girl95 Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Hei, jeg skal ha en del fremføringer i den kommende tiden framover, men jeg tror jeg har presentasjonsangst. Når jeg bare hører ordet "fremføring" får jeg en ubehagelig følelse i magen. Jeg for lov av en del lærere å fremføre for bare dem noen ganger, men det er ikke alltids det funker. Når jeg fremfører skjelver jeg, jeg snakker utrolig sakte og fort, jeg får til og med tårer (som jeg prøver å skjule). JEg skal ha fremføring i Engelsk og er nødt til å ta det for alle, jeg tenker på det hver dag og lurer på hvordan jeg skal få fullført det. Hva skal jeg gjøre? :/ Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 De fleste er litt nervøse for å fremføre, og øving gjør faktisk mester. Pass på at du kan stoffet godt, så trenger du ikke å bekymre deg for det, i alle fall. 1
girl95 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2012 JEg har tenkt å hoppe i det mange ganger, og har gjort det en del ganger også, men jeg føler ikke at det hjelper noe særlig. Det er like skremmende og ille hver gang :/
Gjest Thessie! Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Det blir ikke bedre med mindre du trener på det. Det hjelper nok å tenke på at du helt sikkert ikke er den eneste i klassen som misliker å framføre. Det er veldig normalt, men det blir vanligvis bedre etter noen ganger. Det er også lurt å faktisk lese mye på det du skal framføre og at du føler deg trygg på det faglige.
Gjest Thessie! Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 JEg har tenkt å hoppe i det mange ganger, og har gjort det en del ganger også, men jeg føler ikke at det hjelper noe særlig. Det er like skremmende og ille hver gang :/ Hvor mange er en del? Det skal noen ganger til. Det er ikke sånn at man blir vant til det etter 2-3 ganger. Men jeg vet ikke hvordan du er ellers. Om det kan ha sammenheng med at du er usikker på deg selv også i andre situasjoner. Men det blir nok bedre!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Sørg for å kunne det godt, og øv på å presentere det for deg selv, gjerne foran speilet. Mange ganger. Jeg er dårlig på dette selv, men det hjelper å kunne det godt.
girl95 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2012 Men når jeg framfører er det så mange øyne som stirrer på meg at jeg bare blir mer nervøs, jeg vet ikke hvor jeg skal se. Kan ikke se på læreren heller for de foretrekker at du ikke bare stirrer på dem :/
girl95 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2012 Tusen takk for alle svar, skal prøve ut tipsene og se om det virker Men jeg er virkelig kjempe redd :/
Gjest Thessie! Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Men når jeg framfører er det så mange øyne som stirrer på meg at jeg bare blir mer nervøs, jeg vet ikke hvor jeg skal se. Kan ikke se på læreren heller for de foretrekker at du ikke bare stirrer på dem :/ Du trenger ikke å la øynene vandre over publikum til å begynne med. Stirr gjerne på læreren dersom du føler at det er tryggest, eller kanskje en god venninne. Selv om læreren foretrekker at du ikke ser på h*n gjennom hele framføringen, så får du bare gjøre det dersom det er det som skal til for at du skal tørre. Du kan heller etter noen ganger begynne å se på et par til, og så et par til, og til slutt kan du se på hele klassen uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 Tusen takk for alle svar, skal prøve ut tipsene og se om det virker Men jeg er virkelig kjempe redd :/ Du har krav på en eller annen form for tilrettelegging. Hvis du føler at læreren ikke tar deg på alvor bør du snarest mulig gå til fastlegen din eller bestille time hos en psykriater. Få legeerklæring på at du skal slippe fremføring. Da kan ingen lærer tvinge deg. De kan ikke sette seg over legens avgjørelse.
Gjest -J- Skrevet 22. mars 2012 #12 Skrevet 22. mars 2012 Øvelse gjør mester! Selv er det så sjeldent at jeg har offentlige presentasjoner eller taler at når jeg først gjør det, så er jeg alltid rimelig nervøs før jeg begynner. Noen tips: 1) Lær deg stoffet godt slik at du ihvertfall ikke har noen problemer der. 2) Øv på presentasjonen hjemme flere ganger for deg selv. 3) Fremfør for nærmeste familie. 4) Lukk øynene, visualiser og se for deg at du snakker rolig og behersket og at alt går veldig bra. 5) Når du holder foredraget kan det hjelpe å fokusere blikket på noe i salen. Du trenger ikke om å se på de som sitter der. Se på noe ovenfor hodene deres om du vil. Kanskje du har en venn i salen som du kan se på. 6) Ta den tiden du trenger og vær ikke redd for å ta deg pauser. 7) Se for deg de som sitter i salen nakne. Noen tips fra toppen av hodet mitt. Jeg vil uansett anbefale deg å bare hoppe i det og ikke unngå dette, da det vil gjøre ting verre på sikt. Lykke til med presentasjonen! No big deal, ok?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #13 Skrevet 22. mars 2012 Jeg har samme problemer som deg. Det blir litt bedre gang for gang etter hvert som du øver. Ha blikkontakt med publikum. La øynene sveipe rommet. Vær obs på kroppsholdningene dine. Gå litt fram og tilbake, ikke stå stiv som en stokk. Da blir det lett til at stemmen begynner å skjelve. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #14 Skrevet 22. mars 2012 Du har krav på en eller annen form for tilrettelegging. Hvis du føler at læreren ikke tar deg på alvor bør du snarest mulig gå til fastlegen din eller bestille time hos en psykriater. Få legeerklæring på at du skal slippe fremføring. Da kan ingen lærer tvinge deg. De kan ikke sette seg over legens avgjørelse. Gi deg, da. Dette er ikke en sykdom, men en helt vanlig angst som mange har frem til de har blitt vant til situasjonen. Lykke til, TS 9
Gjest -J- Skrevet 22. mars 2012 #15 Skrevet 22. mars 2012 Du har krav på en eller annen form for tilrettelegging. Hvis du føler at læreren ikke tar deg på alvor bør du snarest mulig gå til fastlegen din eller bestille time hos en psykiater. Få legeerklæring på at du skal slippe fremføring. Da kan ingen lærer tvinge deg. De kan ikke sette seg over legens avgjørelse. Sikker på at dette ikke er å dra det litt langt? De aller fleste som ikke gjør slikt hver dag er ukomfortable med å holde slike presentasjoner. Enkelte undersøkelser viser jo at mange folk frykter mer å holde en offentlig presentasjon enn å dø. Jeg er dog enig om dette er et problem som går på helsa løs, men om det er sunn nervøsitet og frykt, så bør man rett og slette bare gjøre det. Hvis ikke kan man risikere at komfortsonen begynner å krympe og man blir redd andre ting også. Å konfrontere det man er redd er ofte den beste kuren da man innser at det ikke er noe å være redd for når det kommer til stykket. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #16 Skrevet 22. mars 2012 1) Lær deg stoffet godt slik at du ihvertfall ikke har noen problemer der. 2) Øv på presentasjonen hjemme flere ganger for deg selv. 3) Fremfør for nærmeste familie. 4) Lukk øynene, visualiser og se for deg at du snakker rolig og behersket og at alt går veldig bra. 5) Når du holder foredraget kan det hjelpe å fokusere blikket på noe i salen. Du trenger ikke om å se på de som sitter der. Se på noe ovenfor hodene deres om du vil. Kanskje du har en venn i salen som du kan se på. 6) Ta den tiden du trenger og vær ikke redd for å ta deg pauser. 7) Se for deg de som sitter i salen nakne. Noen tips fra toppen av hodet mitt. Jeg vil uansett anbefale deg å bare hoppe i det og ikke unngå dette, da det vil gjøre ting verre på sikt. Lykke til med presentasjonen! No big deal, ok? 1-6 er gode tips. 7 er idiotisk. 2
girl95 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. mars 2012 Tusen hjertelig takk for alle bra tips, skal prøve ut og krysser fingrene for det beste
Gjest -J- Skrevet 22. mars 2012 #18 Skrevet 22. mars 2012 1-6 er gode tips. 7 er idiotisk. Du er idiotisk. Og naken.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #19 Skrevet 22. mars 2012 Gi deg, da. Dette er ikke en sykdom, men en helt vanlig angst som mange har frem til de har blitt vant til situasjonen. Lykke til, TS Innlegg nr.4 fra TS kan tyde på at dette er mer enn vanlig angst og at "bare-å-hoppe-i-det" taktikken ikke fungerer. Da kan det være på tide å søke profesjonell hjelp.
Gjest Offensive Pie Skrevet 22. mars 2012 #20 Skrevet 22. mars 2012 Har du spurt læreren din om noen form for tilrettelegging? En jente i min klasse på ungdomsskolen slet med presentasjonsangst, og hun fikk presentere i mindre grupper. Disse gruppene ble stadig større, til hun også presenterte for hele klassen. Hun fikk trent av seg angsten, over lengre tid. Kan dette være noe å tenke på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå