Gå til innhold

ASPARTAM- hva tenker dere om det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at aspartam kan være veldig farlig fysisk og psykisk, men jeg tar det ikke på alvor.

I helgene drikker jeg mye pepsi max, og jeg vet at det inneholder aspartam. Samtidig går det hverfall 1 tyggispakke om dagen, og det er aspartam i tyggis også. Å kutte ut tyggis er uaktuelt! Skyr spiser jeg en del av også.. Kommer ikke på andre produkter jeg inntar, men det er nok en del..

Er det sånn at de fleste produkter "uten tilsatt sukker" inneholder aspartam?

Hva tenker dere om stoffet? Er dere bevisste på det, eller spiser/drikker dere produkter som inneholder det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aspartam er en av de mest brukte sukkererstatningene da den er søtere enn feks sorbitol, xylitol og sukralose, og ikke inneholder fenylalalin som de andre gjør. (virker som avføringsmiddel i store mengder)

Selv prøver jeg å unngå det pga alt rælet jeg har hørt om det, men en tyggis i ny og ne skader vel ikke.

Har en kompis som var avhengig av Pepsi Max, han klarte å slutte med det i fjor en gang, og han har ikke lenger hodepiner eller forhøyet aktivitetsnivå, og så sluttet han å få skjelvinger. Om det var pga abstinensene eller de høye inntakene av pepsi/aspartam, det vi ikke, men selv tror han at aspartamen var synderen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir dårlig av det, kraftig hodepine og kvalme. Skal svært små mengder til også, så holder meg unna så langt det lar seg gjøre

AnonymBruker
Skrevet

Bevist. mitt barn har aldri har fått i seg aspartam. hun vet også veldig godt hun ikke får lov til det.

Skrevet

Jeg gjør mitt beste for å unngå alt av kunstige søtningsmidler. Da inntar jeg heller noe med sukker i stedet.

Det er kanskje ikke bevist at kunstige søtningsmidler er skadelige, og det er mye motstridene informasjon ute og går, men jeg personlig "tror" ikke at det er bra. Så jeg velger å unngå det heller enn å ta sjanser.

Og så tenker jeg at det er lett å spise mer enn man bør når maten inneholder kunstige søtningsmidler siden det jo da vanligvis er lavt kaloriinnhold. Bedre da å kutte ned på sukkeret og heller virkelig nyte det når man spiser noe søtt.

Skrevet

Jeg gjør mitt beste for å unngå alt av kunstige søtningsmidler. Da inntar jeg heller noe med sukker i stedet.

Det er kanskje ikke bevist at kunstige søtningsmidler er skadelige, og det er mye motstridene informasjon ute og går, men jeg personlig "tror" ikke at det er bra. Så jeg velger å unngå det heller enn å ta sjanser.

Og så tenker jeg at det er lett å spise mer enn man bør når maten inneholder kunstige søtningsmidler siden det jo da vanligvis er lavt kaloriinnhold. Bedre da å kutte ned på sukkeret og heller virkelig nyte det når man spiser noe søtt.

Veldig enig. Heller ekte sukker med måte, enn masse fake sukker som kan være skadelig.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

i Japan bruker de nesten bare stevia,krevde ogs[ at coca cola kompani skulle bruke det i deres brus ,vet ikke om det er helt tilfelle om de fikk det ,men Japan er et stort land,

gleder meg til stevia blir brukt i mer mat og snop,helt naturligt og ikke blodsukkerstigning,

Skrevet

Har en kompis som var avhengig av Pepsi Max, han klarte å slutte med det i fjor en gang, og han har ikke lenger hodepiner eller forhøyet aktivitetsnivå, og så sluttet han å få skjelvinger. Om det var pga abstinensene eller de høye inntakene av pepsi/aspartam, det vi ikke, men selv tror han at aspartamen var synderen.

Pepsi Max inneholder jo en god del koffein så det er ikke umulig at abstinensene kom fra at han var koffeinavhengig.

Man vet ikke om Aspartam har negative langtidsvirkninger siden det har ikke vært brukt i så veldig lang tid. Men jeg vil tro at Aspartam kan være et bedre alternativ enn store mengder sukker, som kan føre til en mengde sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet

Aspartam har vært forsket mye på og de har ikke funnet ut at det er kreftfremkallende, som har vært den største kritikken.

Det er sikkert ikke sunt, men hva er vel sunt av ferdigprodukter? Skal man ha en garanti så må man lage alt selv fra bunnen av.

Jeg er ikke redd for aspartam. det er så mye annet som er mere skjult som ikke har fått den oppmerksomheten som aspartam i mange mat og drikkevarer, hva med alt det? Tenker folk på om det er farlig?

Skrevet

Jeg blir skikkelig syk av aspartam. En sukkerfri tyggis kan slå meg ut hele kvelden. Var på fest og tok en god slurk av punsjen de serverte, smakte med en gang at det inneholdt noe sukkerfritt, da var det bare å dra hjem for min del - før det hadde gått gæli..

AnonymBruker
Skrevet

Bevist. mitt barn har aldri har fått i seg aspartam. hun vet også veldig godt hun ikke får lov til det.

Det er aspartam i omtrent alt mulig, også ting som inneholder vanlig sukker og ikke kalles lettprodukter, så det tviler jeg egentlig litt på at hun har unngått.

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg er rimelig skeptisk til noe som smaker søtt og som inneholder null kcal. Spiser Skyr om jeg har lyst på, og kan godt ta et glass med lettbrus, men jeg velger heller sukkerbrus og drikker mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...