Gå til innhold

Oppskrift på innbakt kylling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innbakt kylling på kinarestaurant er noe av det beste jeg veit, men trenger sårt oppskriften på den deigen/røra de har rundt kyllingen. Noen som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tempuramix, selges på matbutikken. Jeg har kjøpt det både på meny og ica før :)

Skrevet

Oh, her vil jeg følge med i tilfelle det kommer en god oppskrift dukker opp :)

Skrevet

Tempuradeigen kan man fint lage selv.

jeg lager den litt på slump, så mengde har jeg ikke helt klart, men prinsippet er følgende, tykk røre hvis du liker mye deig og tynn røre hvis du ikke vil ha så mye deig - med tynn mener jeg ala vaffelkakerøre.

Jeg bruker

Hvetemel

Potetmel

Litt salt

Kaldt vann (kan godt tilsette isbiter for at røra skal bli ordentlig kald, uansett om du velger øl, eller vann)

Evt kaldt øl.

Viktig at vannet og øllet er iskaldt, for at røra skal sette seg på kyllingen o.l denne er veldig fin til scampi også.

Jeg bruker hovedsaklig hvetemel iblandet ca 2 ss potetmel, tilsetter salt, viktig at man bare tilsetter litt og litt væske, for å justere seg frem.

Friter med en gang i ei gryte, la fettet renne av på et kjøkkenpapir.

Skrevet

Vann og øl, eller bare en av delene?

Skrevet

Jeg har prøvd sammen og det gikk veldig greit, du kan også bruke farris :)

Eller bare en av delene alene.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Tempuradeigen kan man fint lage selv.

jeg lager den litt på slump, så mengde har jeg ikke helt klart, men prinsippet er følgende, tykk røre hvis du liker mye deig og tynn røre hvis du ikke vil ha så mye deig - med tynn mener jeg ala vaffelkakerøre.

Jeg bruker

Hvetemel

Potetmel

Litt salt

Kaldt vann (kan godt tilsette isbiter for at røra skal bli ordentlig kald, uansett om du velger øl, eller vann)

Evt kaldt øl.

Viktig at vannet og øllet er iskaldt, for at røra skal sette seg på kyllingen o.l denne er veldig fin til scampi også.

Jeg bruker hovedsaklig hvetemel iblandet ca 2 ss potetmel, tilsetter salt, viktig at man bare tilsetter litt og litt væske, for å justere seg frem.

Friter med en gang i ei gryte, la fettet renne av på et kjøkkenpapir.

Virker som du hadde teken på dette, så jeg må spørre (et dumt spørsmål):

Ikke vært borti fritering før. Hva slags gryte skal man bruke, og hvordan gjør man det? (Og burde man dele opp kyllingfiletene?)

Skrevet

Virker som du hadde teken på dette, så jeg må spørre (et dumt spørsmål):

Ikke vært borti fritering før. Hva slags gryte skal man bruke, og hvordan gjør man det? (Og burde man dele opp kyllingfiletene?)

Har du frityrkoker er det det beste, du kan bruke en hvilken som helst stor gryte (seks liter og større) med tynn bunn til fritering, men ikke teflon.

Frityrolje får du kjøpt på de fleste dagligvarebutikker, litt usikker på om du kan bruke andre typer olje, da fritering krever veldig høye temperaturer. :klo:

Skrevet

Jeg ville ha delt opp kyllingen i biter, og fritert dem i en frityrgryte (elektrisk) en jerngryte eller en wokpanne, jeg bruker mais eller peanøttolje, synes helt klart disse oljene er de beste og fritere med. Velger du en jerngryte eller wokpanne, sørg for å ha et lokk tilgjengelig tilfeldig du skulle være uheldig og oljen tar fyr. Legg da lokk på og skru av varmen! Du vet at oljen er varm nok hvis du stikker en tresleiv nedi oljen og det bobler rundt den, da har du ca 180 grader. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...