Gå til innhold

Skal syke mennesker straffes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes du at syke mennesker som begår forferdelige forbrytelser bør straffes? Eller bør de heller få hjelp eller sleppes fri? Hva mener egentlig folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syke? kreftsyke? Psykisk syke? Hva slags syke?

Skrevet

Synes du at syke mennesker som begår forferdelige forbrytelser bør straffes? Eller bør de heller få hjelp eller sleppes fri? Hva mener egentlig folk?

Få hjelp, men ikke nødvendigvis slippes fri.

• Liker 1
Skrevet

Du mener psykisk syke som har begått alvorlige voldshandlinger eller drap, ikke sant? I enkelte tilfeller mener jeg samfunnet bør beskyttes fra slike mennesker.

• Liker 1
Skrevet

De skal ikke slippes fri. Min og alle andre uskyldiges frihet er selvfølgelig mere viktig å ivareta en friheten til en syk forbryter.

Noen ganger må de straffes.. Som f.eks. Breivik. Han er jo fullstendig klar over at det han har gjort er en forbrytelse. At han drepte barn er jo selvfølgelig utilgivelig uansett om han er syk å mener at dette var noe han måtte gjøre for å få liv i sin sinnsyke filosofi.

Det jeg har skrevet over er det jeg mener. Kort og greit. Syke mennesker som utgjør en trussel for andres sikkerhet burde overvåkes/ha tilsyn før de klikker.

De aller fleste som er istand til å gjøre en forbrytelse er istand til å ta straffen for den. Men straffen kan jo selvfølgelig variere litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frihetsberøvelse skal de ha okke som.

Om forbryteren sitter innelåst i fengsel eller innelåst på galehus er meg revnende likegyldig så lenge forbryteren holdes vekke fra samfunnet utenfor.

• Liker 1
Skrevet

De bør selvfølgelig sperres inne. Evt. få hjelp i fengselet, men jeg mener uansett at de skal være i et fengsel, og ikke på et sykehus!

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til straff, men ser ingen annen løsning i skrivende stund. Jeg ser forresten ingen grunn til å gjøre stor forskjell på syke og friske mennesker. Mange syke mordere vet nøyaktig hva de driver med, selv om noen sak-kyndige ikke tror de er så innmari tilregnelige.

Det som er best er å lære de kriminelle ok adferd. Lære de å snakke i stedet for å skyte.

En gruppe syke mennesker, som regnes for å være normale, men som egentlig er sykere enn de sinnsyke er de som er sykelig sjalu. Jeg tror ikke de går straffefri pga deres sykdom.

Skrevet

Jeg mener alle som begår lovbrudd bør rehabiliteres/behandles/få hjelp. Er man psykisk frisk bør man straffes, men hjelpes/tvinges til å finne bedre livsalternativer enn å begå lovbrudd, istedet for å -bare- låses inne og se tv, lese bøker eller spikre paller.

Psykisk syke mennesker bør få behandling uansett hvilke lovbrudd de har begått, og samtidig holdes unna samfunnet. Jeg synes også terskelen for å slippe løs psykisk syke mennesker er altfor lav. Det viser seg jo gang på gang, psykisk syke slippes ut på tross av EGET ØNSKE om å få hjelp, og begår drap, selvmord eller vold mot uskyldige ukjente/familie i ettertid. Knivstikkingen av de tre på trikken nå sist, mordet på trikken på Bislett for et par år siden, han som drepte moren sin for et par mnd siden osv. er typiske eksempler på fortvilte psykisk syke mennesker som aldri burde slippes løs fra psykiatrien.

Det er selvsagt personene selv som begår drap, men jeg mener psykiatrien har et ansvar for å holde på mennesker som selv ikke vil ut i samfunnet. Det er uforsvarlig, og det går utover oss andre som aldri kan vite om en person "klikker" der og da ute i offentlighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...