Gå til innhold

Ekstra stipend til studenter med nedsatt funksjonsevne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om legen skriver under så skal du få det godkjent ja. Underskriften er det eneste de skal ha

Siterer deg bare slik at du får en beskjed om at det er skrevet her, siden du var hjelpsom sist :)

Jeg skal søke om dette nå. Bakgrunnen er psykisk lidelse. Legen fyller ut skjemaet, og jeg er helt sikker på at denne legen vil forsvare sin vurdering av min arbeidsevne om Lånekassen tar kontakt.

Men jeg ser at en har fortalt at hun fikk avslag fordi denne støtten kun var tiltenkt de med somatiske lidelser. Vet noen om det var en feil, er det rett og slett slik at Lånekassen ikke legger seg borti årsaken så lenge en lege fyller ut søknaden? De har jo ikke akkurat voldsom medisinsk ekspertise der, skulle jeg tro. Jeg ser også at det nå er mulig for logopeder å fylle ut dette skjemaet når man søker grunnet dysleksi, og det kan da ikke anses på så annerledes måte enn div. psykiske lidelser?

Anonymous poster hash: e3b00...04d

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne, er det noen med psykisk sykdom som har søkt om stipendet og har fått innvilget, eller avslag?

Anonymous poster hash: 87d9a...d97
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen vurderer ikke sykdommen som sådan. Det er legen som foretar vurderingen av om du har arbeidsevne eller ikke. Lånekassen baserer da avgjørelsen på det som legen skriver.

Bakgrunnen for dette er nettopp at Lånekassen ikke kan sitte og vurdere medisinske diagnoser og i hvilken grad dette spiller inn på arbeidsevne.

Så igjen, uavhengig om det er psykisk sykdom eller ei, det er legen som gjør vurderingen.

Anonymous poster hash: 53ad0...507
  • Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er KUN legen som kan avgjøre dette. Altså, det er legen som skriver under på om du skal ha det eller ikke, så så lenge legen din skriver under skal du få. Lånekassen får jo på ingen måte info om hva søknaden skyldes, jeg har aldri sendt inn noe dokumentasjon på hvorfor jeg har søkt. Så om legen skriver under, er det ok! Kan ikke skjønne noe annet iallefall.

Skrevet

1. Lånekassen har ikke kompetanse innen verken medisin eller psykiatri.

2. Opplysninger om helse skal ikke spres i hytt og pine.

Legen skal ta avgjørelsen og skriver underr, men uten begrunnelse. Det er tross alt en leges vurdering, som bør være best skikket til å avgjøre slikt.

Jeg fikk for psykiske problemer, men uten at det ble nevnt. Jeg nevnte imidlertid årsak per tlf med Lånekassen, hadde en del andre spørsmål relatert til helsesituasjon. Så de visste eksakt årsak. Det var ganske alvorlig da..etter en krisesituasjon. Men om legen vurderer det som riktig å skrive under, så er det lite sannsynlig med avslag. Har dessverre opplevd svært lang behandlingstid (3 mnd!). Men bare vær tålmodig. 10 uker er normalen. Lykke til, vet det letter litt på en trykket situasjon. Helseproblemer betyr jo også gjerne utgifter..

Anonymous poster hash: e1891...489

Skrevet

Jeg får ekstra stipend på grunn av lese og skrivevansker.

Skrevet

Det er jeg som skrev her 26. august, og jeg fikk innvilget stipendet. Gjort underverker for økonomien.

Behandlingstiden endte til slutt på godt over tre måneder, så det andre her sier om å søke tidlig er veldig viktig og lurt. Lånekassen er generelt fantastisk trege, så du må søke så fort du vet du skal søke om noe.

Anonymous poster hash: 078aa...036

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...