Gå til innhold

Hvor effektivt er jogging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg jogger 1 mil (på mølle nå mens det ikke er bra føre ute), 4-5 ganger i uka, med variabel hastighet og stigning i 3 mnd, hvile resultater kan jeg regne med å få?

Når man jogger, slanker man hele kroppen? Får jeg tynnere armer av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solsmil

hvis du i tillegg til joggingen spiser sunt - og spiser mindre kalorier enn du forbrenner totalt, så vil du merke veldig stor forskjell på på tre mnd. Du vil sikkert komme i ganske mye bedre form også, ihvertfall hvis du øker tempoet etterhvert som du blir bedre. Og ja, man slanker hele kroppen. Ikke av bare jogging, men av jogging kombinert med et kosthold der du spiser mindre enn du forbrenner. Og da forbrenner du fett over hele kroppen, så også på armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

hvilke resultater du kan få, avhenger av hvilke resultater du er ute etter. er målet å gå ned i vekt, så avhenger resultatet veldig av hva slags kosthold du har. men hvis du løper så mye, så har du et godt utgangspunkt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Ja, hvis du spiser riktig og riktig mengde mat ved siden av, så er det absolutt mulig. Men hvis du ikke har løpt noe særlig før, ville jeg ikke startet med å løpe 1 mil 5 ganger i uka.

Endret av Solsmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Et tips: Ikke sett deg for heftige mål. Da har man lettere for å gi opp etter en kort tid. Start i det små, så skal du se at ting begynner å skje =) Det tar tid å bygge opp kondisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogging er beste måten å slanke seg på etter min erfaring vertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke har løpt noe særlig før, ville jeg ikke startet med å løpe 1 mil 5 ganger i uka.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Hvorfor ikke?

Hvis du aldri har løpt før, eller har løpt veldig lite før, så er det for det første ganske mye å begynne å trene 5 ganger i uka. Det er også veldig mye å løpe 1 mil hver gang. Det du risikerer da, er å bli overtrent (du kan altså pådra deg diverse skader) som gjør at du plutselig ikke kan trene i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mil 4-5 ganger i uken er en stor belastning for kroppen hvis du er fersk på løpingen. Ville heller variert med litt annen trening i tillegg. Hvis du absolutt vil jogge så bytt mellom intervaller, langkjøring og kortere turer. Jeg ville trent litt styrke også, men det er nå meg da.

En kan ikke punktslanke seg, så det er helt individuelt hvor fettet forsvinner først. Men å om du trener styrke på armene så får du strammet de opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har løpt før, eller har løpt veldig lite før, så er det for det første ganske mye å begynne å trene 5 ganger i uka. Det er også veldig mye å løpe 1 mil hver gang. Det du risikerer da, er å bli overtrent (du kan altså pådra deg diverse skader) som gjør at du plutselig ikke kan trene i det heletatt.

Jeg jogget mye før, men har hatt ufrivillig pause i to mnd pga sykdom. Ønsker å gå ned 10 kg åg stramme kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Som noen har sagt før, hvis du ikke har løpt noe særlig før så kan du lett skade både knærne og ryggen dine ved å begynne å løpe såpass mye med en gang. Du må venne kroppen din til å jogge. Nå vet jeg ikke hvordan kondisen din eller formen din er, men begyn forsiktig og økt etterhver. Det finnes ørten hundre løpeprogrammer på nett, har hørt mye bra om Løplabbet sine treningsprogram men har ikke prøvd de selv. Kanskje en ide å begynne med noe sånt?

Hvis du trener på et treningssenter så ville jeg prøvd å funnet en styrke-saltime som du synes er gøy for å få litt variasjon, motivasjon og for å ha noe gøy å forbinde treningen med. Det er så lett å gi opp når ting begynner å bli kjedelig.

Husk også gode sko!

Lykke til med treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Det som får deg til å gå ned i vekt er at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner. Du kan jogge 10 mil i uka, men vekta vil ikke rikke seg om du spiser feil.

Når det er sagt så løper jeg selv 4-5 mil i uka. Jeg har brukt lang tid på å komme meg til dette stadiet. Det er viktig at du har god løpeteknikk og vet hva du driver med ellers er det lett å få belastningsskader, spesielt lett er det å ødelegge knærne.

Løpingen har gjort at kroppen min er mer definert og at jeg er stram og sterk i kroppen, men det er sammen med et rent kosthold at kroppen min både har lav fettprosent og har beholdt muskelmasse.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som får deg til å gå ned i vekt er at du inntar mindre kalorier enn du forbrenner. Du kan jogge 10 mil i uka, men vekta vil ikke rikke seg om du spiser feil.

Når det er sagt så løper jeg selv 4-5 mil i uka. Jeg har brukt lang tid på å komme meg til dette stadiet. Det er viktig at du har god løpeteknikk og vet hva du driver med ellers er det lett å få belastningsskader, spesielt lett er det å ødelegge knærne.

Løpingen har gjort at kroppen min er mer definert og at jeg er stram og sterk i kroppen, men det er sammen med et rent kosthold at kroppen min både har lav fettprosent og har beholdt muskelmasse.

Trener du noe styrke ved siden av joggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun løp de siste to åra, men jeg brukte god tid på å bygge meg opp, og jeg brukte mange forskjellige løpeprogrammer for å holde motivasjonen oppe :) Med et sunt kosthold har joggingen vært veldig bra for kroppen min :)

Det skal sies at jeg fikk belastningsskade i begynnelsen siden jeg satte meg alt for lange og harde mål, og jeg trodde jeg var i bedre form enn det jeg egentlig var, veldig surt å bli satt tilbake i en måned pga skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Maja*

Trener du noe styrke ved siden av joggingen?

Startet med yoga og pilates for knapt 3 uker siden. Før det har jeg kun jogget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...