *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...