Gjest Tessaa Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Jeg sliter veldig med tvangstanker. MÅ liksom gjøre de, ellers føler jeg at noe kommer til å gå galt. Feks. om jeg ikke tar på døra fem ganger etterhverandre, blir sommerferien grusom. Sånn tankegang er så slitsom, og for å faktisk klare å ignorere de, trenger jeg å få bekrefta at tvangstankene faktisk ikke skjer... Er det noen som kan bekrefte dette? Hadde vært så deilig å bare tenke "nei, jeg trenger ikke å gjøre tvangstankene, for jeg vet de ikke styrer hva som skjer framover" Så altså spørsmålet: skjer tvangstankene man tenker, dersom man ikke gjør de?
Gjest navnelapp Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Her er eg faktisk falt av lasset allereie. Det er mogeleg ein må ha tvangstankar for å begripe dette. Men viss du lurer på om sommaren blir forferdeleg fordi du lot vere å ta i handtaket fem gongar så er svaret nei. Den blir fin, og viss den mot formodning skulle bli forferdeleg så har det ingenting med handtaket å gjere. Ok?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Har du sett "Psyk forandring" på TV3? Det er et program som handler om folk med OCD (obsessive compulsive disorder, altså tvangslidelse), der vi får følge flere personer gjennom behandling på Østmarka psykiatriske i Trondheim. Alle episodene ligger ute på tv3play.no, der du kan se dem gratis. Metoden de bruker der er eksponeringsterapi (å utsette seg for alt som er "skummelt") med responsprevansjon (at de ikke får lov til å gjøre tvangshandlinger som feks å vaske seg på hendene etter å ha tatt på noe skittent). Så vidt jeg vet, er dette den mest effektive behandlingen for tvangslidelser. Nå skriver du ikke noe om hvor alvorlig tvangstankene dine er, men hvis det er sånn at det går ut over hverdagslivet så ville jeg vurdert å ta kontakt med lege for å enten få hjelp av ham/henne, eller for å få en henvisning til psykolog.
Gjest SummerJudith Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 det du burde gjøre er å bytte tankegang. hvis tanken i hodet ditt sier "hvis jeg ikke gjør det så blir ferien grusom" så bytt om tanken til at det blir "hvis jeg GJØR en gang til så blir ferien grusom" hjelper helt utrolig (: prøv det
Gjest Tessaa Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 det du burde gjøre er å bytte tankegang. hvis tanken i hodet ditt sier "hvis jeg ikke gjør det så blir ferien grusom" så bytt om tanken til at det blir "hvis jeg GJØR en gang til så blir ferien grusom" hjelper helt utrolig (: prøv det Utrolig smart! Skal jeg begynne å tenke:)
Gjest Tessaa Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Har du sett "Psyk forandring" på TV3? Det er et program som handler om folk med OCD (obsessive compulsive disorder, altså tvangslidelse), der vi får følge flere personer gjennom behandling på Østmarka psykiatriske i Trondheim. Alle episodene ligger ute på tv3play.no, der du kan se dem gratis. Metoden de bruker der er eksponeringsterapi (å utsette seg for alt som er "skummelt") med responsprevansjon (at de ikke får lov til å gjøre tvangshandlinger som feks å vaske seg på hendene etter å ha tatt på noe skittent). Så vidt jeg vet, er dette den mest effektive behandlingen for tvangslidelser. Nå skriver du ikke noe om hvor alvorlig tvangstankene dine er, men hvis det er sånn at det går ut over hverdagslivet så ville jeg vurdert å ta kontakt med lege for å enten få hjelp av ham/henne, eller for å få en henvisning til psykolog. Takk for svar! Har ikke sett så mye på det, bare noen få sekunder. Hadde nok vært greit å se på! Og følge de metodene om å ignorere tankene, som du skriver Takk for tips!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå