Gå til innhold

Matretter som ligger dere nært til hjertet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke matretter ligger dere nært til hjertet og fremkaller gode følelser eller minner? :) Selv elsker jeg krabber etter barndommens somre på sørlandet...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt Paella,mange gode barndomsminner helt siden jeg var en liten jente.

AnonymBruker
Skrevet

Store, deilige blåskjell som vi hadde dykket etter sel, med masse hjemmelaget urtesmør, på grillen. :hjerte: Pappa bøyd over grillen - som var en gammel støpejernsgryte med spesialbestilt rist. Gode barndomsminner. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Fiskesupper av alle slag. :)

Tror det må være min definitive yndlingsmat.

AnonymBruker
Skrevet

"Ekte" jegergryte og generell grillmat. Vi grillet fra vår til høst.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg kommer fra et område i landet med sterke mattradisjoner og husker mange grynasteikmiddager i barndommen. Veitlagraut er også en favoritt. Annen mat jeg har gode følelser knyttet til er mormors blomkålsuppe på sommeren, farmors hjemmelagde leverpostei til jul og oldemors rørte jordbær (helst på lapper/sveler) og hjemmelagde eplesaft. Både jordbær og epler fra egen frukthage.

Lungemos er jeg også oppvokst med, og elsket det som liten, men klarer ikke like det særlig godt som voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra et område i landet med sterke mattradisjoner og husker mange grynasteikmiddager i barndommen. Veitlagraut er også en favoritt. Annen mat jeg har gode følelser knyttet til er mormors blomkålsuppe på sommeren, farmors hjemmelagde leverpostei til jul og oldemors rørte jordbær (helst på lapper/sveler) og hjemmelagde eplesaft. Både jordbær og epler fra egen frukthage.

Lungemos er jeg også oppvokst med, og elsket det som liten, men klarer ikke like det særlig godt som voksen.

Hva er det?

Gjest Cosette
Skrevet

Hva er det?

Så vidt jeg vet eksisterer det kun i mitt hjemområde, så sannsynligvis er det få utenfor som har sett eller smakt det, men det er en kald, søt dessertgrøt med rosiner og kanel. Konsistensen er litt stiv, som en slags hybrid mellom grøt og pudding. Veldig god på smak, er et fast innslag på kakebordet ved alle finere anledninger. Eneste illustrasjonsbildet jeg fant er dette (og i linken er det feilskrevet som Vetlagraut, uten i-en.)

Skrevet

Risgrøt med sukker og kanel. Var yndlingsretten min når jeg var liten og jeg elsker det fremdeles. Heldigvis, for på fredager får ungen velge middagen og det siste 3 år har det stort sett vært risgrøt.

Gjest Ludovie
Skrevet

Konsistensen er litt stiv, som en slags hybrid mellom grøt og pudding.

Høres veldig ut som semulegrynsgrøt, synes jeg. :)

Gjest Cosette
Skrevet

Høres veldig ut som semulegrynsgrøt, synes jeg. :)

Ja, den er nok beslektet med den klassiske semulegrynsgrøten og inneholder semulegryn, men den er mye stivere, og inneholder bl.a. kremfløte i tillegg til semulegryn og melk. Noen har vel egg i den også. Blandingsforholdene er også annerledes, den har for eksempel en større andel sukker. Den serveres i én stor skål, og alle forsyner seg med "biter" av grøten (som jo sier noe om dens konsistens), og det følger ikke med noen saus. Spises som en del av kakene, ikke som dessert rett etter middag. :)

Skrevet

Smaken av søte og gode bringebær tar meg tilbake til barndommen, og somrene på hytta til morfar, der det var stappfullt av bringebærbusker *mimre* :)

Skrevet

Komle. Men salt kjøtt, kjøttpølser, kålrabi og sprøtt flesk.

Og hjemmelaget jordbærsyltetøy på loffskiver med smør.

Begge deler var mormor-mat. :-)

Skrevet

Ørret stekt med rømme, gjerne på primus eller stormkjøkken. Og varmrøkt ørret i sånn mini, "flatpakka" og bærbar røykovn fra abu....

Hører selvsagt med at dette gjøres i forbindelse med fisketur :)

Skrevet

Ikke akkurat mat, men mormors hjemmelagde ripssaft!:hjerte:

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg tror det må være Får i kål. :fnise:

Husker jeg og broren min + mamma og pappa skulle spise det når jeg var litta. Jeg og broren min skulle absolutt sitte i samme stol og vips så fikk jeg hele skåla med varm får i kål i fanget og brannsår. :gjeiper:

Ellers så er det laks i folie med grønnsaker, smør osv som har ligget på grillen og god-gjort seg. :spise:

Ellers så minner grillmat generelt meg om alle de fine sommerene på campingen. :)

Skrevet

Medisterkaker, brun saus, poteter og ertestuing.

Min bestemor lagde dette til meg hver gang jeg kom på besøk og jeg bare eeeeelsket det.

Dessverre er hun død nå og uansett hvir mye jeg og andre prøver å gjenskape den maten så smaker den ikke på langt nær så godt som bestemor sin.

Det sier jo litt om at det ikke bare er maten i seg selv som utgjør hele måltiden, men kjærligheten bak, selskapet rundt bordet og minnene man har :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

av en eller annen grunn leste jeg mareritter som ligger nært ditt hjerte :fnise:

men over til tema:)

jeg er samisk ,så matretter jeg har vokst opp med med reinkjøtt beste jeg får! :jepp:

Skrevet

Kompe med masse, masse smør. Dette spiste vi ofte i min barndom på Sørlandet, dessverre ikke å få tak i i Oslo:'(

Skrevet

Fårikål:D Minner meg om bestemor:) Glemmer aldri hennes hjemmelagde, ristede brød med hjemmelaget rips og graddost på^^, Og lefsene hennes med hjemmelaget gomme... (hjemmelaget ser ut til å gå igjen her, lol).

Ostebagetter(akkurat som de er, uten noe på). Jeg og bestekompisen min pleide å gå å kjøpe dem på Rimi i storefri på vgs:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...