AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Hei. Jeg er for tiden i fødselspermisjon, denne er over om et par uker. Jeg har innsett at jeg ikke har helse til å gå tilbake i jobb p.d.d., så det ser ut til at jeg må få en sykemelding fra lege. Men hvordan er det sånn rett etter permisjonen? Jeg jobbet i vikariat da jeg gikk ut i persmisjon, 75%. Jeg var sykemeldt 50% fra denne stillingen, og vikariatet gikk ut et par måneder før perm, da ble jeg samtidig 100% sykemeldt. Da det ble regnet ut fødselspenger ble det gjort på grunnlag av gjennomsnittslønn 6 av de 10 siste månedene jeg jobbet. Jeg tok ut 100% permisjon med 80% lønn. Og med alle disse faktorene står jeg helt fast i mine rettigheter fremover. Er det noen som vet? Kan jeg sykemeldes direkte fra permisjon? Hva om permisjonen går ut først? Hva får jeg evt. betalt? Jeg er allerede på 80% lønn av en ca. 80% stilling, så økonomien tillater rett og slett ikke at det går så mye lavere, så jeg må finne ut av dette før jeg tar stilling til noe annet. Tusen takk for svar på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Nå snakket jeg kjapt med NAV, og hun jeg snakket med der mente at jeg vil få utbetalt det samme som jeg får nå dersom jeg blir sykemeldt. Hun sa også at permisjonen min går ut om to dager, altså på fredag. Da har visst jeg regnet feil. Hvordan er det nå med en eventuell sykemelding? Hvor skal denne sendes, og hvordan er reglene som sykemelding? Noen som har vært borti sykemelding rett etter permisjon når en ikke har en jobb å gå tilbake til? Hva skjer om jeg ikke rekker å få sykemelding før neste uke, sånn at jeg går noen dager "uvirksom" først? Vil jeg da miste retten til sykepenger? Veldig mange spørsmål, men jeg er helt blank på dette, og ganske stresset og redd for å bli sittende uten rettigheter. TS
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Da MÅ du komme deg til legen og bli sykemeldt i morgen!! Hvis du skal få sykepenger, må du bli sykemeldt før permisjonen er over. Da får du utbetalt det samme som du har nå. Hvis ikke får du ingen ting, og må evt. søke om arbeidsledighetstrygd, men da må du ha barnepass hvis du får ett jobbtilbud, hvis ikke ser de ikke på deg som reel arbeidsøker.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Tror det er slik at om du ikke kommer inn til legen innen fredag, så må du få dem du snakker med på kontoret til å notere i journalen din at du har vært der. Sykemeldingen kan ikke tilbakedateres, derfor dette er så viktig; at du får dokumentert ditt forsøk på å komme i kontakt med legen. De andre spørsmålene dine kan jeg dessverre ikke hjelpe med, men jeg anbefaler deg at du ringer legen din så fort kontoret åpner imorgen (eventuelt drar innom). Lykke til, håper du finner ut av det.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Takk for svar! Jeg snakker med legen i morgen. Ble ganske svett da jeg fant ut at jeg bare hadde to dager igjen av permisjonen, skjønnerikke hvordan jeg har regnet selv.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Jeg skjønner ikke helt... Du har ikke jobb å gå tilbake til? Hva skal du da i så fall sykmeldes fra? Du må i så fall melde deg som arbeidssøker og bli sykmeldt fra dette, da får du tilsvarende dagpenger. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Jeg skjønner ikke helt... Du har ikke jobb å gå tilbake til? Hva skal du da i så fall sykmeldes fra? Du må i så fall melde deg som arbeidssøker og bli sykmeldt fra dette, da får du tilsvarende dagpenger. Nei, foreldrepenger gir grunnlag for sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Ikke for å være kjip... Men du har ikke helse til å jobbe, men du må finne ut av økonomien for å vite hva du skal gjøre? Er ikke det litt rart, da? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Nei, foreldrepenger gir grunnlag for sykepenger. Ja, det er greit, noe må man jo bruke for å beregne sykepengegrunnlag for de som skal gå fra permisjon tilbake i jobb, men har blitt syke og trenger sykmelding. Har man ingen jobb, har man jo ingenting å sykmeldes fra. Så jeg skjønner fortsatt ikke hva TS skal sykmeldes fra.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Ikke for å være kjip... Men du har ikke helse til å jobbe, men du må finne ut av økonomien for å vite hva du skal gjøre? Er ikke det litt rart, da? Da jeg leste gjennom innlegget mitt regnet jeg med at noen kom til å kommentere dette, og det skjønner jeg. Det var altså ikke ment sånn, vi må finne ut hva vi evt. gjør med ungen og permisjonen til mannen, da han må jobbe 100% og vel så det dersom jeg ikke har inntekt. Ja, det er greit, noe må man jo bruke for å beregne sykepengegrunnlag for de som skal gå fra permisjon tilbake i jobb, men har blitt syke og trenger sykmelding. Har man ingen jobb, har man jo ingenting å sykmeldes fra. Så jeg skjønner fortsatt ikke hva TS skal sykmeldes fra. Jeg vet ikke hva det hva det offisielt kalles, men "Hvis du ikke har arbeidsgiver Hvis du ikke har arbeidsgiver, er det NAV-kontoret som skal følge deg opp. Det gjelder deg som er selvstendig næringsdrivende, frilanser, arbeidsledig eller på annen måte er sykmeldt uten å ha en arbeidsgiver. Du vil bli innkalt til samtale på NAV-kontoret, som regel vil dette skje når sykmeldingen har vart i 8 uker. Hvis du vil snakke med oss før du får innkalling, kan du selv ta kontakt med NAV-kontoret der du bor." fra NAV sin side. TS.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå