Gjest Iah Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 jeg skal til Oslo fra fredag til lørdag neste uke og har med meg en person som aldri har vært i Oslo før. Selv har jeg vært i byen mange ganger, men er på ingen måte kjent og er skyldig retningssans så jeg må legge en plan. Så som turist i hovedstaden, hva MÅ man få med seg? Alle forslag er velkommene. De eneste ønskene jeg har fått er å besøke et bryggeri (noe jeg ikke engang aner om finnes) og å gå på kafé..
Gjest Badabing Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Jeg synes sånt er vanskelig selv, tenker ikke over hva som finnes når man bør midt oppi det Oslo mikrobryggeri kunne kanskje vært noe? Grünerløkka har jo hyggelige kafeer. Frognerparken hvis det er fint vær. Operaen vil personen sikkert se.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Verdt å få med seg: - Holmenkollen - Frognerparken - Aker Brygge/Tjuvholmen - Akershus Festning - Karl Johansgate - Slottet - Operaen - Grünerløkka Våger meg på en litt mer detaljert plan, med tanke på at dere sikkert ankommer Oslo på ettermiddagen fredag. Fredag Rusle gjennom Karl Johansgate til slottet, så Kristian IVs gate/Grensen tilbake til Oslo Domkirke (Stortorvet). Deretter Torggata over Youngstorget opp til Nybrua, om Olaf Ryes Plass og Birkelunden. Ett stopp på Schouskjelleren Mikrobryggeri helt nederst på Grünerløkka er obligatorisk, og en matbit kan nytes på ett av 'løkkas 100± utesteder. Rute @ Google Maps Lørdag T-banen til Frognerseteren, deretter gå til fots ned Holmenkollen - besøk gjerne hopptårnet. Så T-banen ned til Majorstua, der dere vandrer gjennom Frognerparken. Ta så Trikk 12 fra stoppet rett på utsiden av Frognerparken/Vigelandsparken til Aker Brygge. Da er det kanskje tid for en lunsj, og mange muligheter der i området. Så vil jeg anbefale at dere vandrer Rådhusgata, gjerne med en liten tur innom Akershus festning på veien, bort til Operaen. Da tipper jeg dere er fornøyd for dagen. Da har dere i mine øyne sett mye av det beste Oslo har å by på.
Gjest Iah Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Herlig, tusen takk for tips! Og helt genialt med en så detaljert plan. Jeg trenger all hjelp jeg kan få. Har hele dagen fredag, ankommer på formiddagen.
MissStiles Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Du har fått mange gode tips allerede!! Sist gang jeg var på sightseeingtur med ei venninne i Oslo, så tok vi turen til Bygdøy. Da fikk vi sett på både FRAM, Kon-Tiki, Norsk Folkemuseum og Vikingskiphuset. Deretter tok vi t-banen opp til Holmenkollen, for å se på den nye hoppbakken. Man kan spise lunsj på Holmenkollen restauranten. Fin utsikt over byen! Ellers er det fint å gå rundt Akershus Festning. Både museum og fin utsikt over Aker Brygge. Kan også anbefale å besøke Rådhuset. Veldig fint der inne. Flinke guider der inne. Kan ikke glemme det nye Opera-huset. Gå rundt på taket!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Herlig, tusen takk for tips! Og helt genialt med en så detaljert plan. Jeg trenger all hjelp jeg kan få. Har hele dagen fredag, ankommer på formiddagen. Bare hyggelig! Museumstur til Bygdøy på formiddagen fredag da kanskje. Eller rett og slett bare sjekke ut shoppingmulighetene.
SoftKitty Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Hvor gamle er dere? Dere har kanskje lyst til å shoppe litt? Jeg ville egentlig holdt meg unna Karl Johan, men gått hele Bogstadveien/Hegdehaugsveien. Kan starte på Majorstua, ender opp i Slottsparken, så kan man se slottet også, det synes jeg man bør om man skal være turist. Ikke langt fra slottet er Nasjonalgalleriet, om dere liker kunst. Ville også dratt til Grunerløkka, mange fine butikker der og koslige spisesteder. Litt mye folk på lørdager da.. Start på Nybrua (der Schous bryggeri ligger) og gå opp til Birkelunden. Nedre halvdel er det best å ikke gå langs trikkeskinnene, men neste parallellgate til venstre, som heter Markveien. Frognerparken er også verdt et besøk som turist vil jeg påstå. Aker Brygge er fint om det er varmt og sol, kan se på Akershus festning og ta seg en overpriset utepils.
Gjest Indra Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Botanisk hage og Munchmuseet på Tøyen. Især hagen er jeg glad i.
Gjest Iah Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 Tusen takk gode forslag, dette er til stor hjelp! Vi er i midten av 20-årene og shopping skal vi selvsagt ta oss tid til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå