Kmatis Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Hei hei. Har tenkt meg på en backpacking-tur til sommeren. Har sett litt rund på hva som kan være aktuelt og kommet frem til at jeg tror India hadde vært en bra plass å reise til. Mer spesifikt har jeg sett på Nord-India og kanskje stikke innom andre land som Pakistan, Tibet eller Nepal. Er det noen som har tips og erfaringer til turen? Hvor bør jeg dra? Hva bør jeg få med meg? Hor bør jeg eventuelt ikke dra? Går det greit å reise alene? (Ingen av kompisene er så keen på backpacking i India ;D) Gleder meg som en liten unge til å møte folkene. kulturen, maten og alle palssene det har å by på! Hvis du ikke har vært i India, hvor har du eventuelt ellers backpacket? Anbefaler du den plassen? På forhånd, takk for alle svar.
CathFoto Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 India er fantastisk, men er ikke så glad i Delhi. Varanasi derimot er fantastisk. Det er lett å reise i India, men ting tar tid. Pass på å ha alle vaksiner i orden, vær nøye med antibac og drikk masse mangolassi :0) Goa er fint avslapningssted.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Eneste jeg kommer på er fra boken "Spis, Elsk, Lev": Ikke ta på noen annet en deg selv. (med munnen) Ha en fin tur, jeg hadde gjerne blitt med hadde du vært min kompis for det høres fantastisk ut!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Jeg støtter Varanasi, fantastisk by. Og reiser du den veien bør du innom Bodh Gaya, en liten by som er sentrum for buddhismen. Andaman og Nicobar-øyene er også en helt spesiell opplevelse. Jeg har reist alene som jente, og det gikk helt fint. Som regel finner man noen å reise sammen med i perioder, og man kommer langt med sunn fornuft. Ta med deg en stor ryggsekk, med minst mulig i, den kommer til å være stappfull på flyturen hjem uansett. Ta med ett klesskift + undertøy, du får kjøpt klær som passer klimaet underveis. Skal du opp i fjellene i nord kan det være greit å ha med et skift varme klær. Invester i et par gode reisesandaler her i Norge, de du får kjøpt der gnager på føttene og er ikke gode å gå i. Det blir mye venting på kollektivtransport ol, så ta med en pocketbok eller to. Fordel å ta med engelske bøker, så kan du bytte med andre når de er lest ut. Ta med et førstehjelpsett, med god sårrens, plaster ol, det er lett å få infeksjoner ved småskader. Vær forsiktig med hva du spiser og drikker i starten, men skal du være der en stund venner du deg til bakteriefloraen, og det er ingen grunn til å begrense seg med å være hysterisk.
Kmatis Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2012 Takk for mange flotte svar. Har du noe mer å dele om Andaman og Nicobar-øyene? Ellers er det noe spesielt jeg trenger å vite angående vaksiner, visum og medikamenter?
Gjest Badabing Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 (endret) Visum bør du søke om en stund på forhånd. Hvis du reiser litt utenfor turistløypene er det greit å ha med litt antibiotika og et lite førstehjelpsskrin. Vaksiner finner du info om på folkehelseinstituttets nettsider. Selv anbefaler jeg i tillegg drikkevaksinen Dukoral, den kan beskytte mot magetrøbbel. Det går fint an å reise alene, det er lett å bli kjent med folk. Selv synes jeg Delhi var veldig spennende, men utrolig slitsomt. Det er mye India på en gang. Jeg har vært litt rundt, men ikke reist til Leh. En fin rute tror jeg ville vært Delhi, Varanasi, Amritsar (sikhenes tempel er et must), over pakistanske grensen (med grenseshowet) til Lahore (tar ca en time fra Amritsar til Lahore). Lahore er en spennende by, men jeg ville nok holdt meg i Punjab-distriktet sånn det er der nede nå. Tilbake til India og Dharamsala og Leh. Skal visst være fantastisk ifølge folk jeg har møtt på backpacking. Tibet og Nepal skal visst være ekstremt bra, og jeg ville nok i alle fall tatt med Nepal på en slik tur Endret 22. mars 2012 av Badabing
Vibi Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Er det ikke fryktelig varmt og fuktig i India på sommeren?
Gjest Badabing Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Er det ikke fryktelig varmt og fuktig i India på sommeren? Jo.. Hehe.. Jeg tenkte ikke engang over det før du sa det. Nord-områdene vil vel være ok fra slutten av juli/august, men resten vil antagelig være helt uutholdelig.
Kmatis Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2012 Jo.. Hehe.. Jeg tenkte ikke engang over det før du sa det. Nord-områdene vil vel være ok fra slutten av juli/august, men resten vil antagelig være helt uutholdelig. Takk for tipset. Blir mest sannsynlig å dra til Kashmir, Himachal-Pradesh og Punjab. Altså i nordområdene.
Gjest Badabing Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Takk for tipset. Blir mest sannsynlig å dra til Kashmir, Himachal-Pradesh og Punjab. Altså i nordområdene. Når på sommeren tenker du? Jeg har vært i Punjab (pakistansk side) et par ganger, den ene gangen på vinteren. Da jeg var der på vårparten var det opp mot norsk sommertemp i Lahore. Men vi vurderte Kashmir den ene gangen, men da sa de at veiene ikke åpnet før på forsommeren pga mye snø osv. Tenker du deg til Srinagar? Tror jeg ville sett det an litt, og ville ikke reist alene. Ville nok bare reist dit med noen lokalkjente tror jeg. Punjab er altså fint vår og høst, mens Kashmir er bedre på forsommer, sommer og sensommer. Hvor lenge tenker du å reise? Har du backpacket før eller vært i området før? De aller fleste pakistanere tar det nesten personlig (på en positiv måte) at du vil besøke landet deres, men det finnes jo også de som er skeptiske. Likevel er de veldig opptatte av at turistene som kommer skal føle seg trygge, og regjeringen har vel sagt at det er i landets interesse at hele befolkningen er med og beskytter dem som kommer på besøk. Jeg følte meg stort sett veldig trygg tross mitt hvite utseende, og skal definitivt tilbake. Hold deg til en britisk og ikke amerikansk aksent Edit: ellers anbefaler jeg forumet på lonelyplanet.com siden du skal reise til litt mer spesielle steder. Endret 27. mars 2012 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Hvor mange penger trenger man hvis man skal backpacke, la oss i en måned, i India? Holder det med 10 000?
Kmatis Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2012 Når på sommeren tenker du? Jeg har vært i Punjab (pakistansk side) et par ganger, den ene gangen på vinteren. Da jeg var der på vårparten var det opp mot norsk sommertemp i Lahore. Men vi vurderte Kashmir den ene gangen, men da sa de at veiene ikke åpnet før på forsommeren pga mye snø osv. Tenker du deg til Srinagar? Tror jeg ville sett det an litt, og ville ikke reist alene. Ville nok bare reist dit med noen lokalkjente tror jeg. Punjab er altså fint vår og høst, mens Kashmir er bedre på forsommer, sommer og sensommer. Hvor lenge tenker du å reise? Har du backpacket før eller vært i området før? De aller fleste pakistanere tar det nesten personlig (på en positiv måte) at du vil besøke landet deres, men det finnes jo også de som er skeptiske. Likevel er de veldig opptatte av at turistene som kommer skal føle seg trygge, og regjeringen har vel sagt at det er i landets interesse at hele befolkningen er med og beskytter dem som kommer på besøk. Jeg følte meg stort sett veldig trygg tross mitt hvite utseende, og skal definitivt tilbake. Hold deg til en britisk og ikke amerikansk aksent Edit: ellers anbefaler jeg forumet på lonelyplanet.com siden du skal reise til litt mer spesielle steder. Er rimelig fersk når det kommer til backpacking og har ikke vert i India eller Pakistan før. Tenker å dra sent på sommeren/høsten. Hvorfor anbefaler du lokal guide i Sringar/Kashmir?
Gjest Badabing Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Er rimelig fersk når det kommer til backpacking og har ikke vert i India eller Pakistan før. Tenker å dra sent på sommeren/høsten. Hvorfor anbefaler du lokal guide i Sringar/Kashmir? [/quot Fordi det egentlig frarådes å reise dit. Du vet jo ikke hva du havner oppi, selv om det sies at det har blitt tryggere der enn det var for bare få år tilbake. Regner med du kjenner til Ostrø-saken? Det er lenge siden, men likevel.. Jeg vil altså påstå at det er en nødvendighet med en lokal guide om man først skal reise til den typen områder. Jeg har opplevd å være i et område der det ble erklært unntakstilstand, og jeg hadde ikke hatt peiling på hva jeg skulle gjort om jeg ikke kjente lokale som visste hvordan ting fungerte. Hvis du ikke har backpacket før er kanskje ikke Kashmir rette stedet å starte? Det finnes da mange andre spennende plasser i India.
Kladd Skrevet 30. mars 2012 #15 Skrevet 30. mars 2012 Om du ikke driver med slikt, så anbefaler jeg deg ikke å bestille "Special Lassi" Særlig ikke om den er grønn... 1
CathFoto Skrevet 30. mars 2012 #16 Skrevet 30. mars 2012 Jeg brukte 10.000,- på 2,5 uker, men det var inkl fly Oslo-Delhi, Delhi-Goa, Goa-Delhi, Delhi-Varanasi, Varanasi- Delhi, Delhi-Oslo. All mat og shopping selvfølgelig, alle utflukter/taxi, hotell Goa(Yab Yum), dyrt hotell i Varanasi (350,- pr. natt)fordi alle gjestehusene ved Ganges var fulle og ganske dyrt hotell i Delhi. Kunne spart mye på å bo billigere, men det var ille målet. Så tror ikke det er noe problem å klare seg med 10.000,- på en mnd. Jeg brukte veldig lite penger på mat i Goa, under 100,- pr.dag, brukte 200-300,- i Varanasi på mat.
CathFoto Skrevet 30. mars 2012 #17 Skrevet 30. mars 2012 Fordi det egentlig frarådes å reise dit. Du vet jo ikke hva du havner oppi, selv om det sies at det har blitt tryggere der enn det var for bare få år tilbake. Regner med du kjenner til Ostrø-saken? Det er lenge siden, men likevel.. Jeg vil altså påstå at det er en nødvendighet med en lokal guide om man først skal reise til den typen områder. Jeg har opplevd å være i et område der det ble erklært unntakstilstand, og jeg hadde ikke hatt peiling på hva jeg skulle gjort om jeg ikke kjente lokale som visste hvordan ting fungerte. Hvis du ikke har backpacket før er kanskje ikke Kashmir rette stedet å starte? Det finnes da mange andre spennende plasser i India.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #18 Skrevet 30. mars 2012 Vil tipse om forumet IndiaMike.com. Masse tips!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå