Gå til innhold

Riktig motivasjon for trening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en ung kvinne på 20 år som sliter litt med å motiveres for å trene. Min tidligere motivasjon har ganske enkelt vært at jeg vil slanke meg. Hvis jeg ikke har jogget når jeg planlegger det (blir sittende, og plutselig er det for sent), har jeg fått veldig dårlig samvittighet og følt meg småfeit.

Trening bør vel ikke bare handle om å slanke seg, men også å være god mot sin egen kropp? Hvis jeg nå hadde trent nok og mistet fettet, vile jeg jo ikke hatt mer motivasjon i det hele. Uansett er det dumt å trene fordi jeg føler jeg må.

Hjelp! :unsure:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør velge en treningsform som du liker. Hvis du absolutt ikke liker å jogge, men tvinger deg til det for å holde vekta, så bør du heller velge en annen treningsform. Det er ikke så farlig hva du gjør, så lenge du får opp pulsen.

Om du nå skulle foretrekker bordtennis så gir det bra trening, men du forbrenner mer per tid og kommer i bedre form av å jogge eller å sykle. Hvis du velger en middels intens idrett som bordtennis eller lignende kan det være greit å tvinge seg selv ut på en joggetur eller sykkeltur i uka ved siden av. Ikke først og fremst for å holde deg slank, men fordi det er sunt.

Hvis din primære treningsform er noe du liker så blir det ikke et ork å trene. Det som gir flest helsefordeler er selvsagt å trene en kombinasjon av styrke og utholdenhet, men du kommer langt med å drive med et eller annet som får opp pulsen, samme hva det er.

For min egen del så elsker jeg å sykle lange treningsturer på landeveien. Jeg elsker landskapet her på Østlandet, elsker å kjenner vinden mot huden (når det blir litt varmere i været), og jeg elsker følelsen av å være i god form slik at jeg kan tråkke til skikkelig i enkelte motbakker. Igjen, du bør trene fordi du liker treningsformen, ikke primært for å bli slank.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...