Sophie-Ann Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Jeg syns ikke noe om at barn skal prakkes på en sånn nymotens diett som det der. De trenger mer karboydrater enn oss, pga aktivitetsnivået deres er mye høyere enn vårt. MEN, man kan gå på grovkarbo, det gjør vi, og det er både sunt og billig. Syns det lavkarbo dietten er en smule overhysterisk. 2
Fanta Exotic Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Barn trenger karbohydrater for å vokse seg store og sterke!
Linis Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2012 Jeg syns ikke noe om at barn skal prakkes på en sånn nymotens diett som det der. De trenger mer karboydrater enn oss, pga aktivitetsnivået deres er mye høyere enn vårt. MEN, man kan gå på grovkarbo, det gjør vi, og det er både sunt og billig. Syns det lavkarbo dietten er en smule overhysterisk. Ja, de trenger jo karbohydrater for å vokse! Kan du forklare hva grovkarbo er?
Gjest BabyBlue Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Barn kan fint spise mindre fint brød og sukker, men å droppe karbohydrater helt når det gjelder unger som vokser er ikke bra. Hva med å heller bare gå over til grovt brød, grov pasta, fullkornsris, bytte ut nygattien med et sunnere pålegg og få de til å rett og slett spise sunnere? Ingen dør av litt sjokolade fra tid til annen. Vil nå tro det er verre å gi de matvarer som er full av kunstig søtning.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Man får jo i seg sinsykt mye selv om man går på lavkarbo... Dessuten, det heter LAVkarbo. Det betyr ikke at det er NULL karbo. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Barn kan fint spise mindre fint brød og sukker, men å droppe karbohydrater helt når det gjelder unger som vokser er ikke bra. Hva med å heller bare gå over til grovt brød, grov pasta, fullkornsris, bytte ut nygattien med et sunnere pålegg og få de til å rett og slett spise sunnere? Ingen dør av litt sjokolade fra tid til annen. Vil nå tro det er verre å gi de matvarer som er full av kunstig søtning. Det er jo det som er, på lavkarbo skal man få i seg naturlige ting! IKKE kunstige. 1
Sophie-Ann Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Ja, de trenger jo karbohydrater for å vokse! Kan du forklare hva grovkarbo er? Grovkarbo er rett og slett kutte ut alle "kjappe" karbohydrater, slik som hvitt mel, vanlig pasta, vanlig ris og lyst brød. Jeg kjøper kun grov pasta, grov ris og grove brød. Dette er langsomme karbohydrater som metter lenger og blodsukkeret blir mer stabilt. Poteter er også bannlyst hos meg, men det er fordi jeg ikke tåler stivelsen. Barna syns det er supert med pasta, kjøper nemlig masse forskjellige typer. Kiwi har jo satt ned prisene på nøkkelhull produkter, så disse er billige
Linis Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. mars 2012 Men en problemstilling; Hva om barna skal til venner/familieselskaper der det ikke serveres lavkarbo? Det skal jo sies at det er ikke store deler av befolkningen som driver med dette. Går ikke dette da utover mage eller tarmsystem? Barn gomler jo i seg det de får tak i.
Sophie-Ann Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Men en problemstilling; Hva om barna skal til venner/familieselskaper der det ikke serveres lavkarbo? Det skal jo sies at det er ikke store deler av befolkningen som driver med dette. Går ikke dette da utover mage eller tarmsystem? Barn gomler jo i seg det de får tak i. Med mindre man har gluten allergi eller noen annen allergi, gjør det jo ingenting hvis man spiser det en sjelden gang Man må ikke bli alt for hysterisk.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Det er jo det som er, på lavkarbo skal man få i seg naturlige ting! IKKE kunstige. Jeg har lest litt ang denne fotballfrua, og det er jo kunstig sukker i alt hun lager jo....
Gjest BabyBlue Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Det er jo det som er, på lavkarbo skal man få i seg naturlige ting! IKKE kunstige. Virkelig? Hvorfor har jeg da møtt en haug med lavkarbofolk som styrter lettbrus som bare det? Og på lavkarboforum nevnes det jo splenda i hytt og pine, og det er i hvert fall ikke naturlig fremstilt. Virker som om mange mener de kan spise og drikke hva de vil, så lenge det ikke er karbohydrater de inntar.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har lest litt ang denne fotballfrua, og det er jo kunstig sukker i alt hun lager jo.... Hun bruker blandt annet sukrin, som er naturlig... Hva er det du tenker på som hun bruker, og som er unaturlig eller kunstig?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 Virkelig? Hvorfor har jeg da møtt en haug med lavkarbofolk som styrter lettbrus som bare det? Og på lavkarboforum nevnes det jo splenda i hytt og pine, og det er i hvert fall ikke naturlig fremstilt. Virker som om mange mener de kan spise og drikke hva de vil, så lenge det ikke er karbohydrater de inntar. Ja, det finnes kunstige ting man bruker istede. Men, da går det vel heller på at lavkarbo folk ikke gidder å kjøpe det som er ukunstig. Pepsi max, kanskje fordi det ikke er noen karber i det?
Gjest BabyBlue Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Ja, det finnes kunstige ting man bruker istede. Men, da går det vel heller på at lavkarbo folk ikke gidder å kjøpe det som er ukunstig. Pepsi max, kanskje fordi det ikke er noen karber i det? Jeg tror det ligger noe i det. Mange folk som går inn for å slanke seg på lettest mulig måte uten å tenke på hva de inntar i prosessen. Alt går jo bra så lenge kiloene renner av? :gjeiper: Men ja, skal ikke si noe jeg da, som drikker cola zero som vann i helgene (til tross for et normalt kosthold utenom det) Tror alle folk har godt av å kutte ut både det ene og det andre ut av kosten sin. I hvert fall redusere inntaket av enkelte ting. Endret 23. mars 2012 av BabyBlue
Belle de Jour Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er skeptisk. Ikke bare pga hva barn burde få i seg, men det sosiale. Så en familie på TV en gang som hadde innført lavkarbo for hele familien, også barna sine som gikk på barneskolen. Kostholdet så jo i grunnen greit ut, med mye grønnsaker. Men jeg klarer faktisk ikke å se hensikten med å ta fra ungene lørdagsgodtet, og kun gi dem 70% sjokolade. Det ene barnet sa også at han aldri spiste hos venner lenger. Personlig mener jeg at barn ikke burde ha et særlig bevisst forhold til kosthold, annet enn at godteri er på lørdager, at man må spise grønnsaker og de andre åpenbare tingene. Det kan jo bli problematisk når de skal i bursdager ol. Tror ikke jeg hadde peiling på karbohydrater da jeg gikk på barneskolen. 5
kaprifolen Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Lavkarbo og nullkarbo er to vidt forskjellige ting! Jeg tror ingen har godt av at 3 av 4 måltider er brød, som de fleste praktiserer i dag. Å innføre mer proteiner og grønnsaker og sunt fett og mindre hvete, sukker og annen rask, næringsfattig energi, tror jeg mange hadde hatt godt av. En lunsj av grønnsaker og laks eller kylling er definitivt bedre og mer nyttig enn to brødskiver med gulost! Men jeg ville aldri berøvet barn f.eks frukt og bær, selv om det inneholder sukker! 2
Linis Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Jeg er skeptisk. Ikke bare pga hva barn burde få i seg, men det sosiale. Så en familie på TV en gang som hadde innført lavkarbo for hele familien, også barna sine som gikk på barneskolen. Kostholdet så jo i grunnen greit ut, med mye grønnsaker. Men jeg klarer faktisk ikke å se hensikten med å ta fra ungene lørdagsgodtet, og kun gi dem 70% sjokolade. Det ene barnet sa også at han aldri spiste hos venner lenger. Personlig mener jeg at barn ikke burde ha et særlig bevisst forhold til kosthold, annet enn at godteri er på lørdager, at man må spise grønnsaker og de andre åpenbare tingene. Det kan jo bli problematisk når de skal i bursdager ol. Tror ikke jeg hadde peiling på karbohydrater da jeg gikk på barneskolen. Noe jeg tenker på er at det kan slå tilbake på barna når de blir eldre. Hva om de ender opp med å telle kalorier og karbohydrater? Ikke at ikke dette kan skje selv om foreldrene har et normalt kosthold, men jeg vil tro at sjansen er større? Dette er ikke konklusjonen min, bare så folk er klar over det, men det er noe jeg har tanker om personlig. Selv om JEG hadde begynt på lavkarbo, tror jeg jeg ville gitt mine barn et normalt kosthold. Endret 23. mars 2012 av Linis 1
Okapi Skrevet 23. mars 2012 #19 Skrevet 23. mars 2012 Bare for å ha det på det tørre, det er ikke slik at naturlig er bra og kunstig er farlig. Det er helt avhengig av hva slags stoff det er snakk om. Om det er aspartam man vil kritisere, så si aspartam, og ikke kunstig søtning. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #20 Skrevet 23. mars 2012 Det må være rimelig kjipt å være 10 år og få ett påskeegg fylt til randen med 80% kakaosjokolade. Dessuten er det ikke sikkert ett barn vil tåle å spise lavkarbo om han har matallergier. Ikke alle tåler å dytte i seg slike enorme mengder med kunstig sukker, egg og mandler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå