Lutetium 71 Skrevet 22. mars 2012 #1 Del Skrevet 22. mars 2012 Hvorhen på tastaturet finner man dem? Det er altså disse jeg er på jakt etter: “ og ” Ovennevnte tegn måtte jeg kopiere fra en wikipedia-artikkel, siden jeg ikke aner hvor de befinner seg på tastebrettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 22. mars 2012 #2 Del Skrevet 22. mars 2012 Er det bokstaver med dobbel apostrof? Det nærmeste jeg kommer, er ", som liggerpå 2-tallet. Dvs. man må holde inne shift-knappen og trykke på 2-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 22. mars 2012 #3 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) ˝ fikk jeg med alt+shift+W. Den andre fant jeg ikke på lista over symboler i Word. Tør jeg spørre hva du skal med det? edit: Ser nå at tegnet jeg kom med ikke var likt med ditt. edit2: Nå vet jeg det. Alt+shift+N og Alt+Shift+M “ ” Endret 22. mars 2012 av Herr Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 22. mars 2012 ˝ fikk jeg med alt+shift+W. Takk! Den andre fant jeg ikke på lista over symboler i Word. Tør jeg spørre hva du skal med det? Ikke noe mer komplisert enn å bruke noe mer korrekt markering av sitat enn jeg har benyttet hittil, på forumet her. Tommetegnet (den som ligger på 2 tallet, som Cervix påpeker), er ikke korrekt bruk, men det er den som er mest tilgjengelig, så jeg ender jo opp med å bruke den. Ja, man kan bruke {{ og }}, men de så enorme ut! alt+shift+W fungerte desverre ikke her på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 22. mars 2012 #5 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) “” er heller ikke riktig på norsk, så om du først skal gjøre det skikkelig, så er det shift+alt+v og shift+alt+b som gjelder. «Slik». Men helt ærlig: Who cares Endret 22. mars 2012 av Herr Drue 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #6 Del Skrevet 22. mars 2012 Takk! Ikke noe mer komplisert enn å bruke noe mer korrekt markering av sitat enn jeg har benyttet hittil, på forumet her. Tommetegnet (den som ligger på 2 tallet, som Cervix påpeker), er ikke korrekt bruk, men det er den som er mest tilgjengelig, så jeg ender jo opp med å bruke den. Ja, man kan bruke {{ og }}, men de så enorme ut! alt+shift+W fungerte desverre ikke her på forumet. Det avhenger nok av hvilken data man har og hvilket tekstbehandlingsprogram man bruker. Og, " er ikke tegnet for tomme, '' er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #7 Del Skrevet 22. mars 2012 Det avhenger nok av hvilken data man har og hvilket tekstbehandlingsprogram man bruker. Og, " er ikke tegnet for tomme, '' er. Okey, det ble litt utydelig. Den på 2-tallet er det ikke ("), men dobbel primtegn (''). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #8 Del Skrevet 22. mars 2012 Det avhenger nok av hvilken data man har og hvilket tekstbehandlingsprogram man bruker. Og, " er ikke tegnet for tomme, '' er. Er det et eget tegn, eller bruker du 2 stk av denne: ' ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #9 Del Skrevet 22. mars 2012 Er det et eget tegn, eller bruker du 2 stk av denne: ' ?? To av den, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 22. mars 2012 #10 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Er det lov å vise til Språkrådet sine nettsider no? Utdrag: Utsjånaden på hermeteikna varierer mykje. Tre hovudtypar av doble teikn (med variantar) er vanlege i norsk, sjå kulepunkta nedanfor. Det er ikkje fastsett offisielle reglar som seier kva type hermeteikn ein skal bruke, eller korleis teikna skal sjå ut, meir i detalj. Endret 22. mars 2012 av Moscato 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 22. mars 2012 “” er heller ikke riktig på norsk, så om du først skal gjøre det skikkelig, så er det shift+alt+v og shift+alt+b som gjelder. «Slik». Men helt ærlig: Who cares Ettersom det ser ut til å være en komplisert sak å bruke doble apostrofer, er jeg tilbøyelig til å være enig. Fuck it! Det avhenger nok av hvilken data man har og hvilket tekstbehandlingsprogram man bruker. Og, " er ikke tegnet for tomme, '' er. Huh? Det siste der er vel bare en enkel apostrof, skrevet to ganger? Jeg kunne jo kanskje brukt den da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #12 Del Skrevet 22. mars 2012 Er det lov å vise til Språkrådet sine nettsider no? Utdrag: Utsjånaden på hermeteikna varierer mykje. Tre hovudtypar av doble teikn (med variantar) er vanlege i norsk, sjå kulepunkta nedanfor. Det er ikkje fastsett offisielle reglar som seier kva type hermeteikn ein skal bruke, eller korleis teikna skal sjå ut, meir i detalj. Hvis du leser hele artikkelen, bruker språkrådet kun den riktige formen for anførselstegn. « ». http://www.korrekturavdelingen.no/K4AnforselstegnBRUK.htm norsk «ord» «tekst ‘ord’ tekst» «tekst «ord» tekst» http://no.wikipedia.org/wiki/Anførselstegn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 22. mars 2012 #13 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hvis du leser hele artikkelen, bruker språkrådet kun den riktige formen for anførselstegn. « ». http://www.korrekturavdelingen.no/K4AnforselstegnBRUK.htm http://no.wikipedia.org/wiki/Anførselstegn Klart dei brukar berre den eine forma. Når ein har fleire tillatne former er jo den einaste/største synda ein kan gjere å vere inkonsekvent. Ein må velje eitt alternativ, og halde seg til det gjennom heile teksten. Det at « og » er den mest vanlege forma for hermeteikn i norsk typografi er ikkje synonymt med at den er meir riktig enn dei andre. Den er berre ei av dei riktige. Endret 22. mars 2012 av Moscato 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #14 Del Skrevet 22. mars 2012 Klart dei brukar berre den eine forma. Når ein har fleire tillatne former er jo den einaste/største synda ein kan gjere å vere inkonsekvent. Ein må velje eitt alternativ, og halde seg til det gjennom heile teksten. Det at « og » er den mest vanlege forma for hermeteikn i norsk typografi er ikkje synonymt med at den er meir riktig enn dei andre. Den er berre ei av dei riktige. Nei, det er den eneste riktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 22. mars 2012 #15 Del Skrevet 22. mars 2012 I Windows er det mulig å skrive en del spesialtegn via de nummeriske tastene til høyre på tastaturet. Mange av spesialtegnene har en tilhørende firesifret tallkode, og hvis man holder nede [ALT] mens man skriver tallkoden på de nummeriske tastene, så kommer tegnet frem. „Her ser vi 0132 og 0148.” “Dette er 0147 og 0132.„ Andre eksempler kan f.eks. være for alle som ofte bruker fotnoter, da er det gull å lære seg 0185 (¹), 0178 (²) og 0179 (³). For å finne listen over alle tegn med tilhørende kode, så kan man bruke programmet "tegnkart" (charmap.exe). Tegn som har tilhørende kode viser dette nederst til høyre i programmet (Alt+1234). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #16 Del Skrevet 22. mars 2012 I Windows er det mulig å skrive en del spesialtegn via de nummeriske tastene til høyre på tastaturet. Mange av spesialtegnene har en tilhørende firesifret tallkode, og hvis man holder nede [ALT] mens man skriver tallkoden på de nummeriske tastene, så kommer tegnet frem. „Her ser vi 0132 og 0148.” “Dette er 0147 og 0132.„ Andre eksempler kan f.eks. være for alle som ofte bruker fotnoter, da er det gull å lære seg 0185 (¹), 0178 (²) og 0179 (³). For å finne listen over alle tegn med tilhørende kode, så kan man bruke programmet "tegnkart" (charmap.exe). Tegn som har tilhørende kode viser dette nederst til høyre i programmet (Alt+1234). Flottings, takk! Problemer er bare at om man ikke har ett dedikert talltastatur, må man slå på NumLock, holde nede ALT, og skrive inn koden, bare for å lage ett anførselstegn. Deretter må man huske å slå NumLock av igjen, ellers blir det gråt og tenners gnissel. Tror jeg ender opp med å fortsatt misbruke "tommesymbolet", eller hva det nå er for noe rart som lurker over totallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå