AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Fungerer ikke vaksiner egentlig? Har ei jente på 8 som har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram. For snart to uker siden ble hun skikkelig syk med høy feber, uten egentlige noen spesielle symptomer. Etter ei uke fikk hun vanvittig vondt i ørekjertlene, og hun så ut som en hamster...tok en tur til legen, og joda, det var kusma. Hun ble og angrepet i bukspyttkjertelen, og hadde utrolige magesmerter. Nå er hun heldigvis på bedringens vei, og jeg regner med hun er skoleklar neste uke. Men hvorfor får man sykdommer man er vaksinert imot? Fikk heldigvis ekstra sykedager fra jobb, hvis ikke hadde vi brukt opp kvoten for noen dager siden!
Gjest videmo Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Er derfor en revaksineres nåpr en er 12 år. Les om det her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,4537:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5544:69487::1:5641:1:::0:0
Moscato Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Det er akkurat som at ein kan får vasskoppar for andre gong sjølv om ein eigentleg skulle blitt immun den første gongen. Antistoffa som skulle ha blitt danna då vaksina blei sett (eller, som med vannkoppar, då ein fekk sjukdommen første) har anten ikkje blitt danna, eller dei er blitt danna på feil måte (evt har viruset/bakterien mutert). Då klarer ikkje kroppen å ta knekken på framandlegema med det same, og dei får sjansen til å skape sjukdom. Ingen vaksiner er 100% sikre. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Er derfor en revaksineres nåpr en er 12 år. Les om det her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,4537:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5544:69487::1:5641:1:::0:0 Jeg har lest den, men hun er bare 8! Kusma er en såkalt reisesyke, og vi har ikke vært ute å reist i år (jeg var på jobb i Afrika i fjor, og da tok jeg alle barnevaksinene på nytt igjen... Men jentungen er jo fortsatt innenfor barnevaksinasjonsprogrammet....... Hun har smittet pappaen sin da (så egentlig har jeg to pleiepasienter i hus), håper bare det ikke slår seg ned i testikklene hans, da vi har planer om et barn til..... Ts forresten
Gjest uAnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Det Moscato sier sa legen til meg også da jeg fikk vannkopper for andre gang. Det er bare sånn som kan skje.
Moscato Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Jeg har lest den, men hun er bare 8! Kusma er en såkalt reisesyke, og vi har ikke vært ute å reist i år (jeg var på jobb i Afrika i fjor, og da tok jeg alle barnevaksinene på nytt igjen... Men jentungen er jo fortsatt innenfor barnevaksinasjonsprogrammet....... Hun har smittet pappaen sin da (så egentlig har jeg to pleiepasienter i hus), håper bare det ikke slår seg ned i testikklene hans, da vi har planer om et barn til..... Ts forresten Som du ser i artikkelen, så er det berre i overkant av 90% som er beskytta "i mange år, muligens livet ut". Der står ikkje kor mange som ikkje blir beskytta ved første dose, men det er nok ein del (som det alltid er). Poenget med ei vaksine er at kroppen skal lære å kjenne att "styggingane" som skapar sjukdom. Litt som at du gjerne vil kjenne att typiske telefonnummer som selgarar brukar slik at du kan unngå å ta telefonen når dei ringjer. Den første gongen ein selgar ringer, tek du telefonen fordi du ikkje veit kva som ventar, og du blir nøydd til å argumentere deg fram til eit "nei". Men når du først har oppdaga kva nummer du vil unngå, så avviser du heller samtalen, og så slepp du heile styret. Diverre er det jo ikkje alltid ein treff med denne nummermetoden, så før eller seinare (viss du ikkje reserverer deg) hamnar du i samtale med ein selgar igjen. Slik er det for kroppen òg. Av og til klarer den ikkje å kvitte seg med "styggingane" før det er for seint (fordi dei ikkje kjende dei att med det same), og då blir ein sjuk. Noko av grunnen til at vi i Noreg gjerne tenker at vaksinene er bombesikre, er jo at sjukdomane er så lite utbreidde at den vesle andelen som ikkje er beskytta, gjerne ikkje blir utsette for smitte i det heile (telefonselgarane ringer ikkje til dei). Dermed er det berre nokre få av dei få som kan bli sjuke, som faktisk blir det. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Ts her; Utrolig kjedelig iallefall! Håper bare ikke storesøstera får det også......... (og skal glatt innrømme at jeg holder på å bli sprø av å ha et stk sykt barn som nå er halvfriskt, og holder på å kjede seg ihjel, og et stk mann som er ifølge han døden nær..........)... (må og innrømme at jeg har latt mann og barn være hjemme alene en time hver dag mens jeg har tatt meg en god joggetur for å beholde sinnsroa............er verdens dårligste sykepasser.......)
Gjest Sykepleieren Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Jeg skal si deg TS, jeg er utdannet sykepleier, og sliter selv med å pleie mannen når han er forkjøla/får influensa - menn er HÅPLØSE pasienter!! Takk Gud for treningssenteret! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Jeg skal si deg TS, jeg er utdannet sykepleier, og sliter selv med å pleie mannen når han er forkjøla/får influensa - menn er HÅPLØSE pasienter!! Takk Gud for treningssenteret! Ts; Jepp! MYE lettere med en syk 8-åring, og hun har vært mye mere syk enn mannen! Hun hadde høyere feber, i tillegg til bukspyttkjertelen så ga store smerter..... Mannen hadde knapt en hevelse på halsen (og han har nøye sjekket testikklene, ikke hovne i hele tatt....)....off.....(i tillegg er han lege selv....)
Gjest Nuppdupp Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Ts; Jepp! MYE lettere med en syk 8-åring, og hun har vært mye mere syk enn mannen! Hun hadde høyere feber, i tillegg til bukspyttkjertelen så ga store smerter..... Mannen hadde knapt en hevelse på halsen (og han har nøye sjekket testikklene, ikke hovne i hele tatt....)....off.....(i tillegg er han lege selv....) og så mener han at han er døden nær? nesten litt søtt 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 og så mener han at han er døden nær? nesten litt søtt Ts her; Han er helt håpløs hvis han selv blir syk........ Har han antydning til sår hals så står han på badet og lyser seg selv i halsen, stikker seg selv i fingeren for å sjekke crp, i tillegg til at han ber meg se inni ørene hans Da er det på med ullsokker, skjerf, drikker bøttevis med te og ligger å ynker seg på sofaen........off....(men litt søt da, selv om jeg blir sprø og må ut å ta en joggetur) Bra han ikke er så ofte syk! Veldig morsomt her i vinter da frøkena hadde omgangsyke, tror aldri det har gått så mye antibac her i huset. Like før han spritet hele ungen!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Med en mann som er lege burde han klare å forklare deg hvorfor barnet deres er blitt syk til tross for vaksine synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Med en mann som er lege burde han klare å forklare deg hvorfor barnet deres er blitt syk til tross for vaksine synes jeg. Ts her; Fordi om man er lege så har man ikke peiling på alt innen sykdommer. Iallefall ikke barnesykdommer. Tro det eller ei, men vi har ofte oppsøkt fastlege eller legevakt med sykt barn. Barn er heller ikke hans spesialitet. En kirug har f,eks ikke like god peiling på hjertesykdommer som en kardiolog har. De fleste leger har f.eks heller ikke like god erfaring i svangerskapsomsorg som en jordmor. Tenk deg hvor mye de går igjennom på studiet, alt kan man ikke huske og vite like godt. Noe de fleste leger som tar legevakt vet er å få inn barn med utslett............. Og hvis du ser hva jeg har skrevet tidligere så vet jeg at vaksiner ikke er fullgode, og at man ofte bør revaksineres når man er eldre, men frøkena her er bare 8 år, så derfor trodde jeg at vaksinen fungerte godt nok. Fikk forresten sms fra broren min at han var blitt syk og, mest sannsynlig kusma. Kusma har lang inkubasjonstid, gjerne 18 dager.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 Ts her; Han er helt håpløs hvis han selv blir syk........ Har han antydning til sår hals så står han på badet og lyser seg selv i halsen, stikker seg selv i fingeren for å sjekke crp, i tillegg til at han ber meg se inni ørene hans Da er det på med ullsokker, skjerf, drikker bøttevis med te og ligger å ynker seg på sofaen........off....(men litt søt da, selv om jeg blir sprø og må ut å ta en joggetur) Bra han ikke er så ofte syk! Veldig morsomt her i vinter da frøkena hadde omgangsyke, tror aldri det har gått så mye antibac her i huset. Like før han spritet hele ungen! Lege med helseangst. Ja ja de er nå bare vanlig mennesker de også. Stakkars han når det kommer syke smittsomme personer inn på legekontoret. (Kanskje ikke rart en blir "kastet" fort ut fra enkelte leger når en er syk )
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Lege med helseangst. Ja ja de er nå bare vanlig mennesker de også. Stakkars han når det kommer syke smittsomme personer inn på legekontoret. (Kanskje ikke rart en blir "kastet" fort ut fra enkelte leger når en er syk ) Ts; Han har ikke helseangst, men bare lettere hypokonder og blir som et barn når han blir syk........ Dog, frøkena har vært mye sykere enn han, og hun har klaget mindre
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Ts her; Fordi om man er lege så har man ikke peiling på alt innen sykdommer. Iallefall ikke barnesykdommer. Tro det eller ei, men vi har ofte oppsøkt fastlege eller legevakt med sykt barn. Barn er heller ikke hans spesialitet. En kirug har f,eks ikke like god peiling på hjertesykdommer som en kardiolog har. De fleste leger har f.eks heller ikke like god erfaring i svangerskapsomsorg som en jordmor. Tenk deg hvor mye de går igjennom på studiet, alt kan man ikke huske og vite like godt. Noe de fleste leger som tar legevakt vet er å få inn barn med utslett............. Og hvis du ser hva jeg har skrevet tidligere så vet jeg at vaksiner ikke er fullgode, og at man ofte bør revaksineres når man er eldre, men frøkena her er bare 8 år, så derfor trodde jeg at vaksinen fungerte godt nok. Fikk forresten sms fra broren min at han var blitt syk og, mest sannsynlig kusma. Kusma har lang inkubasjonstid, gjerne 18 dager. Helt greit at man ikke kan alt, men å vite at vaksiner ikke er 100% garanti bør en lege vite. Det er opplyst. Kjedelig er det uansett at dere har fått kusma, god bedring. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #17 Skrevet 4. oktober 2012 Fordi vaksiner IKKE funker. De er fulle av dritt som forstyrrer nervesystem og immunforsvar. Vi vaksinerer ikke, takk og lov. Er aldri syke punktum og bank i bordet bank bank Anonym poster: 28ecdca0671dde0166dc494e8562e76d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #18 Skrevet 4. oktober 2012 Man er litt naiv da. Anonym poster: 4b2fd07a97fefa8c63bc5246c9a5fdd3
Gjest *Maja* Skrevet 4. oktober 2012 #19 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Hahahaha! Hold på å daue da mannen min fikk kusma. Han så ut som et hamster som hadde lagret masse mat i kinnene! Ble selvsagt litt bekymret først pga. faren om at han kunne bli steril, men det skjedde heldigvis ikke. Men ler meg ihjel hver gang jeg ser headshotet vi tok! Når det er sagt: menn er pyser når de er syke! Lol! Bare han er snufsen så er det som om døden banker på døra. Og når mora ringer så blir stemmen plutselig ekstremt stakkarslig. Endret 4. oktober 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #20 Skrevet 4. oktober 2012 Fordi vaksiner IKKE funker. De er fulle av dritt som forstyrrer nervesystem og immunforsvar. Vi vaksinerer ikke, takk og lov. Er aldri syke punktum og bank i bordet bank bank Anonym poster: 28ecdca0671dde0166dc494e8562e76d Nettopp derfor risikerer mine barn å få kusma, fordi du ikke følger vaksinasjonsprogrammet og sørger for at sykdommen smitter fra ikke-vaksinerte barn. Synes ikke holdningen din er noe å rope hurra for.... Anonym poster: fb29d1940d4d746d95deb68c742c3dba 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå