AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Hei! Lurer på hva slags grønnsaker dere spiser og til hvilke anledninger? Kokte grønnsaker som middagstilbehør : gulrot + rosenkål + erter + brokkoli (hører mange nevner asparges, men det har jeg aldri smakt!) Blanding/stuing som middagstilbehør: ertestuing + kålstappe + gulrotstuing + rømmekål På brødskiva, oppå pålegget som f.eks ost & skinke: paprika + agurk + tomat I salat: mais + paprika + agurk + tomat + div. salatblader + sukkererter Wok: vannkastanjer + minimais + bønneskudd? + + Liker ikke blomkål, men liker blomkålssuppe! Som dere ser spiser jeg relativt "vanlige" grønnsakstyper og lite eksotiske varianter, så håper på tips gjennom denne tråden Andre?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Denne siden er kjekk å ha om du vil utforske litt, http://www.frukt.no/leksikon/gronnsaker/ .
Aviale Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Til vanlig middag: poteter, gulrøtter, evt.brokkoli (ovnsstekt eller kokt) - jeg liker heller ikke blomkål unntatt som suppe Blandingstilbehør til middag (tilberedt "alene" eller på en spesiell måte): rosenkål, kålstuing, aspargestopper, erter, kålrotstappe, pastinakk, sånne poser frysegrønnsaker med diverse oppi I salat: issalat, mais, ananas, agurk, paprika På brødskiva: agurk, paprika Pastinakk smaker nesten som gulrot synes jeg, kan brukes på samme måte Jeg bruker de f.eks i supper og ovnsstekt med bittelitt olje og krydder sammen med gulrot og poteter. Om man lager vanlig gulrot på denne måten blir den veldig søt og god. Asparges smaker veldig "grønt" og litt bittert (?), jeg liker best toppene siden de er mildest. Jeg er ikke akkurat mer oppfinnsom enn deg, men kanskje du fikk noen tips likevel Endret 24. mars 2012 av Johanne.R
Ethereal Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Jeg spiser mye paprika om dagen! Bruker det på brødskiva, på pizzaen, som tilbehør til middagen osv. De siste ukene har jeg passet på å alltid ha paprika i hus. Den gule er favoritten Til middag lager jeg alltid enkle ting (har veldig lite kjøkken + er student), så da blir det som regel wok, hjemmelaget pizza eller fisk med tilbehør. Når jeg lager wok bruker jeg de wokgrønnsakene som er i poser (tror det er fra Findus?). Jeg har også helt "dilla" på pizza som jeg lager selv, og den inneholder dette: tomatpurè og ketchup først. Deretter skjærer jeg champignon i skiver og bruker i stedet for kjøtt. Så har jeg på tomat, oliven, paprika. Ellers lager jeg en del laks, og da lager jeg ofte tomater, agurk og paprika-salat som jeg har ved siden. Er også glad i mais og ruccolasalat. Spiser ikke så mange forskjeller typer grønnsaker, men jeg spiser mye grønnsaker! Et måltid uten det synes jeg som regel mangler noe.
Gjest imli Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Som råkost: Tomat, avocado, agurk, paprika, diverse salatblad, mais, gulrot. Eit eller anna av dette et eg kvar dag. Lagar heimelaga tomatsuppe, blomkålsuppe eller blomkål/brokkolisuppe innimellom. Sopp (er vel ikkje akkurat grønsak men) Kokte grønsaker et eg ganske sjeldan.
Brunhilde Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Jeg spiser grønnsaker hver dag. Siden jeg ofte lager middag bare til meg blir det en del frosne grønnsaker og favorittene er i grunnen alt som har mye farge i seg. Som "bukettblanding", der er det gule og orange gulrøtter, brokkoli, blomkål (tror jeg) og sukkererter. God smak og godt å se på. Ellers spiser jeg alt av grønnsaker og syns det meste er godt når det er tilberedt riktig.
HerbGirl Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Spiser de aller fleste grønnsaker.. På brødskive: salatblader (diverse typer), agurk, tomat, avokado, paprika, gulrot, squash, sukkererter I salat: +squash, brokkoli, blomkål, mais, løk, Til middag: +potet, søtpotet, aubergine, pastinakk, sellerirot, persillerot, purre, vårløk, rødbete, gulbete, fennikel, kålrot, asparges, snittebønner, rosenkål, spinat, grønnkål, erter, kål, pak choy,
Gjest Tirkes Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Mest brukt til middagsretter: Brokkoli, asparges, rødløk, gulrot, poteter - samt tomat, paprika og agurk. Men bruker mye mye mer og er veldig glad i grøntavdelingen i butikken. Jeg hadde trolig ramset hele inventarlisten til en vanlig norsk matvarebutikk om jeg skulle nevnt alt som brukes. :gjeiper: 1
Anglofil Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Kokte grønnsaker som middagstilbehør : Spiser lite kokte grønnsaker, men hvis jeg spiser kokte grønnsaker er det i såfall erter, mais, gulrøtter eller brokkoli. Blanding/stuing som middagstilbehør: Kålrotstappe, gulrotstappe eller ertestuing. På brødskiva, oppå pålegget som f.eks ost & skinke: Nå spiser ikke jeg brød, men jeg knasker ofte paprika. I salat: Spiser ikke salat. Wok: Spiser aldri wok. Som regel, når jeg spiser grønnsaker til middag, pleier jeg å fløtegratinere dem, spesielt blomkål eller brokkoli. Mvh Yvonne
OhMickey Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 (endret) På brødskiva, gjerne på philadelphia + kyllingpålegg: Paprika, alfalfaspirer, sukkererter, salat, tomat og pepper, agurk, spinat eller ruccula. I wok eller stekt ris: Paprika, gulrot, brokkoli, blomkål, sukkererter, erter, vannkastanjer og bambusskudd. I salat: Ananas, avokado, cherrytomat, crispysalat, snackspaprika og snacksagurk(de små) Tilbehør til middager ellers: Potet(stekt, bakt, kokt, u name it), asparges, maiskolber, søtpotet, gulrot eller rødkål/hodekål/kinakål. Lagt til: TS, hva er rømmekål? Hørtes godt ut. Endret 26. mars 2012 av OhMickey
Gjest Mahareth Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Kokte grønnsaker som middagstilbehør : Erter, kål, blomkål, brokkoli, gulrot, kålrot. Spiser kokte grønnsaker sjeldent, det er så mange andre, gode måter å tilberede dem på. Blanding/stuing som middagstilbehør: Liker ikke kålstuing og gulrotstuing, men liker ertestuing. Liker også å mose gulrot, kålrot og sellerirot sammen med poteter. Har nesten alltid løk med i middagen. På brødskiva, oppå pålegget som f.eks ost & skinke: Salatblader, agurk, tomat, paprika, rødløk, vårløk. I salat: Salat, tomat, agurk, paprika, reddik, avocado, sukkererter, vårløk. Wok: Squash, bambusskudd, løk i alle varianter, gulrot, sukkererter, blomkål, brokkoli, hodekål, paprika.
Rumle Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Kokte grønnsaker; erter, blomkål, asparges, kål en sjelden gang innimellom. Stekt, som middagstilbehør; (steker raskt i olje og slår av varmen/ eventuelt har platen på laveste varme, tar aluminiumsfolie over og lar stå i 10-min); squash, tomater, paprika i alle farger, asparges, rødløk, vårløk, hvitløk, blomkål, vanlig løk, sukkererter og minimais (begge relativt sjelden). Blanding/stuing; Poteter, Selleri, Erter, Kålrabi, kål (sjelden). På brødskiver/knekkebrød; Tomater, avocado, agurk, paprika i alle farger, I salat; Nesten alltid tomat, agurk og rødløk, da jeg elsker gresk salat og spiser det hele tiden Som snacks; Tomater i alle fasonger, agurk, snackpaprika gulrøtter og en sjelden gang kålrabi. Og sukkererter som jeg dyrker om sommeren! Men de tror jeg egentlig bør kokes før de spises ... Endret 26. mars 2012 av Rumle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå