Gå til innhold

Jeg spiser altfor mye..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og det verste er at jeg spiser masse usunt, flere ganger daglig, jeg bare elsker mat kan ikke noe for det, drømmer om taco feks om natta, kjøper kebab sent på kveldene spiser masse brød og fett osv..

Men nå begynner jeg å føle det på kroppen, den fine kroppen min begynner å forandre, og jeg har fått love handles eller hva man kaller det for...

hva kan jeg gjøre for å slutte med dedt?? det er ikke lett :( tro meg er ikke lett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hello jeg er akkuratt som deg. Blitt slik i det siste, jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb og spise og da dagdrømmer jeg od litt forskjellig jeg skal spise hahah uff ikksje bra

Gjest Carmen.
Skrevet

Tror det er hva man vender kroppen til, vender du kroppen til mye mat vil den ha enda mer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tid, ta med deg ei flaske vann, noe sunt knask (frukt, grovbrødskive med sunt pålegg) og gå deg en lang tur ute i naturen (skogen, fjellet eller hva du nå har i nærheten). Det å gå tur endrer matlysta i positiv retning - du får lyst på sunnere mat i litt mer moderate mengder, og maten smaker tusen ganger bedre! :)

Mosjonen blir jo bare en bonus, det viktigste er at du kan få et nytt syn på mat. I tillegg kan du få tømt tankene litt når du går ute i naturen uten distraksjoner, og det kan også virke positivt på matlysten (folk som er stressa og har mye rot i hodene eter mer dritt, for liksom å legge lokk på alt).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tid, ta med deg ei flaske vann, noe sunt knask (frukt, grovbrødskive med sunt pålegg) og gå deg en lang tur ute i naturen (skogen, fjellet eller hva du nå har i nærheten). Det å gå tur endrer matlysta i positiv retning - du får lyst på sunnere mat i litt mer moderate mengder, og maten smaker tusen ganger bedre! :)

Mosjonen blir jo bare en bonus, det viktigste er at du kan få et nytt syn på mat. I tillegg kan du få tømt tankene litt når du går ute i naturen uten distraksjoner, og det kan også virke positivt på matlysten (folk som er stressa og har mye rot i hodene eter mer dritt, for liksom å legge lokk på alt).

takk for god svar. har vært sykmeldt lenge nå, er for det meste hjemme og blir sulten veldig fort... Må forandre synet på mat, er bare at jeg ikke kan kontrollere meg selv når jeg ser noe godt, det er som å få elektrisk sjokk hehe... Men jeg skal ta det tipset!

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det litt sånn i en periode, men for meg fungerer det å skrive ned hva jeg spiser!

Akkurat nå skriver jeg inn hvor mange gram og kcal jeg inntar også (går raskt med et spesiallaget Exceldokument hvor jeg har lagt inn de matvarene jeg spiser oftest, så det er stort sett bare å kopiere og endre antall gram), og da føler jeg det er enklere å spise mindre... Når jeg ser svart på hvitt hva jeg har spist, så føler jeg liksom ingen grunn til å være sulten heller (hvis jeg har spist nok/mye da). Ettersom jeg skriver kaloriene også så går det opp noen lys når jeg ser at "faen, i stedet for å trykke i meg den store sjokoladeplata på null komma niks så kunne jeg jo spist både middag og noen brødskiver!".

Ikke sikkert dette passer for alle, men for meg hjelper det å være bevisst på hvor mye jeg spiser. Tror det er mye vanen det går på, er man vant til å spise vanlig mat og avslutte nesten alle måltider med noe godteri, eventuelt at man spiser dårlig mat (kebab feks) så har man lyst på det også :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

og det verste er at jeg spiser masse usunt, flere ganger daglig, jeg bare elsker mat kan ikke noe for det, drømmer om taco feks om natta, kjøper kebab sent på kveldene spiser masse brød og fett osv..

Men nå begynner jeg å føle det på kroppen, den fine kroppen min begynner å forandre, og jeg har fått love handles eller hva man kaller det for...

hva kan jeg gjøre for å slutte med dedt?? det er ikke lett :( tro meg er ikke lett...

Tips: ha 5-6 mindre måltider om dagen, det er slankende da det holder forbrenningen igang. Spis også saktere og sunnere, og avslutt spisinga når du føler deg sånn passe mett. Også har vi trening da. Alt dette har en slankende effekt. Å følge en av rådene mine er bedre enn ingen hvis du er på slankern.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye spiser du i løpet av en vanlig dag da? Noen tror de spiser mye, men når de forteller akkurat hvor mye det er så er det ikke så mye allikevel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sitter i samme båt. Det begynte etter jeg begynte å slite psykisk. Ting rundt meg som jeg ikke klarer å glemme eller tilgi som har blitt gjort av person som du elsker. Og ja, alt rundt en er hardt og tøft. Jeg har tidligere bare spist 1 måltid til dagen, alltid vært ute på farta, og nylig gikk det fra det til å konstant spise, spise og så spise litt mer....

Etter kroppen forandret seg så tenkte jeg at jojo for sent nå, kan like godt spise mer da. Har strekkmerker etter fødsel.

For ikke lenge siden hadde jeg en oppfrisking, begynte å trene osv. Men så kom dette vonde tilbake og alt bare falt i grus. Nå for en uke siden har jeg tatt skikkelig tak i meg selv og sagt at nå må jeg gjøre noen endringer! Det første steget er å forberede deg psykisk! Jeg har sett på mange trenings videoer, og lært masse om sunt kosthold. Nå er jeg full av motivasjon og klar for start! Idag var det en stor handletur med handlekorgen full av sunne matvarer.

Så, prøv å rensk opp vonde og triste følelser dersom du sliter med det! Eller gikk jeg til legen også, og sa at jeg konstant spiser men har også vondt i magen, sult følelse hele tiden, og lurte på om jeg kanskje hadde magesår, det trodde hun også så jeg fikk resept på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye spiser du i løpet av en vanlig dag da? Noen tror de spiser mye, men når de forteller akkurat hvor mye det er så er det ikke så mye allikevel.

Idag feks; løp jeg til butikken og kjøpte meg pepsi max, kanelboller, og cashewnøtter, spiste ikke alt selv, men delte med andre. Til middag ble det ris med fisk og anna tilbehør, til frokost var det pizza rester, 2 stk spistes jeg, på kvelden spiste jeg 2 brødskiver med ost,smør og tomat. Idag spiste jeg middag to ganger:P spiste noe søtt, en toast til lunsj osv... er jo så lei de stygge love drittene..

Takk for tips folkens, skal prøve ut alle!

Skrevet

Om du er sykemeldt og ikke jobber trenger du kanskje noen annen form for aktivisering? Sånn at tankene blir litt opptatte?

AnonymBruker
Skrevet

Etter kroppen forandret seg så tenkte jeg at jojo for sent nå, kan like godt spise mer da. Har strekkmerker etter fødsel.

Kom på det ordtaket om at ingen kan gå tilbake og lage en ny begynnelse, men alle kan begynne nå og skape en bedre slutt! Det er aldri for sent :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte mat som trøst en periode uten å være helt klar over det selv.

Jeg spiste ikke mye vanlig mat, men var litt for liberal med søtsakene i tillegg til at det var andre grunner til at jeg gikk kjapt opp i vekt.

Halvparten av vektoppgangen skyldtes nok min småsynder(litt og litt ble i lengden litt for mye), og jeg endte opp med ganske dårlig selvtillit og selvbilde. Jeg klarte heller ikke gå ned igjen i vekt på lenge.

Kunne gjerne begynne på gråte når jeg ikke passet klærne lengre, og den vonde følelsen gjorde det enda mer vanskelig å endre vanene.

Det var så frustrerende at jeg ikke klarte å ta av meg vekten med sunne vaner når det var så lett å få den på med en sjokolade her og en sjokolade der i ny og ne.

Når jeg etterhvert tok av meg vekten igjen(de andre årsakene til vektoppgang forsvant og jeg reduserte endel unødvendig tull samt var mer fysisk aktiv) bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle sette meg selv i den situasjonen igjen.

Det er en ting at jeg går opp i vekt pga sykdom/graviditet eller liknende, men jeg skal iallefall aldri spise på meg vekt unødig i form av for mye kos for ofte.

Så, om jeg da i hverdagene hadde "bare så lyst på sjokolade" sa jeg til meg selv at det ikke smakte så godt at det var verdt den vonde følelsen ekstravekten gav.

Jeg kunne gjerne spise ett kakestykke o.l, men det var ikke noe poeng i å gjøre det 4 ganger i uka. Iløpet av ett år, så vips - er jeg 10 kilo tyngre.

I en lengre periode var dette lett, akkurat nå som jeg er i en litt slitsom periode er det vanskelig.

Da må jeg øve meg ekstra på å si nei til meg selv - og minne meg på at jeg skal faktisk ikke ha sjokolade eller kjeks på en torsdag bare fordi jeg har lyst på. En utskeielse ei gang i uka blir fort to og tre og fire, og derfor skal jeg ikke ha det.

Normal sunn mat er faktisk det eneste jeg trenger, alt annet er bare tull og unødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...