Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på hvor mye hele deigen vil veie, med 2,5-3 kg mel? Finns det noen måte å regne ut dette på? Er for the record en brøddeig det er snakk om, med 1,5 l væske.

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Drue
Skrevet

Vann veier ca. 1 kg pr. liter (temperaturen påvirker vekta noe, men ikke nok til å være av relevans her). Skal jeg regne det ut for deg, eller greier du det? :gjeiper:

Gjest Spinell
Skrevet

Deigvekten blir summen av vekten av hver ingrediens.

Gjest Ludovie
Skrevet

Vann veier ca. 1 kg pr. liter (temperaturen påvirker vekta noe, men ikke nok til å være av relevans her). Skal jeg regne det ut for deg, eller greier du det? :gjeiper:

Ikke bare cirka, men nøyaktig, ettersom kilogram først ble definert som vekten av 1 liter vann. :)

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Ikke bare cirka, men nøyaktig, ettersom kilogram først ble definert som vekten av 1 liter vann. :)

Det kan godt være, men det var sikkert brukt en gitt temperatur da det ble målt. Naturfagslærern min Odd lærte meg nemlig at vann var tyngst når det er 4 grader. Materiale forandrer jo volum i ulike temperaturer.

(Det er uansett snakk om veldig fine mål, så i denne sammenhengen er det ingen tvil om at 1 kg vann = 1 l).

edit: Leste nå at målet var gjort med vann på sitt tyngste, altså på 4 grader :)

Endret av Herr Drue
Gjest Ludovie
Skrevet

Det kan godt være, men det var sikkert brukt en gitt temperatur da det ble målt. Naturfagslærern min Odd lærte meg nemlig at vann var tyngst når det er 4 grader. Materiale forandrer jo volum i ulike temperaturer.

(Det er uansett snakk om veldig fine mål, så i denne sammenhengen er det ingen tvil om at 1 kg vann = 1 l).

Hehe, true. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...