Gå til innhold

Blomsterfluer


Chord

Anbefalte innlegg

Sådde 4 potter med solsikkefrø for ikke så lenge siden, og jeg fikk fort mistanke om at det var egg i jorda jeg brukte til formålet. Ikke lenge etter var leiligheten min invadert av blomsterfluer.

Jeg kasta solsikkene, og merket ihvertfall at fluebestanden her inne minket. Men fremdeles er det noen idioter som flyr rundt her, og de formerer seg vel raskt. Så hvordan blir jeg kvitt dem?

Ser ingen aktivitet rundt noen andre planter, kan ikke helt forstå hvor de skulle legge egg.

Har forresten prøvd de vanlige triksene med saft osv, men det eneste som har hjulpet hittil var fluepapir. De kan jo ikke brukes nå lengre siden de ikke er på noen planter, men bare befinner seg rundt i rommet og spesielt rett foran øynene på oss som bor her..

Kan noen hjelpe meg, før jeg går berserk her? :kjefte::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett ut skåler med vann, vin og zalo eller vann, zalo og bringebæreddik. Funket veldig bra her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dusj de plantene du har igjen i dusjen.Så blander du grønsåpe og vann -dusj 1 gang i uka i 2 uker.

Zalo,vann og eddik i en skål fungerer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zalo, eddik, vann og brus funker som fjell her.

Hadde innvasjon en kveld i fjorsommer da jeg hadde fest med vinduet åpent. Tiltrekkes av øl disse rakkerne.

Uansett, med den blandinga mi så hadde jeg ca 15-20 i ei skål etter 10minutt!!

Etter den oppdagelsen har jeg knapt vært plaget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rødvin kan du sette ut en skål, evt et stort glass med omtrent en dl rødvin i, pluss en dråpe zalo. Zaloen bryter overflatespenningen som gjør at fluene drukner når de kommer ned i vinen for å meske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du rødvin kan du sette ut en skål, evt et stort glass med omtrent en dl rødvin i, pluss en dråpe zalo. Zaloen bryter overflatespenningen som gjør at fluene drukner når de kommer ned i vinen for å meske seg.

Sløse med dyrebar rødvin på denne måten?? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å sette ut en skål med litt rødvin tilsatt Zalo. Det funker veldig, veldig bra. Fluene blir tiltrukket av den søte vinene, men drukner fordi Zaloen bryter overflatebindingen. La skålen stå fremme 2-4 dager, så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløse med dyrebar rødvin på denne måten?? :gjeiper:

Jeg har kjøpt inn en dritbillig 250ml flaske nettopp for dette formålet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vin,bare noe som lukter/smaker søtt- gjerne av frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vin,bare noe som lukter/smaker søtt- gjerne av frukt

Støtter denne :)

En overmoden banan i en lukket fruktpose som man stikker små hull på, fungerer også som bare det. Fluene kommer inn, men ikke ut. Kast posen med banan og fluer og hele sulamitten etter et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

hvorfor kjøper du ikke bare fluespray på butikken?

dere andre: hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluespray er en uting for oss som reagerer på aerosoler/spraytåke. :fnise:

Husker første gangen mannen min skulle vaske badet da jeg hadde flyttet inn sammen med han, hans versjon av å vaske alle flater var å spraye overalt med Jif spray og så tørke over seinere.

Jeg holdt på å dø, måtte rømme huset og tålte ikke å komme inn igjen før etter flere timer da han hadde luftet ut med vifte og alt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nuppdupp

Fluespray er en uting for oss som reagerer på aerosoler/spraytåke. :fnise:

Husker første gangen mannen min skulle vaske badet da jeg hadde flyttet inn sammen med han, hans versjon av å vaske alle flater var å spraye overalt med Jif spray og så tørke over seinere.

Jeg holdt på å dø, måtte rømme huset og tålte ikke å komme inn igjen før etter flere timer da han hadde luftet ut med vifte og alt. :fnise:

hvordan reagerer du? alle nyser jo av det og liker ikke lukta. gjør det før du drar på jobb. når du kommer tilbake, vasker du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan reagerer du? alle nyser jo av det og liker ikke lukta. gjør det før du drar på jobb. når du kommer tilbake, vasker du.

Spraytåke gjør at jeg får asmatiske symptomer i et par timer, sannsynligvis på grunn av en kronisk tilstand i bronkiene mine (etter en muggsoppbefengt leilighet for ti-tolv år siden).

I tillegg er jeg allergisk mot lukter, altså ikke direkte allergisk mot parfyme i seg selv, men jeg reagerer voldsomt på sterke lukter uavhengig om det er parfyme, vaskemidler eller blomster og trær.

Jeg kan for eksempel ikke ha tagetes, orkidéer, nellik eller prestekrager i hus, og når jeg går forbi et syrintre ute, blir jeg uvel og får pustevansker.

Parfymetanter på bussen er også en komplett killer, jeg er kvalm lenge etter at jeg har gått av bussen om det er en eller flere personer med parfyme på seg.

Hjemmevaskemidler er da heller ikke helt heldig, da jeg blir uvel om det blir brukt normale eller større mengder av det. Når jeg selv vasker, bruker som regel aldri spray, og en av de få gulvvaskemidlene jeg klarer å bruke uten å føle meg dårlig, er original Ajax.

Hurra for merkelige allergier -.- :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...