AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Hvilke matretter ligger dere nært til hjertet og fremkaller gode følelser eller minner? Selv elsker jeg krabber etter barndommens somre på sørlandet...
LongKissGodnight Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Definitivt Paella,mange gode barndomsminner helt siden jeg var en liten jente.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Store, deilige blåskjell som vi hadde dykket etter sel, med masse hjemmelaget urtesmør, på grillen. Pappa bøyd over grillen - som var en gammel støpejernsgryte med spesialbestilt rist. Gode barndomsminner.
Gjest Ludovie Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Fiskesupper av alle slag. Tror det må være min definitive yndlingsmat.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 "Ekte" jegergryte og generell grillmat. Vi grillet fra vår til høst.
Gjest Cosette Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Jeg kommer fra et område i landet med sterke mattradisjoner og husker mange grynasteikmiddager i barndommen. Veitlagraut er også en favoritt. Annen mat jeg har gode følelser knyttet til er mormors blomkålsuppe på sommeren, farmors hjemmelagde leverpostei til jul og oldemors rørte jordbær (helst på lapper/sveler) og hjemmelagde eplesaft. Både jordbær og epler fra egen frukthage. Lungemos er jeg også oppvokst med, og elsket det som liten, men klarer ikke like det særlig godt som voksen.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Jeg kommer fra et område i landet med sterke mattradisjoner og husker mange grynasteikmiddager i barndommen. Veitlagraut er også en favoritt. Annen mat jeg har gode følelser knyttet til er mormors blomkålsuppe på sommeren, farmors hjemmelagde leverpostei til jul og oldemors rørte jordbær (helst på lapper/sveler) og hjemmelagde eplesaft. Både jordbær og epler fra egen frukthage. Lungemos er jeg også oppvokst med, og elsket det som liten, men klarer ikke like det særlig godt som voksen. Hva er det?
Gjest Cosette Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Hva er det? Så vidt jeg vet eksisterer det kun i mitt hjemområde, så sannsynligvis er det få utenfor som har sett eller smakt det, men det er en kald, søt dessertgrøt med rosiner og kanel. Konsistensen er litt stiv, som en slags hybrid mellom grøt og pudding. Veldig god på smak, er et fast innslag på kakebordet ved alle finere anledninger. Eneste illustrasjonsbildet jeg fant er dette (og i linken er det feilskrevet som Vetlagraut, uten i-en.)
Daraya Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Risgrøt med sukker og kanel. Var yndlingsretten min når jeg var liten og jeg elsker det fremdeles. Heldigvis, for på fredager får ungen velge middagen og det siste 3 år har det stort sett vært risgrøt.
Gjest Ludovie Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Konsistensen er litt stiv, som en slags hybrid mellom grøt og pudding. Høres veldig ut som semulegrynsgrøt, synes jeg.
Gjest Cosette Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Høres veldig ut som semulegrynsgrøt, synes jeg. Ja, den er nok beslektet med den klassiske semulegrynsgrøten og inneholder semulegryn, men den er mye stivere, og inneholder bl.a. kremfløte i tillegg til semulegryn og melk. Noen har vel egg i den også. Blandingsforholdene er også annerledes, den har for eksempel en større andel sukker. Den serveres i én stor skål, og alle forsyner seg med "biter" av grøten (som jo sier noe om dens konsistens), og det følger ikke med noen saus. Spises som en del av kakene, ikke som dessert rett etter middag.
Vofsitofsi Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Smaken av søte og gode bringebær tar meg tilbake til barndommen, og somrene på hytta til morfar, der det var stappfullt av bringebærbusker *mimre*
Silkepiken Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Komle. Men salt kjøtt, kjøttpølser, kålrabi og sprøtt flesk. Og hjemmelaget jordbærsyltetøy på loffskiver med smør. Begge deler var mormor-mat. :-)
Inx Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Ørret stekt med rømme, gjerne på primus eller stormkjøkken. Og varmrøkt ørret i sånn mini, "flatpakka" og bærbar røykovn fra abu.... Hører selvsagt med at dette gjøres i forbindelse med fisketur
kaprifolen Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Ikke akkurat mat, men mormors hjemmelagde ripssaft!
Gjest snoopy_93 Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Jeg tror det må være Får i kål. Husker jeg og broren min + mamma og pappa skulle spise det når jeg var litta. Jeg og broren min skulle absolutt sitte i samme stol og vips så fikk jeg hele skåla med varm får i kål i fanget og brannsår. :gjeiper: Ellers så er det laks i folie med grønnsaker, smør osv som har ligget på grillen og god-gjort seg. Ellers så minner grillmat generelt meg om alle de fine sommerene på campingen.
Ryvre Skrevet 24. mars 2012 #17 Skrevet 24. mars 2012 Medisterkaker, brun saus, poteter og ertestuing. Min bestemor lagde dette til meg hver gang jeg kom på besøk og jeg bare eeeeelsket det. Dessverre er hun død nå og uansett hvir mye jeg og andre prøver å gjenskape den maten så smaker den ikke på langt nær så godt som bestemor sin. Det sier jo litt om at det ikke bare er maten i seg selv som utgjør hele måltiden, men kjærligheten bak, selskapet rundt bordet og minnene man har 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #18 Skrevet 24. mars 2012 av en eller annen grunn leste jeg mareritter som ligger nært ditt hjerte men over til tema:) jeg er samisk ,så matretter jeg har vokst opp med med reinkjøtt beste jeg får!
Purple Basil Skrevet 24. mars 2012 #19 Skrevet 24. mars 2012 Kompe med masse, masse smør. Dette spiste vi ofte i min barndom på Sørlandet, dessverre ikke å få tak i i Oslo:'(
Zakuro Skrevet 24. mars 2012 #20 Skrevet 24. mars 2012 Fårikål:D Minner meg om bestemor:) Glemmer aldri hennes hjemmelagde, ristede brød med hjemmelaget rips og graddost på^^, Og lefsene hennes med hjemmelaget gomme... (hjemmelaget ser ut til å gå igjen her, lol). Ostebagetter(akkurat som de er, uten noe på). Jeg og bestekompisen min pleide å gå å kjøpe dem på Rimi i storefri på vgs:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå