AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har herpes 1 genitals, og hadde et førstegangsutbrudd for 7 måneder siden. Jeg fikk andregangsutbruddet i dag..Det var så lite at legen tvilte. Og ikke hadde det begynt å væske noe særlig. Problemet er at jeg har en partner som jeg har hatt i et halvt år, og vi har ikke hatt beskyttet sex. Han har ikke herpes (vet ikke), og har heller ikke blitt smittet av meg pga at jeg ikke har hatt utbrudd. Jeg vet det er smitterisiko, men den er meget, meget lav. Det står at det smitter 4-x antall dager etter utbrudd. Men hva er etter utbrudd? Etter utbruddet er over? Når de væsker? Først kommer blemmene, og SÅ væsker de. Og det er vell væsken som smitter enklest. Jeg tenker vell at smitterisikoen er på veg ned når blemmene blir mer og mer borte?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Æsj, beskytt deg! Har selvfølgelig ikke hatt sex med utbrudd. 2
Snøvott Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg håper han er informert om smitterisikoen før dere fortsetter å ha ubeskyttet sex. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Jeg håper han er informert om smitterisikoen før dere fortsetter å ha ubeskyttet sex. Kommer ikke til å ha sex når jeg har minste tegn til utbrudd. Kommer til å informere ja.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Æsj, beskytt deg! 70 % av befolkningen har faktisk herpes. Bruker du kondom med fast partner da eller? Jeg sier jo at jeg ikke har hatt sex med utbrudd, og derfor ingen skade skjedd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Har selvfølgelig ikke hatt sex med utbrudd. so? håper du har informert sex partnere om at du har herpes.. Jeg ville mildt sagt blitt fly forbanna om jeg hadde fått vite i etter kant av sex at person hadde herpes. Og personens unnskyldning for og ikke beskytte seg var " Har selvfølgelig ikke hatt sex med utbrudd" 7
Gjest Nuppdupp Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har herpes 1 genitals, og hadde et førstegangsutbrudd for 7 måneder siden. Jeg fikk andregangsutbruddet i dag..Det var så lite at legen tvilte. Og ikke hadde det begynt å væske noe særlig. Problemet er at jeg har en partner som jeg har hatt i et halvt år, og vi har ikke hatt beskyttet sex. Han har ikke herpes (vet ikke), og har heller ikke blitt smittet av meg pga at jeg ikke har hatt utbrudd. Jeg vet det er smitterisiko, men den er meget, meget lav. Det står at det smitter 4-x antall dager etter utbrudd. Men hva er etter utbrudd? Etter utbruddet er over? Når de væsker? Først kommer blemmene, og SÅ væsker de. Og det er vell væsken som smitter enklest. Jeg tenker vell at smitterisikoen er på veg ned når blemmene blir mer og mer borte? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Kommer ikke til å ha sex når jeg har minste tegn til utbrudd. Kommer til å informere ja. ETTER ET HALVT ÅR!?!?! flott du hjelper resten av befolkningen å få herpes da 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 so? håper du har informert sex partnere om at du har herpes.. Jeg ville mildt sagt blitt fly forbanna om jeg hadde fått vite i etter kant av sex at person hadde herpes. Og personens unnskyldning for og ikke beskytte seg var " Har selvfølgelig ikke hatt sex med utbrudd" Jeg har snakket med legen om dette, og det ER ørliten kjangs. Han sa faktisk at det ikke vil smitte når jeg ikke har utbrudd. Det er som en dråpe i havet. Derfor var det ikke vits at jeg informerte om det, da så mange har det. Og det er type 1 jeg har, og ikke type 2. Type 1 er altså munnsår som sikkert 100 % av befolkningen har. BEGGE har et ansvar uansett. Og vi er faste partnere. Jeg skal informere han om det i kveld uansett. Håper at noen kan svare på spørsmålet jeg stilte, og ikke si at jeg smitter hele verden hva enn jeg gjør.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Hei :-) Jeg har hatt herpes på munnen i 20 år, og samme partner i 15 år. Ikke noe kyssing eller oralsex når jeg har munnsår. Ikke dele håndklær, bestikk, glass osv under utbrudd (fra det begynner å prikke i leppa til såret er grodd). Fortell og forklar partneren din. Veeeldig mange som har herpes, så det burde ikke komme som noe sjokk :-) Min partner har ikke blitt smittet fordi jeg har strenge regler under utbrudd. Ike noe problematisk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har snakket med legen om dette, og det ER ørliten kjangs. Han sa faktisk at det ikke vil smitte når jeg ikke har utbrudd. Det er som en dråpe i havet. Derfor var det ikke vits at jeg informerte om det, da så mange har det. Og det er type 1 jeg har, og ikke type 2. Type 1 er altså munnsår som sikkert 100 % av befolkningen har. BEGGE har et ansvar uansett. Og vi er faste partnere. Jeg skal informere han om det i kveld uansett. Håper at noen kan svare på spørsmålet jeg stilte, og ikke si at jeg smitter hele verden hva enn jeg gjør. Stupid, stupid, stupid! ER det en sjangs for at du kan smitte, beskytt deg... Om det ikke var vist å si noe i forhold til smitte og partner, tror jeg at partner ville satt stor pist på å få vite det uansett. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Hei :-) Jeg har hatt herpes på munnen i 20 år, og samme partner i 15 år. Ikke noe kyssing eller oralsex når jeg har munnsår. Ikke dele håndklær, bestikk, glass osv under utbrudd (fra det begynner å prikke i leppa til såret er grodd). Fortell og forklar partneren din. Veeeldig mange som har herpes, så det burde ikke komme som noe sjokk :-) Min partner har ikke blitt smittet fordi jeg har strenge regler under utbrudd. Ike noe problematisk. Takk, endelig noen som svarer seriøst. Har faktisk ikke hatt herpes på munnen selv, og det har noe med at jeg har vert nøye med hygienen ved utbrudd. Min partner har heller ikke blitt smittet etter så lang tid, og i samråd med lege er det også uproblematisk, SÅ LENGE jeg passer på. Som nå når jeg fikk et ørlite utbrudd. Jeg sjekker hver gang jeg dusjer. Stor forskjell på type 1 og type 2 også. Type 1 er mindre aggresiv, mer vanlig, og sjeldnere utbrudd. Jeg fikk type 1 via oralsex.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Poenget var at utbruddet ikke var stort, og at jeg har oppdaget det så tidlig at det ikke har vert mulig at jeg har hatt sex før de kom.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 Det er væskende blemmer som smitter. Kan sammenlignes med vannkopper. Uttørket blemme som er en vanlig sårskorpe er nok ikke livsfarlig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 Det er væskende blemmer som smitter. Kan sammenlignes med vannkopper. Uttørket blemme som er en vanlig sårskorpe er nok ikke livsfarlig. Ja, har fått det inntrykket. Det er generelt logisk. Jeg tror når det står 4-7 dager etter utbrudd, mener de vell mer eksakt "smitter ved væsking"?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #17 Skrevet 21. mars 2012 Ganske sikkert, men for fremtiden skader det ikke å vente til siste skorperest er borte før du jubler :-)
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #18 Skrevet 21. mars 2012 Ganske sikkert, men for fremtiden skader det ikke å vente til siste skorperest er borte før du jubler :-) TS Var ikke jeg som skrev det innlegget, men uansett. Har vert nøye med hygienen pga at den skorpen kan dette av. Men jeg skjønner mer tegninga nå av hvordan smitten fungerer. Bruker salve og tabletter for å forebygge ekstra! Det hjelper på evt. nye utbrudd.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #19 Skrevet 21. mars 2012 Problemet er at jeg har en partner som jeg har hatt i et halvt år, og vi har ikke hatt beskyttet sex. Han har ikke herpes (vet ikke), og har heller ikke blitt smittet av meg pga at jeg ikke har hatt utbrudd. Jeg vet det er smitterisiko, men den er meget, meget lav. Det står at det smitter 4-x antall dager etter utbrudd. Men hva er etter utbrudd? Etter utbruddet er over? Når de væsker? Først kommer blemmene, og SÅ væsker de. Og det er vell væsken som smitter enklest. Jeg tenker vell at smitterisikoen er på veg ned når blemmene blir mer og mer borte? Du skriver jo at problemer er at du har hatt en partner i et halvt år, og at dere har hatt ubeskyttet sex.. du skriver og at du ikke vet om han har herpes, så forvent og få svar som er basert på det folk leser Ikke ha sex før du er fri for blemmer... 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #20 Skrevet 21. mars 2012 Du skriver jo at problemer er at du har hatt en partner i et halvt år, og at dere har hatt ubeskyttet sex.. du skriver og at du ikke vet om han har herpes, så forvent og få svar som er basert på det folk leser Ikke ha sex før du er fri for blemmer... Nei, men syns enkelete glefser til, istedenfor å hjelpe. Det få tenker på er hvor mange som faktisk har herpes. Legen var nesten like overrasket nå, som første gang over at jeg i det hele tatt merket utbruddene. 70 % er bærende, og de fleste vet ikke det engang. Det er vanskelig å teste seg for herpes om man ikke har symptomer, som er vanligst. Man må vente minst 3 mnd før det kan vise på blodprøve. Derfor er det nok mange par som går rundt der begge har herpes, men ingen har symptomer, eller for små symptom. Kanskje de dukker opp helt plutselig en dag. Det jeg spør om er smitten ang blemmene. Har fått vite av legen at det ikke er kjangs for smitte uten blemmer som væsker. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå