Gå til innhold

Den nye vaktloven... surr....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort, vi har ikke fått gjort et pøkk med den nye vaktloven som har kommet, på utestedet jeg jobber på. Jeg prøver å få til møte med politi, men de er treige. Og snart trer jo denne loven i kraft (1 april).

Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre om vi ikke får møte med politi veeeeldig snart. Enten så må vi bare ta en sjangs og drite litt i den nye loven til vi får ordna opp i dette her, og fortsette å ha åpent med de vanlige vaktene våre.,... Eller så må vi stenge til vi har fått fiksa opp i det?

Det sier vel kanskje seg selv at siden det er en lov så blir det dumt å ikke følge den....... Men så kunne vi jo fått løst det bare lokalpolitiet hadde klemt plass til et møte med oss i kalenderen sin snart....

(men så er det jo "vår" feil at det her ikke er blitt tatt tak i før... ikke min feil forresten, jeg er ny her og er bare blitt kasta inn i en sak som ingen gadd bry seg om før nå...)

Vi er et studentutested som drives frivillig forresten.

Hva skal jeg gjøre? :/ Stenge inntil videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje greit å informere om hva den nye vaktloven dreier seg om, for de av oss som ikke jobber med den slags...?

Og hvor lenge før har dere prøvd å booke et møte? Om du ringer politiet og ber om et møte, har jeg vondt for å tro at INGEN kan lage en avtale innen en uke, ti dager?

Endret av kaprifolen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

den er jo litt omfattende, så jeg tenkte noen som hadde peiling kunne svare. Jeg vet ikke helt hvem jeg kan henvende meg til, siden folk her borte sier så mye forskjellig og det er helt umulig å finne en løsning.

Og ikke en god ide å lempe hele saken over på studenter som ikke har peiling liksom... føler jeg sitter helt fast.

Men info om loven her: http://www.norskrockforbund.no/nor/pages/1008-hvilke_konsekvenser_faar_den_nye_vaktloven_for_oss_som_arrangoer

Jeg har googlet masse rundt, men ikke blitt noe klokere. Har hatt møter med folk på høgkolen her som har noe med studentlokalet å gjøre, men de vet like mye som meg.... derfor jeg har prøvd å få møte med politiet.

Og ja, nå har det snart gått 3 uker siden jeg var innom politikontoret første gang. Var der på mandag også og purret... Fikk beskjed om at han jurist-fyren hadde veldig mye å gjøre, men han visste at han skulle ringe meg tilbake, og hun i kontoret sa at jeg SKULLE få en telefon fra de....

Føler jeg ikke kan gjøre annet enn å vente på at politiet ringer.... jeg har ikke peiling på hva vi skal gjøre med utestedet etter 1 april, hvis det ender opp med at jeg ikke får møte med politiet etter påskeferien....

AnonymBruker
Skrevet

Alle lover finnes på lovdata, du må søke der, ikke google.

AnonymBruker
Skrevet

Alle lover finnes på lovdata, du må søke der, ikke google.

Jeg er ganske fullt klar over hva loven inneholder. Det er ikke det jeg spør om... jeg bare forstår den ikke 100% og lurer på om det er noen omveier. Derfor jeg vil ha møte med politi så de kan ta en vurdering.

Men får jeg ikke møte med politi før etter påskeferien så lurer jeg på om vi bare må stenge utestedet? :S

(Og nei, det er ikke min feil at det er blitt så mye surr og i siste liten her... lang historie.....)

AnonymBruker
Skrevet

Særskilte unntak for studentutesteder: http://studvest.no/kultur/vaktlovseier-til-studentutestedene

det er nå vel og bra det. Noen på høgskolen snakket også om at vi kunne fortsette med egenvakthold omtrent som før... men må jo søke til politiet om det, og får jeg ikke gjort det før 1 april, hva gjør jeg da?

Politiet er jo så grundig treige.

Kan man tøye litt på det, og ha åpent som vanlig etter 1 april, også søke etterhvert, eller SKAL det være søkt om og være ordnet FØR 1 april?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske fullt klar over hva loven inneholder. Det er ikke det jeg spør om... jeg bare forstår den ikke 100% og lurer på om det er noen omveier. Derfor jeg vil ha møte med politi så de kan ta en vurdering.

Men får jeg ikke møte med politi før etter påskeferien så lurer jeg på om vi bare må stenge utestedet? :S

(Og nei, det er ikke min feil at det er blitt så mye surr og i siste liten her... lang historie.....)

Da må du henvise til hva i lovteksten du ikke forstår.

AnonymBruker
Skrevet

Du får da søkt før 1. april! bareå søke i dag, det. Søknaden kan fint skrives uten at dere har hatt møte med lokale politiet. Om du er i stuss på hvordan du skal formulere deg, så ta kontakt med styret i ett av de større studentersamfundene, som Samfundet i Trondheim eller Kvarteret i Bergen.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du henvise til hva i lovteksten du ikke forstår.

spørsmålet jeg ønsker å stille de er egentlig bare; kan vi drive samme vakthold som vanlig? Eventuelt hva slags endringer må vi gjøre? Hvor mye vil det koste? Kan jeg få evt søknadsskjema? Kan dere ta en vurdering på vaktholdet våres?

Eller må vi leie inn fra vaktselskap?

alle de spørsmålene, pluss fler, dukker opp når jeg leser om den loven:( Jeg har null peiling, ble bare kasta rett inn i dette her :(

AnonymBruker
Skrevet

Du får da søkt før 1. april! bareå søke i dag, det. Søknaden kan fint skrives uten at dere har hatt møte med lokale politiet. Om du er i stuss på hvordan du skal formulere deg, så ta kontakt med styret i ett av de større studentersamfundene, som Samfundet i Trondheim eller Kvarteret i Bergen.

Finner ikke noe søknadsskjema på nettet ihvertfall:(

Jeg leste en plass at søknadsfristen for eget vakthold gikk ut i august eller ifjor eller når det nå var... Vet ikke om det gjelder det jeg vil søke om men....

De som hadde ansvaret før meg har ikke søkt om noenting eller gjort noe med dette her, så det har bare balla på seg og jeg skjønner ingenting....

Skrevet (endret)

Du skulle ha søkt før 01.oktober 2011 for fortsatt egenvakthold.

Eneste sjansen jeg ser, er at du må høre om det er en mulighet for å få dispensasjon fra loven frem til du har fått et møte. Og du kan selvsagt ikke sitte å vente på svar, du må purre jevnt og trutt.

Jeg ville tatt kontakt med "hovedkontoret" til studentersamskipnaden eller hvem dere er driftet av, og bedt om råd der.

Også ville jeg bedt alle de aktuelle om å søke om vandelsattest først som sist, så søknadene deres er behandlet fortest mulig og ikke forsinker prosessen ytterligere.

Endret av kaprifolen
Skrevet

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser/vaktvirksomhet/

Når man leter etter noe så er det en fordel å begynne med å lete der det er mest sannsynlig at man finner det.. Her er det informasjon + søknadsskjema, og som noen andre nevnte over her, så er det sikkert lurt å kontakte en større studentorgansisasjon om du fortsatt ikke forstår det:)

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha søkt før 01.oktober 2011 for fortsatt egenvakthold.

Eneste sjansen jeg ser, er at du må høre om det er en mulighet for å få dispensasjon fra loven frem til du har fått et møte.

ok, fint at det kan være en mulighet. kan stikke nedom politikontoret igjen og høre om det snart.....

ja det var i 2011 fristen gikk ut ja :/ er så kjipt at de før meg ikke har tatt tak i dette.....

Skrevet (endret)

-

Endret av otilie
AnonymBruker
Skrevet

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser/vaktvirksomhet/

Når man leter etter noe så er det en fordel å begynne med å lete der det er mest sannsynlig at man finner det.. Her er det informasjon + søknadsskjema, og som noen andre nevnte over her, så er det sikkert lurt å kontakte en større studentorgansisasjon om du fortsatt ikke forstår det:)

der er det... gikk inn på politi.no men overså det visst. skal kikke på dette. Må nok rådføre meg med noen andre ja. Jeg har ikke peiling på sånt her, og var ikke forebredt på å få dette ansvaret :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...