Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal bake bløtkake med marsipanlokk, som skal serveres nå på lørdag. Det jeg lurer på da er når det lønner seg å bake den, dagen før eller dagen den skal serveres?

Jeg har aldri bakt bløtkake/marsipankake, så tar gjerne i mot noen andre tips i slengen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selve sukkerbrødet kan gjerne bakes dagen før. :) Marsipanlokk har jeg aldri laget, litt usikker på om det kanskje blir finest å ha på samme dag?

Skrevet

siden du ikke har gjort det før ville jeg satset på å gjøre det dagen før, du kan eventuelt vente med å ha på marsjipanlokket, men det står fint i kjøleskapet over natten. litt greit å ha god tid når man gjør noe for første gang :) jeg synes også kaka smaker bedre om den får stå et par timer.

jeg pleier å dynke bunnen med brus eller juice, da blir kaka saftigere. ellers ville jeg bare vert nøye med å føle oppskriften, men bløtkake er egentlig ganske lett å lage så det blir sikkert ikke noe problem :)

Skrevet

Ja, en førstegangsbaker bør nok gjøre dette kvelden før for å ha en backup om nødvendig.

Om du skal kjevle ut marsipanen så går det lettest ved å ha plastfilm både under og over marsipanen. Da setter den seg ikke fast i verken bord eller kjevle. For å få marsipanen på kaken tar man 1) av plastfilmen på toppen, 2) lurer en stort flatt grytelokk under plastfilmen som er under marsipanen og 3) plasserer lokket forsiktig på kaken. Dette er det vanskeligste. Jeg pleier ofte å ha en dobbelt opp med marsipan for å ha mulighet til å gjøre alt på nytt om det skulle gå helt galt. Tilslutt tar man forsiktig av plastfilmen som nå er over marsipanlokket.

Det blir best med marsipan med 50% mandler (lilla pakke).

Skrevet

Tusen takk for svar :) Da prøver jeg meg i dag ^^

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bake bløtkake med marsipanlokk, som skal serveres nå på lørdag. Det jeg lurer på da er når det lønner seg å bake den, dagen før eller dagen den skal serveres?

Jeg har aldri bakt bløtkake/marsipankake, så tar gjerne i mot noen andre tips i slengen :)

Siden du ikke har gjort det før,så anbefaler jeg deg å lage sukkerbrødet dagen i forvegen.

Ha gjerne maripanlokket på,men vent med pynten til lørdag om du skal bruke krem til pynting.

Du får kjøpt ferdig kjevelt marsipan.

Skrevet

Siden du ikke har gjort det før,så anbefaler jeg deg å lage sukkerbrødet dagen i forvegen.

Ha gjerne maripanlokket på,men vent med pynten til lørdag om du skal bruke krem til pynting.

Du får kjøpt ferdig kjevelt marsipan.

Hvor får jeg kjøpt den ferdig kvevla marsipanen? :)

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt den ferdig kvevla marsipanen? :)

I vanlige butikker, men tror de kommer i bare en størrelse så da må du være sikker på at den

passer med bredde og høyde på kaken om hele kaken skal dekkes. For meg blir ferdig kjevlet

marsipan omtrent det samme som å kjøpe omelettrøre på kartong. Dvs, det kommer aldri til å skje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempebra å lage den dagen før.om man er erfaren eller ikke så er det ofte best å lage kaker i forveien.pynten kan du ta på selve dagen men resten går fint uten noen problem :) lykke til :)

Skrevet

Jeg skal dynke kaka med melk eller appelsinjuice, men lurer veldig på hvor mye jeg skal bruke. Finner ikke noe svar på dette noe sted.

Noen som vet?

Jeg har delt sukkerbrødet i to, skal jeg dynke toppen av kaka også?

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...