Gå til innhold

Kylling


Birgitte

Anbefalte innlegg

Har kyllingfilet i kjøleskapet som bør brukes i morgen. Ungene liker kyllingen når den blir mør og lys, men jeg strever med å finne riktig teknikk for å få dette til. Har dere gode forslag til hvordan jeg skal tilberede den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet mange steker kyllingfilet i panne, og det er da jeg synes de ofte blir tørre og gjerne får en litt vel hard stekeskorpe. Det jeg istedet gjør er å brune dem raskt i varm panne og så ettersteke i ovn ved 200 grader i 6-7 minutter. Da blir de nydelig saftige. En marinade hjelper også, f.eks. olivenolje, presset sitron, presset hvitløk og evt litt sennep.

Ellers er jeg helt forelsket i kylling kiev, en nydelig kyllingrett. Da banker du filetene tynne. Bland sammen smør, presset hvitløk og hakkede friske urter (persille og gressløk er godt) eller bruker ferdig hvitløkssmør. Form til litt store kuler som du lar bli kalde i kjøleskap. Legg en slik hvitløkssmørkule på hver filet og rull sammen. Så tar du fram tre vide boller, i den ene har du et par vispede egg, i den andre har du hvetemel blandet med salt og pepper og i den tredje har du ferske loffsmuler (daggammel loff som du skjærer skorpen av og kjører til smuler i hurtigmikser). Så dypper du kyllingpakkene først i mel, så i egg og så i loffsmulene og pakker det godt sammen. Sett i kjøleskap et kvarter, og gjenta så prosessen. Sett i kjøleskapet et kvarter til. Så bruner du dem raskt i panne på alle sider og ettersteker i ovn ved 190 grader i ca 30 minutter. Når du skjærer i den herlige sprø skorpen vil det da renne nydelig hvitløkssmør. *yummie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...