Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, lurer jeg på hva dere som er vegetarianere spiser iløpet av en normal uke. Jeg lurer også på om dere tar noen "forhåndsregler" i forhold til å få i dere de næringsstoffene dere trenger. Jeg lurer også på om dere merket noen endringer etter at dere gikk over til vegetarmat? Det være seg psykisk og/eller fysisk. Helt til sist lurer jeg på om dere syns det er "greit" å være vegetarianere i norge idag, om dere tenker det er noe dere kommer til å fortsette med livet ut, eller om det er for slitsomt/vanskelig.

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har bare vært vegetarianer i litt over ett år, så svaret mitt må kanskje ses i lys av det? Det var en prosess hvor jeg gikk over til økologisk kjøtt/melk/egg, deretter kuttet alt kjøtt og så fisk når jeg hadde lært meg hvordan jeg kunne lage næringsrik vegetarmat. Spiser også veganalternativer der det er mulig. Det har blitt en livsstil og gått litt sport i å lage spennende mat med gode råvarer.

Jeg synes det er mye enklere å være vegetarianer enn jeg trodde på forhånd. Jeg hadde sett for meg at det skulle bli problematisk i mange settinger, men det har vært overraskende problemfritt, og de fleste har forståelse for valget mitt.

De gangene det har blitt et problem, har det vært fordi jeg ikke har vært tydelig nok. Fikk f.eks cabaret og ostekake et sted vi var gjester, fordi vi hadde vært dumme og ikke spesifisert hva en vegetarianer er. Det beste er at man sier tydelig fra på forhånd, og sier at man heller kan ta med f.eks veggiskaker om vertskapet skal ha karbonader. Stort sett har vertskapet likevel valgt å lage vegetarmat med stolthet, og jeg har opplevd det som at de syntes det var moro. :)

Jeg har mange ganger fått høre at jeg ikke ser ut som noen typisk vegetarianer, men de fleste er som sagt nysgjerrige og spør og graver om hva jeg spiser og finner det spennende. Til og med sønnen til en på jobben er veldig interessert i dette, og hadde en dag ved middagsbordet spurt moren sin om hva hun trodde Badabing spiste i dag hjemme hos seg mens de hadde kjøttkaker. ;)

I familieselskapene på min side har det alltid vært et alternativ til kjøtt, men jeg har en pescetarianer og en som kun spiser vilt (industriellvegetarianer?) i familien. På kursinvitasjoner har det det siste året begynt å stå slikt som at man må sende mail om man ønsker spesiell mat (allergimat, vegetar), så det var nok vanskeligere for bare få år tilbake,

Kjæresten min trente mye (noe fitnessgreier) da han var yngre, mens jeg har studert litt ernæring så vi har vel greie grunnleggende kunnskaper om ernæring, men vegetar er uansett ikke vanskelig å sette seg inn i. I det siste har vi begynt å spise litt morsomme ting som hampfrø, chiafrø og næringsgjær, men dette er vel egentlig ikke noe must. Det er mer fordi vi finner oppskrfiter der dette brukes, og fordi vi har funnet iHerb.

Jeg føler meg mye freshere etter å ha sluttet med kjøtt. Jeg slet med irritabel tarm i mange år, og er blitt kvitt det. En god bonus. Tok noen tester hos legen for kort tid siden for sikkerhets skyld, og hadde ingen mangler. Er fortsatt blodgiver også.

Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å begynne å spise kjøtt igjen, så lenge det ikke blir store endringer i kjøttproduksjonen, både når det gjelder bærekraft, miljø og dyrevern. Har ikke savnet kjøtt, det er heller slik at det byr meg mer og mer i mot.

Hva vi spiser i løpet av en normal uke.. Tja, vi spiser vel mye av det samme som alle andre, det finnes gode erstatninger for det meste. Men ofte spiser vi nok litt rar, mye utenlandskinspirert og noe fancy mat i følge noen. Det har nok mer med å gjøre at jeg har begynt å bli glad i å lage mat, mens det før var det kjedeligste jeg visste.

Oops, dette ble langt.. :gjeiper:

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

Takk for kjempefint svar, Badabing! Det var inspirerende og interessant lesning, og gjør meg bare mer nysgjerrig og med flere spørsmål :)

Jeg leste en reportasje om MUK i dag, og ble ikke mindre lysten på å kutte kjøtt, kan man si.

Hvordan er vegetarkosthold i forhold til vektkontroll? Jeg er klar over at man selvsagt kan ha et vegetarkosthold bestående av hveteboller og cola, og at det ikke er bra for vekta, men tenker mer på et normalt sunt vegetarkosthold i forhold til et normalt sunt kjøtt-kosthold?

Også nysgjerrig på om dyrevern og dyrevelferd er hovedgrunnen til at folk blir vegetarianere? Jeg er selvsagt opptatt av at dyr skal ha det bra, men det er nok likevel egen sunnhet og helse som er aller mest avgjørende for min nysgjerrighet.. :)

Gjest Badabing
Skrevet

Lurer på om jeg skremte andre fra å svare i tråden med det eviglange innlegget mitt? :gjeiper:

Usj, jeg leste også det om MUK. Vi har vel fra før av også spist veldig lite halvfabrikata og prosessert mat fordi jeg vokste opp med familie som hadde en drøm om småbruk, urtehage og at man skulle tilbake til det opprinnelige. Drakk bjørkesaft og spiste granbarbrød på skolen, E-stoffer kom ikke inn i vårt hus, kjøttet var selvskutt rådyr og elg og jeg fikk aldri lov til å smake på blått godteri. Så vi spiste nok veldig sunt før vi ble vegetarianere også, kun helt rent kjøtt, mest mulig usprøytede grønnsaker osv.

Da vi gikk over til vegetar, gikk vi faktisk opp i vekt i starten. Jeg tror dette hadde med at det gikk veldig mye i indisk mat, for det var det vi kunne mest om fra før. Vi hadde stort sett bønner, linser osv som proteinkilde, og enkelte av disse har en del karbohydrater i seg. I tillegg brukte vi store mengder ost, ris og poteter, noe vi nå har byttet ut med mer grønnsaker, quinoa, byggryn osv. Tidligere hadde jeg spist salat og kalkunskinke o.l på knekkebrødet, og plutselig ble det bare ost fordi jeg ikke visste om annet pålegg. Nå lager vi heller pålegg fra bunnen og vet hva vi får i oss der også.

Det varierer veldig hvorfor folk blir vegetarianere, det er ikke bare pga dyrevelferd. Har sett at det i alle fall er et par stykker her inne som har valgt det av helsemessige grunner. Kjæresten min er veggis pga dyrevelferd, mens det for min del er en blanding av miljø, ressursfordeling og dyrevern.

Skrevet (endret)

Jeg har i det siste gått mer og mer over til å spise vegetarisk. Var vegetarianer for 6-7 år siden, men ga det opp pga. mye jernmangel. Nå spiser jeg derimot lite kjøtt igjen, rett og slett fordi jeg har mistet lysten. De siste ukene har jeg spist ting som:

Frokost: brødskiver med ost/makrell i tomat med paprika og agurk på. Grove brødskiver med smør, rødbetskiver og agurk er også veldig godt.

Lunsj: yoghurt / frokostblanding med rismelk / eple skjært i biter med litt rosiner, kesam med vanilje og kanel strødd over / nutrilettbar.

Middag: spiser ofte på skolen. Da blir det den fiskeretten de serverer der. Det kan feks være seilfilet med poteter og grønnsaker. I helgene har jeg laget mye pizza: tomatpurè og ketsjup som saus, skjærer champignon i skiver, har på mozarella-ost og pizzakrydder, og oppå det igjen har jeg svarte oliven, paprika, tomat og andre grønnsaker jeg har i kjøleskapet. Andre ganger lager jeg wok med laks, med ris ved siden. Av og til har jeg couscous med fisk. Dessuten er vegetar-burgere gode! De selger det på vanlige matbutikker.

Kvelds: frukt, brødskiver, yoghurt eller frokostblanding.

Jeg får nok ikke i meg nok jern, for jeg blir fort svimmel når jeg reiser meg opp, men sånn ser hvertfall menyen om omtrent ut. Det fungerer greit for meg, både tidsmessig og økonomisk. Liker ikke bruke mye tid på å lage mat, og er avhengig av at det ikke blir alt for dyrt da jeg er student.

Edit: jeg spiser som sagt mye vegetarisk fordi jeg ikke har lyst på kjøtt. Vet ikke helt årsaken til denne aversjonen (har ikke blitt syk eller lignende etter kjøttmiddag). Dyrevelferd og sunnere kropp er fine tilleggsgrunner til å ikke spise kjøtt, men ikke hovedgrunn. Angående vekt har jeg ikke gått noe ned de siste ukene (har spist mindre og mindre kjøtt etter juletider), men det er nok fordi jeg spiser en del godterier og drikker alkohol 1-2 ganger i uka :)

Endret av Ethereal
AnonymBruker
Skrevet

Spiser vegetarisk hovedsaklig for miljø og klima. Delvis også for egen helse og dyrerettigheter.

Frokost er vanligvis havregryn/frokostblanding med soyamelk og forskjellige frø eller bær på.

Lunsj er vanligvis en stor salat med standard innhold som salatblader, agurk, tomat, paprika, brokkoli.

Lunsj nr 2 er vanligvis et par brødskiver med f.eks peanøttsmør, syltetøy, hummus eller avokado.

Middag kan typisk være linsegryte, pasta med tomatsaus, kikerter og grønnsaker, grønnsaker og tofu i karrisaus med ris, linser og grønnsaker i tortillawraps el.l..

Kvelds/mellommåltid/snacks er gjerne frukt, bær, fair trade mørk sjokolade eller nøtter.

Jeg la ganske gradvis om til et vegetarisk kosthold omtrent samtidig som jeg begynte å trene regelmessig. Var ganske motivert av å få god egen helse og minimere risiko for livsstilssykdommer.

Så ja jeg føler meg definitivt i bedre form både fysisk og pyskisk nå enn tidligere. Tenker det skyldes både treningen og forbedring i kostholdet jeg :)

Tar multivitamin med B12.

Gjest Badabing
Skrevet

Kanskje svare hvordan en typisk dag er da (lakto/ovo vegetaianer):

Frokost: frokostblanding med linfrø, hampfrø og ev tørket bær/frukt.

Lunsj: jeg orker ikke å styre med noen voldsomme matpakker, så det går helst i et grovt rundstykke med hjemmelaget pålegg, f.eks bønnepostei. Hvis jeg får ånden over meg lager jeg bønnesalat, mozzarellasalat eller lignende.

Mellommåltid: smoothie, nøttebar, frukt, noen grønnsaker eller lignende

Hverdagsmiddag: daal, gobi aloo, grønnsakssupper med egg og godt brød, bønnegryter, stekte grønnsaker med quinoa, pai med feta og spinat, gratinert grønnsaksform/vegetarlasagne, linse-/kikertburgere, taco med tsp eller grytebønner. Bruker mye oppskrifter fra Vegetarbloggen og Veganmisjonen.

Tar aminojern innimellom siden jeg er blodgiver, og Udo's choice når jeg husker det.

Skrevet (endret)

Mmm, så mye godt dere spiser da! Jeg er nok litt ødelagt av all lavkarbo-hysteri som florerer, for selv om jeg ikke kunne tenke meg et lavkarbo (eller LCHF!!)-kosthold, så har det nok satt seg litt fast i hjernen at karbo bør begrenses og at man skal ha mest mulig protein. Hvordan tenker dere vegetarianere om dette?

Har tittet på noen vegetar-sider, og ser at det legges vekt på tilskudd av B12. Er dette noe dere er bevisste på? Hvilke B12-tilskudd kan dere i såfall anbefale?

(og Badabing: er det mulig å få oppskrift på bønnepostei? :sjenert: )

Enda et spørsmål; ser/merker dere forskjell på ansiktshuden etter overgang til vegetar? :)

Endret av Kosemose
Skrevet

Nå sitter jeg og spiser melkefrie, eggefrie, sukkerfrie, glutenfrie vafler :)

Ja det er jo et stort lavkarbo-hysteri for tiden. Jeg er enig med de på ett punkt, og det er at det er lurt å unngå store mengder raske karbohydrater fra raffinert mat, det vil i hovedsak si unngå sukker og store mengder hvetemel. Og det kan nok også være en fordel å bytte ut hvit ris og pasta med fullkornsvarianter. Men å skulle la være å spise grovbrød og poteter mener jeg er ganske tullete. Grovt brød er sunt, poteter er en grønnsak.

Proteiner får man lett nok av gjennom normalt variert kosthold med grove kornprodukter, linser, bønner, kikerter, tofu. Og grønnsaker er vel stort sett det sunneste som fins.

Tar denne som inneholder B12 og mange andre vitaminer og mineraler:

http://veganlife.se/product.html/omnivegan?category_id=12

Skrevet

B12 bør man ta hvis man har et vegansk kosthold uten egg og melkeprodukter. Spiser man vegetarisk med en del melkeprodukter, skal det ikke være nødvendig med B12-tilskudd.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at jeg bryr meg null om lavkarbo (jeg er egentlig litt i mot det pga at mange lavkarbofolk velger usunt fett i stedet), det eneste viktige er for min del at vi unngår raske karbohydrater. Kjæresten min er derimot litt mer opptatt av lavkarbo, og det er mer slik at hvis jeg har brød ved siden av noe, dropper han det og tar noe annet osv. Det er ikke umulig å ha lavkarbo og vegetarisk kosthold. Det går jo an å lage mye godt med nøtter også :) Protein er heller ikke vanskelig. Enkelte bønnesorter pluss soyakjøtt er det mer protein i enn i rent svinekjøtt f.eks :)

B12 er ikke nødvendig for vegetarianere, men jeg bruker litt næringsgjær innimellom likevel.

Tips til sunt og godt pålegg og forskjellige bønneposteier:

http://www.veganmisjonen.blogspot.com/search/label/Pålegg

Selv er jeg veldig glad i den som heter enkel bønnepostei av smørbønner. Lettvint og god :)

Endret av Badabing
Skrevet

Hei,

jeg er ikke vegetarianer siden jeg fortsatt spiser fisk innimellom - men måltidene mine er hovedsaklig vegetariske (og aldri med kjøtt av noe slag).

Jeg spiser ikke lavkarbo på noe som helst vis - men skal skrive litt om det senere i innlegget.

Frokost for meg varierer. det kan være

-et eple og en soyayoghurt, evt litt nøtter

- havregrøt med frø og nøtter

- knekkebrød med avocado og hampfrø

-brød/knekkebrød med ost og grønnsaker

Lunch: jeg er heldig og har en veldig fin salatbar på jobben.

Lunchen min består oftest av en salat med mye grønnsaker, litt pasta, bønner eller kikerter,

man kan også spe på den med ost og egg dersom man vil ha mer proteiner i tillegg til bønner.

Annen god lunch kan være wraps fylt med mye godt, eller man kan forberede litt og bake lunchrundstykker som man fyller med masse godt.

Middag: her er det veldig opp og ned. I perioder lager jeg mat hver dag, andre ganger spiser jeg rester fra fryseren en uke i sleng. Jeg lager ofte store porsjoner som jeg fryser ned i porsjonsbiter - så har man middag på en-to-tre :) Eksempler: linsegryte med chapati, linseboller med spaghetti eller i wrap, vegetarisk lasagne, grønnsakswok, thai inspirert suppe med grønnsaker og kokosmelk, vegetarburgere (hjemmelagde eller kjøpte), vegetartaco (du kan bruke bønner og tacokrydder, eller kjøpe en pose med vegetartaco f ex på ica). Det er utrolig mange muligheter - og du finner mange oppskrifter på bloggen min i signaturen min. Det finnes mange fine norske vegetarblogger - så les og lær!

Om lavkarbo vegetar: det er mulig! Jeg har ikke prøvd, da jeg ikke helt ser hensikten med lavkarbo så lenge man spiser grovkarbo. Rose Elliot har gitt ut to bøker om "the vegetarian low-carb diet". Jeg har bladd litt i begge bøkene, og funnet mye inspirasjon til oppskrifter og prøve ut nye ting for å redusere inntak av fint mel og sukker.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar, skal sjekke ut bloggen din, Taste of slow! :)

Jeg ønsker ikke et lavkarbokosthold, og er vel heller opptatt av grovkarbo, som du kaller det :) Og tenker vel også at jeg ønsker å spise fisk selv om jeg kutter kjøtt.

Du skriver blant annet: Annen god lunch kan være wraps fylt med mye godt, eller man kan forberede litt og bake lunchrundstykker som man fyller med masse godt. hva tenker du på med "mye godt"? Det er liksom der jeg kommer til kort, ser du. Fantasien og kunnskapen min stopper opp :sjenert:

Skrevet

Litt spesifisering av "mye godt":

- det finnes utrolig mange forskjellige oster, med ulik smak og konsistens. I tillegg kan man legge på ruccola, paprika, avocado, og strø på nøtter og frø.

- bruk middagsrester som pålegg. Hvem sier man ikke kan ha lasagnerester på brødskiva eller i wrap? Eller linsegryte?

- lag ditt eget hjemmelagde nøttesmør. Det kan lages av alle typer nøtter, man kan blande flere typer. det er godt alene, eller sammen med syltetøy.

- hummus (kikertpure) kan varieres med søte typer (f ex sjokoladebiter og honning) til sterke typer (chili, wasabi, ingefær) til eksotiske (curry, thaikrydder og kokos)

- kutt tomat, mango og koriander i små biter, bland - og du det kan brukes både som sidesalat eller på brødskiva med en dæsj rømme

- avocado og hampfrø - kjempegod kombinasjon!

Noen forslag. Man finner gjerne sine favoritter som man så gjør små endringer på for å ikke gå lei :)

Gjest Jim Jones
Skrevet

Skal en spise kjøtt så stikker en til en skikkelig slakter, ikke Rema... Beklager avsporingen men følte det var greit å få frem i disse MUK-tider.

Skrevet

er en jukse vegetariener jeg, hvis det er riktig å si..:P spiser egg og noen ganger fisk (hysj)

Skrevet

Men når jeg tenker at dyra har ansikt, så blir jeg kvalm..

Skrevet

Mmm. der har vi definisjoner på "mye godt" ja - takk, Taste of Slow! (har forøvrig ikke hatt tid til å stikke innom bloggen din enda, men skal inn dit for mer inspirasjon! ) :takke:

JJ: Jeg kjøpte VG i dag med oversikt over de ulike MUK-produktene, og så at jeg faktisk ALDRI har kjøpt eller har hatt lyst til å kjøpe noen av de. Da følte jeg meg litt flink faktisk :sjenert:

giraff: Jeg tenker i blant at hvis fiskene hadde stemme, så hadde vi ikke fisket fisk med krok eller garn... Men, man kan ikke tenke sånn alltid heller. Leste her om dagen at planter kan advare hverandre om fare på ferde, så kanskje man skal bli sånn som kun spiser nedfallsfrukt? :gjeiper:

Når jeg vurderer å kutte ut/ned på kjøtt, så er det mest av alt fordi jeg tenker på egen helse. Så jeg er nok mer egoist enn nobel dyreverner. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...