Gå til innhold

Fjerning av amalgan fyllinger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skoletannlegen var nok litt for ivrig med å pøse på med amalgan i tenna mine for 30 år siden.

Nå må en del ut igjen.

Sist jeg fjernet en mindre amalganfylling fikk jeg reaksjoner (kvalm/ pustevansker/ hjertebank) kort tid etter den grusomme lukten kom fra borringen. Luktet svidd, brent og ... rett og slett guffent. Den guffne lukten satt i nesten på meg i dager etterpå, selv om jeg skyllet og renset ofte.

Tannlegen eller jeg brukte hverken maske eller annet beskyttelsesutstyr.

Nå må jeg fjerne flere amalganfyllinger, disse er svært store og fyller hele tanna. Vet ikke om reaksjonen jeg fikk var på kvikksøvl eller bare ubehag av selve lukten. Kanskje jeg burde finne noen andre tannleger som har fult beskyttelsesutstyr for slikt. Derfor lurer jeg på om andre har opplevd lignende ting under fjerning av amalganfyllinger.

Noen her som har skiftet ut amalganfyllinger og fått ubehag av det under behandlingen og/eller etterpå ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reaksjonen kan også ha kommet pga jeg har overfølsomme slimhinner i halsen. Noe som minner veldig på de reaksjonene er får ved astma.( tetner til i halsen)

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at man går til en tannlege som kan dette. Det skal brukes spesielt beskyttelsesutstyr under fjerningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...